/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
problemer med gearskifte..
Fra : OleP
Vist : 8103 gange
100 point
Dato : 16-01-08 17:47

Hejsa..kan man risikere at hvis man køber en gammel bil med 17 år på bagen....at den aldrig har fået fortaget gearkasse-olieskift og så løber "tør" så man kommer i en situation hvor man ikke rigtigt kan skifte gear?...det hjælper lidt på det`når motoren bliver varm....så bliver skiftene bedre

mvh Ole.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 17:50

Tvivler på at der er i selve gearkassen at problemet er det er højst sandsynligt i gaflerne problemet ligger men hvad er det lige for en model og har du da undersøgt om der er olie på ??
Mvh Sunofisk

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 16-01-08 17:58

nej jeg har ikke undersøgt det endnu...men imorgen...det startede i forgårs med jeg ikke kunne sætte den i baggear lige efter den var startet...tandhjulene skurrede og jeg slukkede motoren og satte den i baggear og startede den igen og kørte så hjem..så når` bilen at blive varm og så var der ingen problemer..jeg tog til mekanikeren og han fortalte mig at det nok var noget med koblingen at gøre...altså ikke selve koblingen men noget i forbindelse med den....og det ville koste den nette sum af ca 7000 kr....

en anden mekaniker fortalte mig så at det måske kunne afhjælpes med ny gearkasse-olie..altså at den olie der var på enten var gammel og tyk og den først kunne nå ud til de fine dele i gearet når den blev varm eller den måske var tom for olie...men kan den blive helt tom??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 18:06

Det lyder jo nærmere som om din kobling ikke er i orden når du snakker om at børste tænder

Er ved at lave mad såe vender tilbage senere

Mvh Sunofisken

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-08 18:27

Dine gear kan godt opfører sig sådan som du beskriver det, hvis olien er gammel og tyk, for så løber tandhjulene ikke let og ubesværet.

Bilen kan kun løbe tør for olie, hvis pakdåserne i gearkassen er utæt.

Start du med at skifte olie

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 16-01-08 19:13

Og måske en justering af koblingen ?
HUSK, at den skal have en smule frigang af hensyn til udrykkerlejet.
Held med det ........

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 19:54

Så er maden fordøjet
Altså hvis den børster så meget tænder at du bliver nødt til at slukke for den og sætte den i gear før du starter så tror jeg ikke på det er tyk olie (så skal der da være bananer i Lyddæmpende som man gjorde før krigens tid ) Enten er koplingspladen slidt op eller nogle af trykfingrene knækket eller det kan også være udrykkerlejet der der er brændt sammen. Udrykkelejet skal jo når man kobler ud være led mellem koblings armen der sidder stationært fast og koblingen der drejer rundt. Hvis du skal skifte kobling og bor i nærheden af københavn så er agl et godt og billigt sted Det kan faktisk betale sig selv om du skal kører op til 150 km bare det ikke er over en betalingsbro

Mvh Sunofisken

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 20:01

Ps hvis du er i tvivl om den smider olien er det jo bare at se ned under på gearkassen om den él.undervognen er smurt ind i olie.Hvordan er koblingen at trykke i bund ?? når den er i frigear og med startet motor siger den så mærkeligt når du træder koblingen ud ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-01-08 20:48

Mange biler har hydraulisk aktiveling af koblingen. Det virker efter sammeprincip som den hydrayliske fodbremse.
Hvis en cylinder er utæt kan du ikke længere koble ud, selv om pedalen er trykket ned, og så får du tandbørstning, som man malerisk kalder det.
Start med at se om der er kabeltræk eller hydraylik til koblingen. Hvis det er hydraylik så se om der er væske nok i systemet. Der fyldes med samme slags væske , som til bremser..

I øvrigt er det ikke tandhjulene i en gearkasse som kommer ud og ind af indgreb ved gearskift.
Det er klokoblinger som aktiverer det ene eller andet tandhjulssæt. Selve tandhjulene er alle i indgreb hele tiden, selv i frigear.
Så det er klokoblingerne inde i gearkassen, som børster klør, hvis vi skal skrive mere korrekt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-08 21:14

Nu bliver gearkasseolie altså ikke sådan "gammel og tyk"

Citat
det startede i forgårs med jeg ikke kunne sætte den i baggear lige efter den var startet...tandhjulene skurrede og jeg slukkede motoren og satte den i baggear og startede den igen og kørte så hjem..så når` bilen at blive varm og så var der ingen problemer..jeg tog til mekanikeren og han fortalte mig at det nok var noget med koblingen at gøre..

