/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Transport skade
Fra : ivanovic1
Vist : 2668 gange
50 point
Dato : 07-01-08 15:13

Hej Alle,

Jeg har lige et lille problem som virksomhed og måske er der nogen der kan hjælpe.

En kunde i Sverige har betalt for en vare samt transport. Da han åbner pakken opdager han at varen er gået i stykker, hvilket skyldes transportskade da æsken er meget ”smadret”.

Da jeg kontakter transport firmaet får jeg følgende meddelelse.

Hvis pakken ikke havde været ”smadret” ville kunden have 7 dage til at reklamere for den defekte vare, men da pakken var ”smadret” skulle kunden have taget forbehold for dette med det samme, og da han har skrevet under på en ”smadret” pakke vil fragtfirmaet ikke gå ind at dække. Er dette korrekt forstået at lovgivningen er sådan?

Mvh.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 60 point
Dato : 07-01-08 15:22

Hvis pakken har synlige skader skal der ved modtagelsen gøres indsigelser, ellers er det jo svært eftergfølgende at sige hvem der har beskadiget varen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-01-08 15:27

Jeg bestilte en PC i Jylland og jeg bor i hovedstaden. Pakken kom men PC'en var defekt. Jeg ringede til firmaet og de bad mig om at returnere pakken. Det gjorde jeg og betalte selv. Så kom PC'en igen efter 1 uge og den virkede stadig ikke. Retur en gang til og jeg betalte selv. Tredie gang den kom virkede den næsten. Resten ordnede vi ved at de sendte reservedelene og jeg byggede min nye PC færdig.
Regningen for dette er sendt til Post Danmark. De behandlede ikke pakken forsvarligt nogen af gangene selv om den var mærket med "PC forsigtig"

Anden gang min PC kom var selve kassen smadret, men det var jo bare bevis for at pakken var behandlet uforsvarligt af Posten.

Det er for usselt af transportfirmaet vil fedte den sag af på kunden. Det er dem der har smadret pakken, indpakningen var jo i orden da pakken blev sendt og itu da den nåede kunden.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-01-08 15:43

Hej Kortoververden,

Men hvad er definitionen på synlige skader??

Mvh.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-01-08 16:05

Bør fragtfimaet ikke også oplyse dette til kunden ved levering, en almindelig kunde handler jo 100% i god tro når han skriver under, men det ender med at han får en deffekt vare, som han ikke havde forventet, og som han derfor ikke kan få dækket. Skal en forbruger derfor virkelig gøre indsigelser hvis der er synlige skader på pakken, og hvordan skulle en almindelig forbruger dog vide dette?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-01-08 16:18

Definititionen på synlige skader er vel skader du kan se......

Det kommer helt an på emballage typen, og princippet om almindelig sund fornuft, hvis du har en formodning om at pakken ser ud som om indholdet kan have taget skade, så bør du nægte modtagelsen, eller acceptere den med forbehold

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-01-08 16:40

Hej Kortoververden,

1. Har fragtfirmaet ikke en pligt til at fortælle dette?
2. Fragtfirmet henviser til denne paragraf. Hvad menes der med "Ved synbar forringelse eller beskadigelse af godset bør modtageren reklamere straks ved godsets modtagelse" Hvis man reklamerer næste dag, betyder så at man straks har reklameret?

Reklamationer til speditøren skal afgives uden unødigt ophold.
Ved synbar forringelse eller beskadigelse af godset bør modtageren
reklamere straks ved godsets modtagelse.
Såfremt reklamation sker senere end syv dage fra godsets
modtagelse, påhviler det den, der reklamerer overfor speditøren,
at bevise, at skaden eller forringelsen var indtruffet inden
godsets modtagelse. Såfremt den, der reklamerer, ikke kan
bevise dette, anses godset for at være udleveret uden beskadigelse
og forringelse. Reklamation, som vedrører andet end beskadigelse,
forringelse eller tab af godset, skal afgives inden
14 dage efter den dag, da ordregiveren fik eller burde have fået
kendskab til de omstændigheder, som begrunder et ansvar for
speditøren. Såfremt en sådan reklamation ikke er afgivet, har
ordregiver fortabt sine rettigheder.
Hvis aftale er truffet med speditøren om en bestemt transportmåde,
gælder i stedet de for en sådan transportmåde gældende
lovbestemmelser og almindeligt forekommende og anerkendte
transportvilkår i det omfang,

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-08 16:58

Citat
Ved synbar forringelse eller beskadigelse af godset bør modtageren
reklamere straks ved godsets modtagelse.

Du giver jo selv svaret

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-08 17:08

Citat
Er dette korrekt forstået at lovgivningen er sådan?

ja, det er korrekt

I tilfælde af transportskade er det modtagers ansvar at reklamere over for speditøren/transportfirmaet. Dette skal skal gøres omgående og der skal tages forbehold for transportskade på fragtsedlen ved modtagelsen. Gøres dette ikke betragtes varen modtaget uden synlige transportskader.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 07-01-08 17:18

Det kommer vel også an på, hvad der er i pakken:

Hvis man f.eks. sender en hovedpude, så betyder det jo ikke nødvendigvis noget, at emballagen er gået i stykker under transporten...!?

Min pointe er, at indholdet sagtens kan være intakt ved ødelagt emballage. Og så finder man først ud af det ved udpakning.

Fragtfirmaets fortolkning er dermed i mine ører det rene sludder, og et dårligt forsøg på at komme udenom en erstatning.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-01-08 17:47

Citat
Min pointe er, at indholdet sagtens kan være intakt ved ødelagt emballage. Og så finder man først ud af det ved udpakning.

