/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Batteri dødt? time error
Fra : ingelein
Vist : 550 gange
65 point
Dato : 06-01-08 18:23

Hej
Siden et par dage har jeg haft svært ved at starte PC'en op. Den starter op i sort, indlæser Ram og fortæller mig så at der er TIME ERROR - jeg bliver bedt om at taste F1 - "Save Changes". Herefter bliver vinduet sort igen og jeg skal taste F1 een gang til. Nu starter Windows XP på sædvanlig vis.
Jeg har indstillet uret dels via kontrolpanelet og også i BIOS, - det går et par gange, og så er det galt igen.
Kan det tænkes at mit lille aflange,runde batteri inde i CPU'en er dødt, eller synger på sidste vers?
Kan man skaffe sådan et, for det må da være specielt, når det kan holde i næsten 10 år.
Mange hilsner og på forhånd tak
ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-08 18:24

Jeps...

Nyt backupbatteri vil gøre underværker.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-08 18:26

Enhver komputerforretning er leveringsdygtig (uanset alder på maskine)

Kan du ikke skifte selv må du lige få en til at hjælpe - mange om ikke alle de gamle er loddet på....

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 75 point
Dato : 06-01-08 18:50

Det er da et knap-batteri der sidder på bundkortet, og ikke et aflangt. Som regel kan det skiftes ved at føre en kontaktbro, til siden, og tage det op. Se efter om plus eller minus vender opad, og køb et nyt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-08 19:01

Hvis maskinen er 10 år KAN det godt være loddet på......

Men det vil jo vise sig når spørger skal have det af....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-01-08 19:12

Hej
Det er ikke et knap batteri - kan endda huske at det er sort/grønt men nu piller jeg lige kassen af. Melder mig igen, når jeg har kigget på det for at se om det er loddet på - det er så værre!
ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-01-08 19:44

Hej - især pallebhansen

Et kæmpestort UNDSKYLD til dig. Det er et knapbatteri der sidder i: 3V Litium RENATA CR 2430 Swiss made - . Og det som jeg troede var et batteri, er en aflang tromlelignende genstand, hvor der tilbage i maskinen sidder yderligere et helt "regiment" af de der dimser, som jeg troede var et batteri. Samtidig har jeg kigget på muligheden for at sætte andet USB isenkram ind i maskinen, men det skal monteres under ventilatoren, så det kunne jeg umiddelbart ikke se, hvordan jeg som "Novice kan komme afsted med at skifte, når jeg også mangler udtag i bagklædningen, som er i eet stykke. Mine USB porte sidder over hinanden og ikke ved siden af hinanden..
Med venlig hilsen ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-08 20:14
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-01-08 20:23

Ja, mange forretninger har de batterier.

USB porte, ja mener stadig det er nemmest med en USB-hub med selvstændig strømforsyning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-01-08 20:46

Hej alle som har svaret på mit spørgsmål
Jeg er glad for alle de lynhurtige svar, som gør mig i stand til at løse mit problem. @ Palle Hansen:
Det er nok forslaget med en hub med egen strømforsyning jeg vil bruge, men har jeg så ikke stadigvæk kun en langsom USB? - Nå, man kan vel ikke få alt i denne verden. Tak til Jer alle - og undskyld at jeg er et fjols til at finde ud af det her med point-systemet
ingelein.

Faktisk har I jo alle besvaret mit spørgsmål så jeg kunne bruge svarene, så kan i ikke slås om points? Mine er jo opbrugt nu....... eller hvordan får jeg nye?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-08 21:00

Du får nye hver dag du logger ind.....

Spørgsmålet her kan du lukke ved at acceptere EEN af kommentarerne - hvilken bestemmer DU.

Du kan IKKE dele mellem flere - men det er ikke derfor vi hjælper - det er "kun" en extra tak til en eller anden....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-01-08 20:43

Hej Allesammen
Batteriet er skiftet, men tilstanden er den samme, bortset fra at maskinen nu booter med time error efter at Compaq setup har været på skærmen - og så sker der heller ikke mere. Jeg har flere gange ventet meget længe efter at Windows XP har kvitteret med sin - velkommen - skærm i en halv time. Derefter har jeg lukket for PC' og er startet på en frisk, hvor jeg denne gang har sagt ja til at starte fra min CD. Windows XP er nu indlæst igen og PC'en er startet op igen. Nu er jeg bare spændt på om den også kan starte igen nården har været slukket et par minutter.