Klog mekaniker, for det er netop koblingsproblemer...evt. bare et justeringsproblem eller manglende væske(afhænger af hvilken bilmodel det er)....eller en kobling der er ved at være slidt ned, der viser problemet sig netop oftest når bilen skal i bakgear

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-08 21:14

Forresten, en gearkasse der mangler olie, vil begynde at lugte og vil blive sværere at skifte gear med når bilen er varm

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 21:18

Transor der er da vist stadig modeller der skifter ved at flytte hjul med ligestillede tænder i bakgear er der ikke ?? har ikke lie prøvet at skille nye kasser ad.

Sunowwich del fish

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-01-08 21:37

Hej Sunowwich del fish

Lige præcis hvad bakgearet angår kan det godt være at man kan finde modeller, hvor man indskyder et lille mellemhjul. Jeg ved det ikke godt nok.

En dårlig kobling er nok værst, når man sætter i bakgear,hvor der næppe er en suncromesh kobling i gearkassen.
Slidte koblingslameller tror jeg ikke på er problemet, som nogen antyder. Det ville ikke give den slags problem.

Jeg tror Ole P skal skynde sig at få væske på koblingscylinderen. Det tar to minutter og løser problemet, efter mit bedste gæt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 22:32

Ja ved det skam godt .Ellers hvis det er det skal han jo til at lufte ud ,men hvis det er der problemet er er det jo enten fordi den er så slidt i koblingen at stemplets vandring er så stor at han er ved at have brugt al vædsken i beholderen så den ka ta luft ind Hmmm ellers er den jo utæt I cylindren eller i selve hovedcylinderen

Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 22:38

Ja og så er det jo vi gerne vil have et par svar fra spørgsmålstilleren her er linket til AGL Husk at sætte lyd på før du trykker på linket

http://www.agl.dk/index2.html

Mvh SunoFisken

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 16-01-08 22:39

Hej sunowich...det er en audi quatro 100 2.2 turbo så dem laver agl desværre ikke....og der er masser hydralikvæske på koblingen...og koblingen siger intet unormalt når jeg bare træder den ned og der er ingen unormale lugte...men den bliver tjekket for gearolie imorgen så kommer jeg da problemet nærmere

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 16-01-08 22:48

når man får skiftet kobling....skifter man så også udrykkerlejet.?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 23:00

Jo altid skifte udrykkerleje alt andet ville være helt galt da det er et ret stort arbejde at komme ind til koblingen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 23:03

En kobling består af en koblingsplade en trykfod og et udrykkerleje Når du starter den og den er i gear rykker det så ikke i den som om den vil fremad ?? Også selv om den er varm ??

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 16-01-08 23:15

okay så 7000 er måske meget rimeligt hvis den er helt gal...det ville det koste for udrykkerleje og kobling og montering....

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 16-01-08 23:16

og nej...det rykker ikke i den..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 23:22

Altså er det så på et autoriseret værksted ?? så er det vel hmmmm meget rimeligt .....Dyrt.... og det ved jeg ikke nok om prisudviklingen til at udtale mig om

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-01-08 23:26

Hmmmmm Håber da ikke det så er noget med det der Quatro noget Der kan værer skyld de symptomer men der har jeg jo ikke fulgt med udviklingen nok til at udtale mig.

Men det håber vi ikke og venter spændt ik

Mvh SuneFisken

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 16-01-08 23:27

mekanikeren var selv ved at falde ned at stolen...dobbelt så dyr som normal..men det er fordi den hedder quatro og turbo til efternavn...men jeg håber bare det er olien der er "dårlig"..det ved jeg imorgen efter job...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-08 23:59

Citat
mekanikeren var selv ved at falde ned at stolen

Så skal du kun være glad for,a t det ikke er en Ford Mondeo.....det er endnu dyrere for en tilsvarende operation på den

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-01-08 01:21

Laver ikke AGL Audi quatro. Kan det passe? Har du snakket med dem?
alimak

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 17-01-08 06:29

ja Alimak..AGL laver ikke kobling på audi 100...i hvert fald ikke i Glostrup...ringede igår til dem...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-01-08 08:54

Hvad så med frederikssundsvej som jo er /var hovedafdelingen ?? kan de heller ikke tage den ?? Og da nu vi har haft al det bøvl med Kandu ved man jo ikke om hvor du er kommet så vil jeg lie spørge har du fundet ud af noget andet??

Mvh SunoFisken

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 18-01-08 11:36

det var desværre ikke koblingsvæske der manglede...ej heller hjalp det med at skifte gearkasse-olie så nu hedder det desværre fejlfinding hos mekanikeren...håber bare ikke det bliver for dyrt....jeg kunne godt lukke tråden nu men venter så skriver jeg igen når diagnosen kommer...

God weekend allesammen..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-08 22:48

Har du fået styr på det så luk venligst dit spørgsmål eller spørg noget mere

Mvh Sunofisken