/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Opløsning mht. grafikkort?
Fra : Sygate
Vist : 616 gange
500 point
Dato : 04-01-08 23:54

Hejsa !

Jeg hører ofte at jeg skal købe en skærm der passer i opløsningen til det grafikkort jeg har.
Hvordan tjekker jeg det?

Står det på de enkelte grafikkort at de kan håndtere en opløsning på f.eks 1900x1280 osv.?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-01-08 00:26

Som regel er det skærmen der sætter begrænsningen med hensyn til opløsning.
Alle grafikkort kan indstilles til forskellige opløsninger, også en der passer til de fleste skærme.
Hvilken skærm har du og hvilket grafikkort?

Accepteret svar
Fra : d01tko

Modtaget 510 point
Dato : 05-01-08 00:33

Tit og ofte er der på grafikkortets emballage opgivet største mulige opløsning.

Jeg er ikke helt klar over hvilken skærm du overvejer at købe, men er der tale om en fladskærm så kan det godt svare sig at tjekke om grafikkortet kan "gå op i" den opløsning som din skærm er beregnet til.

De fleste fladskærme kan vise en opløsning på f.eks. 1280x1024 bare for at tage et eller andet. Hvis dit grafikkort kan vise 1900x1280 er der ingen problemer. Jeg vil dog anbefale dig at vælge den opløsning der passer til skærmen, altså f.eks. 1280x1024 da dette vil give det absolut mest knivskarpe billede. Skærme i al almindelighed kan dog sagtens vise mindre opløsninger uden problemer. Fladskærme er lidt mere pivede med opløsninger mindre end det som er opgivet, og det opleves som et mere "vandet" billede, altså lidt ligesom hvis du printer tekst med en blækprinter på et stykke fugtigt papir (måske lidt overdrevet). Monitorere med almindeligt billederør er bedre til at håndtere forskellige opløsninger.

Normalt set mener jeg ikke du bør få problemer med at købe en ny skærm, men nu ved jeg jo ikke hvilket kort du har og om det eventuelt er "en ældre herre". Hvis du højreklikker på skrivebordet "Windows 98/XP" og vælger "Egenskaber", dernæst "Indstillinger" og så flytter på skyderen ud for opløsning, så kan du hurtigt danne dig et indtryk af hvor højt dit skærmkort kan gå op.

Hvis du søger på skærme/grafikkort på www.edbpriser.dk så vil du i stort set alle tilfælde kunne finde oplysning om hvad opløsning hhv. skærm og grafikkort kan håndtere.

Håber det giver svar på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen
Thomas Olsen

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 06-01-08 21:14

Tak for hjælpen begge to.
Det var ikke en bestemt skærm eller noget jeg ville købe, men var bare generelt interesseret i lidt info om det.