/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Blinkrelæ Octavia
Fra : olestampe
Vist : 4168 gange
60 point
Dato : 05-01-08 09:08

Hej med Jer!

Jeg har en irriterende periodisk fejl på min Octavia 1,9 tdi 2002. Blinkrelæet "klikker" uden at "blinkerarmen" er aktiveret. Når det sker aktivere det ikke blinklygterne.
Er der nogen der har et forslag til løsning på problemet?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-01-08 09:37

Noget kunne tyde på, at den pågældende model er forsynet med et elektronisk relæ (selvom det vistnok ikke er velset) og noget må jo få det til at være aktivt ?!
Sandsynligvis en fejl i elektronikken, så prøv med et nyt eller et andet relæ - evt. fra en ophugger.
Hjælper det ikke, skal der måles på "dyret".

Kommentar
Fra : olestampe

Dato : 05-01-08 10:27

Tak for svaret Cortina. Jeg har prøvet at skifte relæet (nyt), uden resultat

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-01-08 13:24

Fejlen må jo ligge oppe i blinkkontakten, hvor afviserarmen er fastgjort.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 05-01-08 14:11

I blinkrelæet er der en spole, som hvis den får tilført en plusforbindelse bevirker at relæet klikker.
Når blinkarmen ikke er aktiveret kommer der ikke strøm til blinkkontakterne, og derfor lyser lamperne ikke. Fejlen ligger altså i at der et sted er overgang fra ledningen til blinkrelæets spole til
en strømførende del, altså en"plus". Det handler om at finde det sted. Mvh. K.

Kommentar
Fra : olestampe

Dato : 05-01-08 19:33

Jeg må prøve at måle mig frem. Tak for besvarelsen

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 06-01-08 00:50

Det kunne være interessant at vide om blinklysene virker normalt når" blinkerarmen" bruges, for i
så fald skal fejlen nok ikke søges i den. Det kunne ellers tænkes at der var faldet en kontaktdel af indvendigt som gav strøm til relæet i utide, men komme ind i den er jo en ret så besværlig øvelse.
Det gælder om at måle hvilken ledningskontakt ( ledning) bag armen der kommer plus på når den
aktiveres, så kan du følge denne ledning hen til blinkrelæet. Mvh. K.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 06-01-08 03:41

hej kogalejy,
du har lige løst et problem jeg havde på min XM
tak

Kommentar
Fra : olestampe

Dato : 06-01-08 10:36

Hej K

Blinlyset virker normalt når jeg påvirker armen.
Jeg må prøve at måle mig frem, der er bare dælens mange ledninger, da armen også bruges til fartpilot og lys.
Tak for svaret.

Accepteret svar
Fra : kogalejy

Modtaget 60 point
Dato : 06-01-08 13:14

Ja, men der må vel være en der viser at der kommer plus på den når armen føres til højre eller til
venstre. Du har vel minusledningen til dit måle apparat sat fast på stel- nøglen er et godt sted,
medens du med den anden leder rundt på kotaktstederne samtidig med du vipper armen op og ned.
Og du har selvfølgelig tændingen sat til medens du måler ? En alm. polsøger kan også bruges.
Mvh. K.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-01-08 20:20

Selv tak hjkofoed

Godkendelse af svar
Fra : olestampe

Dato : 08-01-08 15:02

Tak for svaret kogalejy.

Kommentar
Fra : olestampe

Dato : 16-01-08 09:59

Problemet er løst! Fejlen lå i blinkerarmen. Løsningen var kontaktrens på spray og derefter blæse rent med trykluft!

Kommentar
Fra : Gormiti

Dato : 15-10-12 19:32

Jeg kan se at det er en gammel tråd, men kan du beskrive hvordan du har fået fritlagt blinker armen således at det er muligt at rense kontakterne?