Tjah, men er det et stort problem at varen er intakt?

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 07-01-08 18:26

Ved synlige "skader" "Defekter" på pakker SKAL modtager påtale dette direkte over for transportøren STRAKS ved modtagelse. ved ikke synlige skader på indholdet har modtager normalt 7 dage til at reklamere over defekter og mangler overfor transportøren.

Hvis alt skal være etisk korrekt så burde transportøren fortælle hvis han har opdaget defekter på pakken men se det fra deres side hvis en kunde kvitterer for fejlfri modtagelse så har transportøren og firmaet halen helt fri, og tro mig de prøver ihærdigt.

Nu kender jeg en del der kører dpd og danske fragtmænd og de gør da det samme.
men derimod siger de også at hvis de nogensinde skulle få en pakke fra leveret fra deres eget firma, så ville de helt sikkert nægte modtagelse da de ved vordan pakkerne bliver behandlet.

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-01-08 18:40

Emballagen var i stykker og varen ligeså, men kunden troede at alt var ok da han modtog varen. Jeg mener at fragtfirmaet bør erstatte varen mens de mener noget andet. Hvem har ret og i så fald hvis det er mig hvad kan jeg så henvise til?

Mvh.
Ivan

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-01-08 18:42

Er der slet ingen paragraf den henviser til, at fragtmanden skulle have fortalt forbrugeren det inden han skrev under?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 07-01-08 18:48

--> kortoververden: Selvfølgelig er det ikke et problem med en intakt vare!

Jeg mener bare, at ødelagt emballage ikke altid er ens med ødelagt indhold. Så derfor burde det ikke være et must at gøre indsigelse for en sikkerheds skyld.

Men hvad slags vare taler vi om...?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-08 19:11

Citat
Emballagen var i stykker og varen ligeså, men kunden troede at alt var ok da han modtog varen.

Besynderlig ligegyldighed fra modtagers side....

Så beklager - er der fejl på varen er det dig der betaler..... (medmindre du kan påvise at resterne af gaffeltrucken stadig sidder i varen)

Resten bliver et "privat" søgsmål - så er det da muligt du kan få det erstattet....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-01-08 21:07

Prøv at kigge efter næste gang du skriver under på modtagelsen der står sikkert at du skriver under på at varen er modtaget uden indsigelser

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 16-01-08 17:42

Fragtmanden er ikke forpligtet til at påtale skader og mangler men der er nogle flinke imellem som gør.

Derimod er modtageren forpligtet til at tjekke og modtage med forbehold hvis der er noget der indikerer fejl og mangler, ellers hænger han selv derpå.

Nedenstående er et uddrag fra forretningsbetingelserne for Danske Fragtmænd
under punkt 4 "Ansvar, reklamation og erstatning"
Citat
4.3. Reklamation.

Reklamation skal ske straks ved godsets modtagelse og påføres fragtbrevet. Dette gælder alle synlige skader
og skader på emballagen.
[B]Ved kvittering uden forbehold på fragtbrev betragtes forsendelsen som leveret uden skader, og bevisbyrden
for eventuel skade påhviler dermed modtager.[/B] Desuden skal en skade - for at sikre hurtig og korrekt sagsbehandling
- meddeles til Danske Fragtmænd senest efterfølgende hverdag, som varen er modtaget.
Eventuelle skjulte (ikke synlige) skader skal anmeldes skriftligt senest 7 arbejdsdage efter godsets modtagelse.

Dette står også skrevet i CMR-Loven §38
CMR-Loven er "Bekendtgørelse af lov om internationale fragtaftaler"
Den er alle fragtmænd underlagt.

[B]CMR-Loven kapitel V, §38[/B]

Citat
[B]INDSIGELSER[/B]
[B]§ 38.[/B]
Har modtageren modtaget godset uden i forening med fragtføreren at undersøge dets tilstand og uden at gøre indsigelse over for fragtføreren på grund af bortkomst eller beskadigelse med angivelse af bortkomstens eller beskadigelsens almindelige beskaffenhed, skal det, hvis ikke andet godtgøres, lægges til grund, at han har modtaget godset i den i fragtbrevet angivne tilstand. Indsigelse skal gøres senest ved afleveringen, når det drejer sig om bortkomst eller beskadigelser, der er synlige, og ellers inden 7 dage derefter, søn- og helligdage ikke medregnet. Indsigelse skal ske skriftligt, hvis bortkomsten eller beskadigelsen ikke var synlig.
Stk. 2. Har modtageren og fragtføreren i forening undersøgt godsets tilstand, kan bevis mod, hvad der herved er fastslået, kun føres, hvis bortkomsten eller beskadigelsen ikke var synlig, og hvis modtageren skriftligt har gjort indsigelse over for fragtføreren inden 7 dage efter undersøgelsen, søn- og helligdage ikke medregnet.
Stk. 3. Erstatning for forsinket aflevering skal kun betales, hvis modtageren inden 21 dage efter den dag, da godset blev stillet til hans rådighed, skriftligt har meddelt fragtføreren, at han vil påberåbe sig forsinkelsen.
Stk. 4. Fragtføreren og modtageren skal give hinanden rimelig bistand til at foretage nødvendige undersøgelser.

danske fragt forretningsbetingelser (PDF)
http://www.fragt.dk/servlet/RichTextHandler?name=forretningsbetingelser.pdf

CMR-Loven (PDF)
http://www.fragt.dk/servlet/RichTextHandler?name=CMR_reglerne.pdf

CMR-Loven (online format)
http://www.fde.dk/Default.aspx?ID=83

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 17-01-08 21:28

Tak for svaret Kortoververden.