/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Brændstoføkonomi på Toyota Yaris D4D?
Fra : ianastbury
Vist : 1645 gange
100 point
Dato : 16-02-03 01:27

Hej!
Jeg har købe en sprit ny Toyota Yaris D4D, den skulle kunne køre helt op til 24 km pr. l. diesel, og ved mere normal kørsel skulle den gå 22 km. pr. l.
Min har nu gået 4100 km, jeg køre 150 km på motorvej med 120 kmt, men den går ikke mere end 16-17 km. pr l.
jeg var oppe Toyota i fredags og brokke mig, jeg var ude og køre med en mekanikker ved min side der sad med et måleinstrument der kunne viser hvor langt den kunne gå pr. l. han sagde at det var fordi den ikke havde gået mere end 4100 km, og fordi det er vinter så går den ikke så langt på literen.....! han mente at den skulle gå 10.000 og det skulle blive varmere i vejret så skulle det nok komme, så er det jeg spøger om det kan passe, jeg syns det er mange km, og at den burde gå længere på literen.
Jeg vil meget gerne høre hvis der er andre der har erfaring med Toyota Yaris D4D?

På forhånd Tak

Per Folmann Larsen

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 100 point
Dato : 22-02-03 20:38

det passer ikke det han siger med at den skal køre så langt.. men det kan godt have noget med at gøre at der er så koldt, forde at den er så lang tid om at blive driftvarm og der af forhøjet diesel forbrug. Men fejlen sider nok i foden, det gør den 9,9 gange ud af 10. prøv at ligge mærke til hvor hårdt du træder, for er den i bund bare lidt af tiden medføre det et stort forbrug. hvis det ikke bliver beder når der bliver lidt varmer og du passer på med at ikke træde for hårdt så skal du brokke dig. VH Toyota teknikker

Kommentar
Fra : ianastbury

Dato : 11-03-03 19:06

Hej igen!

Det er nu 3000 km siden at jeg skrev sidst, jeg har i mellemtiden prøvet at køre ekstremt økonomisk, dvs at : rulle (slippe foden fra pedalen i god tid) frem til rødt lys, og andre stop, kun køre 110 kmt på motorvejen, lave ekstremt langsomme igangsettelser, alt i alt meget stille og rolig kørsel men meget let fod på spedderen, ved denne kørsel kommer jeg op på 19,4 km pr l diesel, jeg vil stadig mene at det er for lidt og den durde gå 22/23 ved denne kørsel, de ekstra km lyder måske ikke af meget, men ellerd kan den jo ikke leve op til hvad der står i salgsmatrealet og hvad de selv siger på Toyota, er det stadig meg eller.......?

På forhånd tak

Per Folmann Larsen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-03 09:11

Jeg tror Toyota er mere end optimistiske i deres salgsmaterialer. I hverttilfælde ved jeg at vores nye Hiacer er en styg skuffelse hvad brændstoføkonomi angår. Man kan ikke trække andet end 7km/liter ud af dem. Godt nok er de læssede, men det er fandeme ringe. Umiddelbart føler jeg ikke Japserne er helt så gode til det med økonomisk diesel som Peugeot/Fiat og tyskerne.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 20-03-03 16:15

Min far, har lige rundet 9800km. i hans D4D. Gennemsnittet for alle km. ligger på 19,8km/l.
Men de sidste to tankninger, har forbruget ligget på 22,9km/l!!!!!
Det skal tilføjes, at han kører desperat økonomisk, da naboen har en bil magen til og min far fører konkurencen med 1,5 km/l
Det er ifølge ham logisk, at bilen skal køres til, for at køre de lovede km/l og han regner med, stadig at forbedre økonomien på D4D'en
D4d'en afløste en Yaris 1,0 bensin, der de 40000km. han kørte i den, præsterede en bensin-økonomi på 15,8 km/l

Kommentar
Fra : ianastbury

Dato : 27-03-03 11:20

Hej g_h!
Mange tak for svaret!!!!
Jeg har lige et spørgsmål angående din far's kørsel, hvor langt køre han per md, og er det motorvej eller landevej????

På forhånd tak

Per Folmann Larsen

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 27-03-03 17:09

Tjae!! Han er vestjyde og herude er der knap så mange motorveje!!
Jeg kan ikke huske præsist, hvornår han fik Yaris'en, men det var af første sending, der kom til Danmark, af D4d'erne!!
Håber det er svar nok, for han er på ferie lige nu og de næste 2 uger. Man sku' være på efterløn, sku' man!!!!!

g_h

PS Den indbyggede bensin-gennemsnitsmåler er absolut ikke optimistisk. Faktisk kører han ca. 1 km/l mere end displayet viser!!
Det gjorde den faktisk også i hans gamle Yaris!

Godkendelse af svar
Fra : ianastbury