/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
større sokkel på udestue
Fra : ara
Vist : 2054 gange
100 point
Dato : 13-01-08 16:30

Hej.

Vi har en udestue hvor vi vil have nye plastik vinduer i.

I den forbindelse vil vi også ligge et trægulv indvendigt.
Dette vil vi gøre ovenpå de klinker vi har der nu. Vi regner
med at ligge 5 cm flamingo ovenpå, og så trægulvet til sidst.

Så er problemet bare at gulvet vil komme op over vinduerne.

Hvad kan man gøre for at soklen bliver højere. Det skal ca være 10 cm
i både højde og brede.
Jeg har fået at vide at man kan lægge en 100x100 stolpe, men den rådner
jo med tiden, nok før vinduerne.

Hvad gør man i dette tilfælde.?

Hvor vil i købe jeres plastik vinduer?

mvh

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-01-08 16:38

Du kan da bare mure de 10 cm op ......

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-08 16:41

Jeg ville starte med at fjerne det flamingo og bruge stenuld/glasuld i stedet for.
Flamingo er til underlag for støbning. (farlige gasser ved evt. brand)

Jeg ville lægge en imprægneret rem (stolpe) opklodset med tagpap i mellem beton og træet.

Jeg ville nok ikke købe plastvinduer.................jeg kan bedst lide naturmaterialer.

Hos byggemarkeder kan du gratis få en vejledning i at isolere. Det er et lille hæfte der hedder "Den lille Lune" fra firmaet Rockwool.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-01-08 16:41

Når du bruger sokkelpap og trykimpræneret træ/stolpe, skal det nok holde uden at rådne før

vinduerne.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 13-01-08 17:03

Tak for svarene.

Jeg vil have plastik vinduer.

Der sidder træ i den udestue jeg har nu, og det har
vi bestem ikke været heldige med.
De har sat der i ca 13-14 år nu og de er gået fra i limtræet
forneden. Dette medfører at der kommer vand ind nu.
Jeg syntes heller ikke så meget om plastik vinduer, men de må
da holde længere end 13-14 år.

Mht at bruge sten/glasuld. Det kan jeg vel ikke ligge oven på
de klinker der er der nu. Om vinteren er de meget fugtige, og
det går vel ikke og bruge sten/glasuld.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 13-01-08 17:10

Så er problemet bare at gulvet vil komme op over vinduerne.

Denne sætning forstår jeg ikke! mener du ikke op over døren?

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 13-01-08 17:20

Aha---- der gik en prås op for mig!
Går vinduerne helt ned til gulvet?

Bjørn

Kommentar
Fra : ara

Dato : 13-01-08 17:26

Som det er nu er sokkel højden og gulvet ca. i samme højde.
De nye plastik vinduer har kun en ca 2 cm ramme hele vejen rundt.
Så kan du jo nok se at hvis man så ligger 5 cm isolering og derefter trægulv,
vil det jo gå op på glasset.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-01-08 17:56

Det lyder som om din udestue er en fugtig affære ude ventillatin til det fri , men åben mod en fugtbelastet bolig. Så vil dit trægulv også rådne væk.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-01-08 18:03

For at trægulvet ikke skal rådne, kan du lægge nogle presseninger på klinkegulvet, isolerer med lecasten, og så trægulv

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 13-01-08 18:22

Nye vinduer kan ikke forventes at holde længere end 13 år, særligt ikke hvis de mangler vedligehold, eller er for tæt på terrain (er det derfor du kalder det sokkelen der skal hæves?)
Plastvinduer skal også vedligeholdes og holder ikke længere, de bliver grå.
Organisk materiale på gulv i et uopvarmet rum kan ikke anbefales.

Hvad med at få en proffesionel til at give et tilbud, istedet for at få lavet noget forkert?
Ellers så start i bygningsrelementet - se på min profil.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-08 18:48

Stadig - "den lille lune" fra Rockwool forklarer alt om isolering og dampspærrer.
Brug den og det bliver godt.
Ps. den er med tegninger der er til at forstå.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 13-01-08 19:03

Jeg har skam vedligehold mine vinduer.

Det må jo så være fordi de sidder tæt på terrain, at de ikke har holdt
længere.

Bliver plastik vinduer stadig grå.
Jeg troede det var en "børnesygdom"?

Soklen ville vi hæve hvis vi skulle have trægulv på i udestuen,
da gulvet ellers ville gå op i glasset.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-01-08 20:00

hvis du alligevel skal have nye vinduer, kan du vel bare bestille dem 10 cm lavere end de gamle. så murer du en 10 cm lecablok ovenpå den eksisterende sokkel og vupti er du der hvor du gerne vil være. det skulle så give mulighed for at forhøje gulvet. hvis jeg var dig ville jeg vælge at banke det gamle gulv op og få 300 mm flamingo lagt i og så støbe nyt gulv ovenpå flamingoen. og jeg ville også lægge varmeslange i gulvet mens der nu er mulighed fordet. det er godtnok ikke lovligt at have varmeinstallation i en udestue, men der er jo heller ikke nogen der siger at det skal tilsluttes nu. men det er rart at kunne gøre det, hvis man får brug for pladsen sådan mere i boligforstand.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 13-01-08 21:02

Vi købte huset for 7 år siden.
Der så vi billeder fra dengang
de i 1994 byggede udestuen.

Her kan jeg husle at der var
flamingo, hvor de støbte et gulv
ovenpå. Jeg ved selvfølgelig ikke
hvor mange mm det var.

Jeg vil godt nok være ked af at
skulle fjerne gulvet.

Det med lecablokken var en smart ide.