/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Sata Driver pakket i exe
Fra : Douink
Vist : 949 gange
100 point
Dato : 12-01-08 06:06

Hej nu har jeg endelig fundet min sata driver. men den er pakket i en .exe fil.

Jeg skal have driverne ud på en diskette:

Driverne hedder: Intel(R) ICH9 6 Port SATA AHCI Controller - 2922

Men jeg kan kun finde dem i en stor .exe fil med flere 100 andre Intel driver

Exe filen kan måske udpakkes...

Exe filen er i denne zip: http://us2.msi.com.tw/files/downloads/dvr_exe/Vista_All_OS_Intel_INF_MB.zip

Håber der er nogen der kan hjælpe mig. for skal bruge lige den driver når jeg starter XP op

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 12-01-08 09:32

Har rodet lidt rundt med dit problem, og jeg kan i hvert fald i trække den ene driver ud af det program der, men jeg fandt et forum på nettet, og tænkte at det måske virkede for dig, ifølge det forum kan du vi din bios få din xp til at installere uden sata driveren og så når du har installeret windows kan du så installere driveren.

Her er det: http://www.eksperten.dk/spm/811689

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 12-01-08 09:44

Har lige kigget min bios, der går man ind i advanced >> SATA mode >> hvor du kan vælge mellem Enhanced og Compatible, der vælger du Compatible og så skulle du gerne kunne vente med at installere sata til efter du har installeret styresystemet. Når du så har installeret SATA går du ind i bios igen og sætter den til Enhanced

Accepteret svar
Fra : WinXPeter

Modtaget 100 point
Dato : 12-01-08 10:54

Uanset om du har de mugligheder i BIOS som Simmaster nævner eller du skal bruge F6 > Floppy metoden, så vil jeg lige give dig en 3 muglighed jeg er stødt på.

Det drejer sig om at lave en ny Win XP CD med driverne på og det ser ud til at det er utroligt hurtigt og nemt.

Her er en nem guide, hvor der også er links til download af en forberedt driverpakke, hvor der kun er SATA AHCI driverne i.

Guiden er her: http://www.winfuture-forum.de/index.php?showtopic=126900

Og du skal også bruge programmet WinFuture xp-Iso-Builder som er gratis og kan hentes her:

http://www.softpedia.com/get/System/Boot-Manager-Disk/xp-Iso-Builder.shtml

Jeg kendte det ikke selv, men jeg skal da have lavet mig sådan en CD. Så skal man da ikke bøvle med det i fremtiden

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 12-01-08 16:19

vil det virke med en Ali controller mons tro?

Kommentar
Fra : Douink

Dato : 12-01-08 17:58

Hej igen

Simmaster. Jeg kan sætte min på SATA mode IDE og så instalere XP. Men derefter kan jeg ikke sætte den tilbage til at kører AHCI. det er de muligheder jeg har i bios. og jeg gidder ikke rigtig lave min computer langsomer med IDE indstillingen.

WinXPeter. Derfor er jeg ved at lave en boot CD som WinXPeter nævnte. Jeg har også prøved at lave flere CDer med forskællige sata driver. men det er overnævnte driver jeg skal bruge. det er jeg se inde i Vista sittings efter jeg har instaleret chipset driver der følgte med til bundkortet.
Denne for for bote cd er skide smart. skal også gejle min CD op med SP2 og WinXP key mm så instalationen kører alt selv. Men nu skal jeg bare lige have fat på driverne ført.

Om det virker med en Ali controller ved jeg ikke lige bruuno117. ved heller ikke om det er farligt at prøve med forskellige.

Jeg vil bare gerne have de filer ud af den skide installchipset.exe

Er der stadig nogle der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : Douink

Dato : 12-01-08 18:00

nøj som jeg staver lige nu... Undskyld

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 12-01-08 18:29

Hvis du downloader den driverpakke som han har lavet i guiden og der også er link til, så skulle programmet WinFuture xp-Iso-Builder kunne pille den driver ud som du skal bruge.

Sådan forstår jeg ihvertfald guiden, se punkt 3 og 4

Godkendelse af svar
Fra : Douink

Dato : 13-01-08 01:59

Tak for svaret WinXPeter.

2-3dages arbejde. mellem 16-20 timers hard work er endt. Havde jeg 1000 point så skulle du have dem. det virkede sgu.

Men siden har jeg instaleret Vista igen og fundet ud af at driverne hed "ICH9 6 Port SATA AHCI Controller - 2922"
Min fejl er at jeg bare makerede alle driver på listen. men på nu så jeg pludselig en "ICH9" på listen. det var den info jeg fik inde i enhedshåntering i Vista. så nu makerede jeg KUN den. og hvad sker der. Den booter så nice. Du er en stjerne Peter. 5 fede stjerner ***** for den svar.

Men det gode ved problemer er da at nu ved jeg 100% hvordan man sleapsteamer en XP CD så den instalere CDkey, Servicepack2, indstillinger og driver på en gang. det havde jeg Aldrig hørt om før jeg begyndte at søge efter min fejlmelding (bluescrean under XP install)

Endnu en gang tak XPertPeter