/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddiske monteret i bærbar?
Fra : cristian2
Vist : 643 gange
30 point
Dato : 06-01-08 21:47

Jeg har købt en Dell Latitude 505, (bærbar) med kun 4,7 GB harddisk. Den er for lille. Jeg vil derfor købe en større harddisk. (Den har 2 Ghz processor og 1 GB RAM).
1. Er det en god idé at købe en brugt hd i fx Den Blå Avis?
2. Hvordan tjekker jeg om de forskellige harddisk passer netop til min pc?

Mit grafikkort er kun 8 mb. Kan det lade sig gøre at købe et større - eller er grafikkort ikke mulige at udskifte?

Kræver det særlig software når man udskifter begge dele?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 06-01-08 21:51

ups ... den hedder Deell Latitude D505. (Jeg manglede "D"'et). Den er købt i Den Blå Avis.

Desuden har jeg en Vega + bærbar som er gået ned da blæseren gik. Den har både stor harddisk og sikkert også grafikkort (jerg ved bare ikke hvor store, da jeg i sagens natur ikke kan tænde den længere).
Men er der muligt at jeg kan overflytte HD og grafikkort fra Vega'en til min nye Dell?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-01-08 21:57

Du tager hardisken fra vegaen og sætter ind i Latituden.
alimak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-01-08 22:07

Din harddisk kan flyttes over - men det kræver lidt benarbejde.
Du skal bruge en USB harddisk converter.
http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-43

Alt hvad der er på Dell HD skal flyttes over på Vega HD med specielt program.
http://www.helgec.dk/livecd.html
eller
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=114204

Og så kan Vega HD sættes i Dell Comp.

Og så bør Dell kunne starte op med den større HD.

Det forudsætter at Vega HD ikke er defekt.
Kontrol af vega HD kan gøres med samme Sandberg converter.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 30 point
Dato : 09-01-08 21:53

Alt efter alder, kan der være problem med at flytte harddisk fra en maskine til en anden.
Disse små harddiske kan have forskellig tykkelse, og så er der sikkert ikke plads nok, da der ikke er for meget af den i en bærebar.
Den er jo så kompakt, at det kan sammenlignes med en stationær der er kørt over af en damptrommel.
Nogle af de gamle modeller bruger både 5 og 12 volt, hvor de nye kun skal bruge 5 volt.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 22-01-08 21:24

Tak for svaret severino.