/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Regulering af 230 v motor
Fra : Boje1
Vist : 7322 gange
100 point
Dato : 04-01-08 17:28

Hej folkens !

Jeg kunne godt bruge lidt info om mulighedden for at styre omdrejninger på en motor
( ikke en vlt løsning da den er for dyr til lidt hobby brug)

Motor data
Grundfos 230v 4Amp 0.55 Kw

Kan den styres over en alm. lysdæmper så længe den kan klare induktiv belastning ?
Eller kan de kun klar alm motorer dem der er monteret med slæbe kul ?

Hilsen Bo

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-01-08 18:20

Det er en rigtig god ting at vide, hvilken type motor vi snakker om, da dette er vigtig for en regulering.

Er det med kondensator??? OSV OSV

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-01-08 18:23

Hvordan går det med dit electromatic S-system relæ???
Syntes du gik lidt i stå vedr. dette.

MVH

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 04-01-08 18:56

Køb en A-pumpe den kan reguleres

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-08 18:57

Det ville hjælpe meget med flere oplysninge om sen motor end lige spænding strøm og effekt.

men gætter på at det er en asynkronmotor med kondensator.

Det er et spørsmål om hvilken skags last den skal trække- om simpel hastighedsregulering kan lade sig gøre med en "lysdæmper".

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 04-01-08 20:44

Hvis det er en dansk motor, så drejer det sig om en een-faset motor (1 fase og 1 nul = 2 ledninger fra stikket til motoren + en grøn/gul til jordforbindelsen) og så kan den IKKE styres med en almindelig lysdæmper.
Den kan muligvis omkobles, og så styres med en frekvensomformer (eller VLT), men det er stadig en dyr løsning.

Og mon ikke det er 0,4 Amp ?

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 04-01-08 20:45

Med "dansk motor" mener jeg en motor beregnet til det danske marked - jeg ved udemærket at Grundfos er et dansk firma.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-08 21:07

Det er da ligegyldigt med motorens nationalitet. Man skal ikke snakke med den.

Det kan umuligt være 0,4A , når den yder 0,55kW.

Du er da tovlig Nieder.

Kommentar
Fra : Boje1

Dato : 04-01-08 21:09

Klip fra grundfos hjemmeside

Enhastighedsmotorer
Grundfos enhastighedsmotorer er helt lukkede, kappekølede,
asynkrone kortslutningsmotorer konstrueret
efter gældende normer og retningslinier iflg. IEC, DIN og
VDE.
Grundfos 1~ enhastighedsmotorer leveres i byggestørrelserne
71 til 90 og i effektstørrelser op til og med 1,5
kW.
• 1~ MG 71 og MG 80 med driftskondensator op til
35 µF indbygget i klemkassen

Klip slut

Min motor er en Grundfos MG 80
230v 4Amp 0.55 Kw
Den er med en 25uf Condensator
1350 omdr

Den trækker en pumpe
løfte højde af max 1 m
Max sammenhængende drift tid i ned reguleret til stand er 2 timer ( højt sat) af gangen med op til flere dage ugers mellemrum

Den skal hvis det er nødvendigt kunne ned reguleres da der kan være for meget flow i mit system.

Hilsen Bo

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-01-08 22:06

Der findes "lysdæmpere"(til trafobrug) eller motorreguleringer. Du kan da prøve med sådan en (hvis du lige kan låne en).
Problemet med at justere ned, (kan måske lade sig gøre med ovennævnte) er at den bliver sansynligvis svær at styre ordentlig, lige som startmomentet bliver forringet (hvis den i det hele taget starter).
Du kommer nok til at starte med "fuld power" og så skrue ned efterfølgende.
Hvis du prøver med en "lysdæmper" skal du også huske den relative høje startstrøm på motoren, som der sikkert skal en rimelig stor "lysdæmper" til, for ikke at brænde den af.

MVH

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 04-01-08 22:20

Transor -> du kan have ret i at det ikke kan være 0,4 Amp da den yder 0,55 kW - - og ifølge data på Grundfos's hjemmeside, har nogle af deres motorer 4 Amp opgivet som maks strøm..
Med hensyn til nationalitet, så var det jo et spørgsmål om hvor motoren skulle anvendes, og der laves faktisk 3-fasede motorer til 230 V, så derfor tog jeg forbehold omkring 'nationalitet'.

