/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
2 delt USB kabel
Fra : o.v.n.
Vist : 800 gange
100 point
Dato : 06-01-08 23:58

Er her nogen som har set et sådant kabel, det skal være med 2 han stik (en til hver computer) og 1 hunstik til en USB spareskinne, meningen er at 2 computere som deler skærm, tastatur og mus, skal kunne starte uafhængdig af hinanden, når jeg trykker på start knappen, får spareskinnen strøm og tænder for skærm, højtalere, printer, scanner med mere, som det er nu skal jeg først starte den computer hvor spareskinne er tilsluttet for at tænde for alt det tilsluttede, og så bagefter tænde for den næste, jeg vil gerne have valgfrihed og starte kun en computer, derfor skal de begge kunne give signal til spareskinnen

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 110 point
Dato : 07-01-08 00:26

Kan du ikke bruge sådan en af slaksen>
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1601990256&n=496908102&pn=552651110
Der er mange modeller på www også uden kontakter
til at skifte mellem pc'er.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-08 00:41

Jeg bruger selv sådan et monster>
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1601990256&n=511504124&pn=715421883
under min skærm,ikke kønt men effektivt(min er grå)
Syv indgange med en tre dobbelt stik/forlænger
i hver,slukke/tænde enkelte ting efter behov
eller alle på en gang,f.eks. C modem/router på en
kanal o.s.v og så skærmer den for el støj fra
nettet.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-08 00:43

tre dobbelt stik/forlænger ,20 kr stk.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-08 00:46

sluk/tænd eksterne diske usb/sata.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-01-08 00:53

Det er da en mulighed det er også mulig at det slet ikke er så godt, hvis der kommer strøm fra 2 computere til spareskinnen, som mit ønske oprindelig var

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-01-08 00:54

Citat
Der er mange modeller på www også uden kontakter
hvor

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-08 01:08
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-08 01:09
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-08 01:28

I højre side

Kategori Adapters/konvertere

Kategori Hubs/switch/Docking

http://www.usbit.dk/
Der kan du finde dimser som vis du strikker
dem sammen så skulle det kunne lade sig gøre
,en switch og en konverter (gender).

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-01-08 01:36

Njaaa...
Nu er jeg jo lidt af en el-elektronik-nørd-klyt-sammen-maniac.
Sååå.... et eller to relæer ku' jo nok klarer den sag.
Et 12 Volt DC relæ og et par dioder skulle kunne gøre det.
Meeennnn........ det kræver jo nok en skævbider, en skruetrækker og måske en loddekolbe.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-08 01:39
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 07-01-08 01:41

loddekolbe= Alt kan lade sig gøre,jeg har mange mærkelige
konstruktioner

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-01-08 01:54

Jeg vil bare tage en 12 Volt fra hver elektronhjerne, gennem et par dioder til spolen på et relæ.
Relæ'ets kontaktsæt skal sæ'fø'li' kunne klare 230 Volt og X antal Ampere.
Så undgår man også de problemer, med at USB måske stikket ikke slukker, når datamaskinen slukker.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-01-08 01:56

Ordstilling omvendt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-01-08 02:15

Du kommer selv til at skulle modifisere en spareskinne før det kan lade sig gøre.
En usb kontakt på en computer har to ledere til datasignalet og to til at give 5 V pændingsforsyning tiæl en tilsluttet enhed.
Det er det sidste man bruger til at trække et relæ i en spareskinne og dervet tænde for de 220 V til skærm osv.
Nu skal du selv tilføje en til usb ledning til den samme skinne, men for at de to computeres stømme fra usb ikke skal forstyrre hinanden skal du nede i skinnen forbinde relæet via en diode til hver af plusledningerne.
Det kaldes også diodelogik og er meget enklere end med ekstra overdragerrelæer og fanden og hans pumpestok.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 07-01-08 11:48

jeg har valgt en meget nemmere løsning derhjemme.
en skinne lige som denne her: http://webshop.nesa.dk/projects/NESA/Shop/CMSDoc.nsf/content/nesp73whg4

i det aktive stik sidder min lampe, og computerudstyret sidder i de andre stik

jeg har så sat min ene computer til at starte automatisk når strømmen tændes (indstilling i bios)

resultat: når jeg tænder min lampe starter computeren automatisk op

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-01-08 12:36

Transor
Det vil sæ'fø'li' virke.
Men jeg bryder mig ikke om, at de to Pc'er kommer til at dele Stel.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-01-08 12:41

Desuden vil diodespændingsfaldet på 0,5 - 0,7 Volt, udgøre en betydelig del af de 5 Volt.
Så vil relæet i USB-skinnen mon få spænding nok ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-01-08 14:21

Tak for forslagene, jeg er ikke så teknisk begavet at jeg helt ken gennemskue indlgget fra Transor, men jer går ud fra at er om Gambrinus indlæg og ikke generel, Manse9933 allerførste indlæg ser ud som det jeg vil vælge, swichen til skrærm og tasteturet er også fra THansen: http://www.thansen.dk/product.asp?c=1603013472&n=1700019028&pn=-1590121085

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-01-08 22:00

Jaaa...
KVM switchen er da udmærket, når man vil dele skærm tastatur og mus mellem 2 PC'ere
Men den løser jo ikke dit problem med at få spareskinnen til at tænde for skærm, højtalere, printer, scanner med mere, ligemeget hvilken PC du starter op.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-08 11:46

Tak for svaret Manse9933. jeg håber det kommer til at virke, jeg kan ikke helt gennemskue hvad transor mener, men jeg vil helst undgå loddekolben