/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
En bærende væg
Fra : karllager
Vist : 3507 gange
20 point
Dato : 04-01-08 11:51

Vi skal have (overvejer) væltet en bærende væg fra stue til køkken i en lejlighed på 1 sal.

Hvad koster sådan noget ca. pris,,,,bare anslået?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-01-08 11:54

Tror ikke nogen vil påtage sig at vælte en bærende væg,
er i helt normale?

Kommentar
Fra : karllager

Dato : 04-01-08 11:58

Der skal selvfølgelig, ligges en stålbjælke ind.

Ja, vi er normale

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-01-08 12:01

Det er hundedyrt.
En dør (mur) alene koster mere end 10 000kr.
Prisen afhænger af rigtigt mange ting. Blandt andet hvilket materiale, væggens længde, hvor bjælken skal ligge osv.
Det er et umuligt spørgsmål at svare på her, men spørg en murer.

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 04-01-08 12:45

Jeg har fået lavet et hul i en dobbelt brandmur. Hullet er 142 cm bredt til en smal dobbeltdør. Det har kostet ca. 40.000 kr. Da arbejdet blev udført af håndværkere, der alligevel arbejder i min gade blev al transport sparet, men jeg ved ikke helt, hvad sådan noget kan løbe op i.

Ved ikke, om det kan give dig en idé om noget som helst, da det jo ikke er en hel mur

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 04-01-08 13:19

hej hvis det er på første skal der nok 2 stålblælker til en til loft og gulv
hvad de koster ved jeg ikke,men hvis det var mig vil jeg kontakte en muremester nok gerne en af de erfarne inden for faget,og hvor gammelt er huset,det har jo også en vis betydning

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-01-08 13:23

En lille detalje er at bor du i et ejerfællesskab burde der være forbud mod den slags.
Hvis du vælger at udføre arbejdet, skal du søge for at håndværkerne er forsikret i den helt tunge ende (et meget stort firma), så ansvaret altid kan placeres.

Kommentar
Fra : karllager

Dato : 04-01-08 13:33

Tak. Bygningen er fra 1913 og vi søger om tilladelse.

Derfor vi kunne se den er bærende.

Det er halvdelen af en væg, der skal væltes ellers laves et hul indeni.

Omring 1.50 bred. og op til højt loft.

Ældre lejlighed med stuk osv.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-01-08 15:48

I skal ikke få lavet et firkantet hul, det er alt for dyrt og kræver en masse beregninger når der fjernes en bærende væg, MEN i skal få lavet hullet som en bue/hvælvivg, det er betydelig stærker og letter end alt det jern der skal til og hullet kan allogevel ikke gå til loft pga. den Ibjælke der skal erstatte muren, Så få lavet en bue, den er selvbærende, og letter at få godkent.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-01-08 16:45

Jeg vil stærkt råde jer til at begynde med en rådgivende bygningsingeniør, melem af FRI og med ansvarsforsikring. Han laver de nødvendige beregninger af hvad der skal til. Det vil kommunen nok også forlange. Han kan også hjælpe med at vurdere håndværkertilbud .

Det er ikke kun bæreevne men også sideværst kræfter ( vindlast) som er i spil.
Ved siste store storm væltede huse, som forsikringen ikke ville erstatte, fordi folk havde pillet ved de afstivende indre vægge.

Kommentar
Fra : T_Totalservice

Dato : 09-01-08 15:34

Jeg har lavet en i en lejlighed med efterfølgende montering af en dobbeltdør, der slap kunden en del billigere end hvad der er beskrevet her. Jeg tror det lå i nærheden af 6000,-

Kommentar
Fra : T_Totalservice

Dato : 09-01-08 15:48

PS! Det skal siges at kunden selv udførte en del af arbejdet. Bortkørsel af sten, indkøbte materialer samt selv pudsede op rundt jern osv.