Måske er der også gået ged i systemet, da jeg samtidig satte et nyt PCI kort i maskinen med USB 2.0. Det var der ikke mange ben i, for der var lige plads til det. Men PC' kunne overhovedet ikke starte, da jeg havde sat kortet i - gentaget og kigget på det flere gange. Kun - No signal" kørte på skærmen. Da jeg pillede kortet ud igen - læs historien forfra - smil, men nu skriver jeg et spørgsmål mere til den anden tråd om mit USB stik.
Mange venlige hilsner fra Ingelein.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-01-08 21:21

Citat
Det er et knapbatteri der sidder i: 3V Litium RENATA CR 2430

Dette batteri har jeg aldrig stiftet bekendskab med.
De typer der er meget brugt, er CR2025 og CR2032, som begge er et batteri med en diameter på 20 mm, og en tykkelse på henholdsvis 2,5 og 3,2 mm.
De kan købes for et sted mellem 2 og 5 kr. de rigtige steder. Ellers koster de alt mellem 10 og 30 kr. i butikker, som ikke blinker for at tage ublu priser.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-01-08 18:37

Mit problem er ikke løst endnu. Trods gentagne besøg i BIOS, indstilling af den rigtige tid, bekræfte med save changes og default settings herefter, virker det nye batteri åbenbart ikke efter hensigten.
Ude af BIOS igen og ved ny start efter 163 - time-error kommer der sort skærm, og jeg skal taste F1 (save changes)igen, herefter en masse ord på skærmen og igen tast F1 (boot).
Selvom jeg har købt et batteri nøjagtig (og det skal ingen tvivle på, for nummer, størrelse og V er det samme som på det gamle. Købt hos en urmager for 50,00 kr. udløb 2014). har jeg på fornemmelsen at det ikke sidder helt fast i de klemmer af plastic.

Kan jeg sætte batteriet fast uden at beskadige kontakten med de to små "fangarme" kontakter. Batteriet behøver vel ikke at have kontakt på hele fladen? Jeg tænker på en klat "lærertyggegummi".
Mange hilsner fra ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-01-08 22:33

Udvikling i batterisagen:Kom i tanker om at det måske ikke var helt lige meget, hvordan batteriet ligger i holderen. Der er mærket med + både i holderen og på batteriets ene ende. Troede at det var lige fedt med et rundt batteri, så nu skal det afprøves, om tiden og uret holder til i morgen. Min fejlmeddelelse fra BIOS lyder: CMOS checksum invalid - default values loaded.
Håber at det virker nu - efter at uret er stillet i BIOS og i kontrolpanel + default settings save og save and exit er udført -
Ingelein Hvorfor får jeg ikke flere mails, når nogen har svaret ?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-01-08 12:36

Sidste melding angående mit afdøde batteri
Se mit sidste indlæg - og i dag virker PC'en som i gamle dage - i hvert tilfælde når jeg starter op.
En lille bitte klat "lærertyggegummi får det til at sidde fast med + 0g minus i den rigtige retning, derfor kan tråden afsluttes her - tak for alle gode råd.
@ refi - jeg kom til at betale 50 kr. for batteriet hos en urmager! -

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 13-01-08 12:41

Tak for svaret pallebhansen.
Nu har jeg accepteret dit svar 117 gange, men mit spørgsmål står stadig som ubesvaret. Håber at det lykkes denne gang - Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 14-01-08 18:44

Hej Severino

Du har tildels ret i din formodning, idet der i min Compaq Vejledning til udskiftning af batteri er nævnt CR CR2032. Men det jeg pillede ud var som nævnt et CR 2430.

PC' en kan med det nye batteri huske tiden, så den del virker. Resten er sendt til tekniker - ikke mere bøvl med det - ellers skal jeg snart have nye øjne!

Mange hilsner fra Ingelein