Boje1 -> Jeg tror du skal overveje at anskaffe en MGE-motor fra Grundfos, der er med indbygget frekvensomformer, og med mulighed for at koble en ekstern styring på, således at du kan regulere dit anlæg på baggrund af flow, tryk eller hvad du nu finder mest hensigtsmæssigt. Jeg er klar over at det er en noget dyrere løsning, men en lysdæmper vil sansynligvis ikke fungere.
Du kan jo evt. forelægge dit problem for Grundfos's servicefolk på tlf 87 50 50 50

PS. du finde data på www.grundfos.dk - vælg 'Produkter', 'Søg efter produkt', 'Motorer', 'MG', 'MG 80' - - tjah, de er forhåbentlig bedre til at lave pumper og motorer, end til at lave lettilgængelige hjemmesider....
Hvis du har det 8-cifrede produktnummer, er turen - vælg 'Produkter', 'Søg efter produkt', 'Hjem', indtast nummeret i søgefeltet og søg.

Kommentar
Fra : Boje1

Dato : 04-01-08 22:28

Det er ikke noget problem at starte på fuld power og så skrue ned for den.

Har overvejet den her den er fra Brink.

Klip fra brink.dk side

Br 554c er en kraftigere udgave af Br 554. Med 8A triac, større støjspole og sikring, klarer belastninger op til 1300 watt. Skal forsynes med køleplade (se tekniske data nedenfor).
Br 554b og -c er lavet så de passer i standard LK/FUGA vægdåser med blændæksel.

Klip slut

Grunden til mit spørgsmål er at jeg rundt om kring på nettet har fundet oplysninger om at det kun var motorer der er monteret med kul ( evt. som motor i boremaskine og lignende) der kan styres med en lys dæmper men så dog at det evt. kan lade sig gøre med de andre også ( Derfor er jeg forvirret)

Hilsen Bo

Kommentar
Fra : Boje1

Dato : 04-01-08 22:36

@ Niederhof

Da det kun er Hobby relateret er en ny pumpe/motor ikke relevant, så heller skrotte motor og lave noget heks med en gammel boremaskine eller omløb over pumpen, selv om det bliver noget hø.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-08 23:56

Hvis motorbelastningen er en centrifugalpumpe vil deti princippet kunne lade sig gøre at hasighedsregulere ved at regulere spændingen ned. Det giver mindre moment ( trækkraft) og dermed lavere hastighed.
Metoden er primitiv, og der er ingen garanti for motor, støj eller lysdæmper.
Det svarer sig næppe at hjemmebygge, når du ser hvor billigt du kan få en lysdæmper hos H.N.

Accepteret svar
Fra : joand

Modtaget 100 point
Dato : 05-01-08 00:03

Billigste løsning er at sætte en ventil efter pumpen,
og så regulere dit flow på denne måde.

Den vil ikke bruge mere strøm ved dette.

Husk at det skal være på afgangen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-01-08 05:18
Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 05-01-08 08:19

Hvis det er et spørgsmål om at begrænse maks. flow, så tror jeg Joand er inde på noget rigtigt..
Afhængigt af hvor du bor, kunne du jo også prøve http://www.skave-nedbrydning.dk/ eller lignende andre steder.

Hopper af her - god fornøjelse med dit hobbyprojekt

PS. hvordan gik det egentlig med dit S-system ??

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 05-01-08 09:02

Jeg ville ikke turde forsøge med de lysdæmpere fra "Harald skrot".
Den regulering du skal forsøge med, skal helst være af "Hard Firering" typen. Jeg tror ikke den fra Brinck er af denne type (kræver flere komponenter), ligeledes ser støjspolen lidt klein ud.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : Boje1

Dato : 05-01-08 19:36

Tak for svaret joand.

Det blev noget i stil med det jeg gjorde.
Lige med den drejning at det var med overløb/omløb på afgang retur til suge side, som jeg selv foreslog tidligere.

@alle

Tak for indput.

Hilsen Bo