/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
System restore - harddisk væk?
Fra : MentaFox
Vist : 921 gange
235 point
Dato : 01-01-08 23:33

Hej alle!
Har lavet en system restore på min HP pc, og efter dette er en af mine harddiske forsvundet fra "denne computer" (jeg kører med windows xp home edition).
Så vidt jeg kan se er begge mine HDD's dog i enhedshåndteringen, så ved ikke lige hvad der er sket.

Nogle der ved hvad jeg kan gøre for at "få min anden harddisk igen" ?

PS: Har ikke rørt nogle jumpere eller noget..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-01-08 23:46

Hvor gammel er din Restore cd ? Hvis du mangler Service Pack 2 så kan du ikke "se" dine ekstra harddiske, prøv at opdatere hos Windows Update, måske hjælper det: http://www.update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/default.aspx?ln=da

Kommentar
Fra : MentaFox

Dato : 02-01-08 00:00

Hej o.v.n.
Jeg har SP2, og alle nødvendige opdateringer fra windows update..

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 02-01-08 00:11

Kontrolpanel/Ydelse og vedligeholdelse/Administration/Computeradministration/Diskhåndtering

Kan du se din disk der ???

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 02-01-08 01:12

Det er et kendt problem.. Ved installation af OEM Windows fjernes alle partitioner ofte fra de tilknyttede diske.
Kontakt evt www.diskhelp.dk/sporgos.htm der kan genskabe dine partitionstabeller/data godt og sikkert.. Koster typisk under 1000,- for private... eller hvis du har mod på at eksperimentere med det selv, henvise dig til køb af et recoveryprodukt der kan klare ærterne.
f.eks
active...: http://www.partition-recovery.com/
Enterprise toolkit for at være sikker på at redde alt.. grundmodellen finder ikke nødvendigvis alt da den baserer sig på at MBR(Masterboot) & MFTer(Master File Tabeller) kan findes i uskadt form.

Kommentar
Fra : MentaFox

Dato : 02-01-08 01:42

WinXPeter, ja, eller jeg tror at det felt jeg har markeret på billedet herunder er den manglende disk:
http://www.mentafox.com/disk.JPG

JensT, jeg vil prøve at kigge nærmere på dette senere, men jeg er ikke villig til at bruge penge på det, da jeg jo så ligesågodt kan købe en ny ekstern harddisk istedet..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-08 02:24

Citat
Ved installation af OEM Windows fjernes alle partitioner ofte fra de tilknyttede diske.
sludder jeg har lige installeret min Windows XP Pro OEM, ingen problemer med de gamle partioner og diske, det er en intern ekstra harddisk med tre partioner jeg har, dengang jeg fik Service Pack 2 ovenpå den gamle XP, så havde jeg fuld adgang til den anden disk igen (og der ligger en sikkerhedskopi )

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 02-01-08 02:53

Din partion på 143,25 Gb er sat som aktiv og derfor skjult hvis du ikke kører dual-boot.

En partion skal kun være sat som aktiv hvis der er et operativsystem på det.

Hvis du ikke har noget operativsystem på det drev kommer du til at formatere det. Jeg kender ikke nogen måde at "deaktivere" det på, kan være andre gør.

Hvis du har data på det, så se om du kan åbne det ved at højreklikke på drevet og vælge "Åbn". Det gør du i Kontrolpanel/ Ydelse og vedligeholdelse/ Administration/ Computeradministration/ Diskhåndtering.

Dit drev på 5,80 Gb ser også ud til at det ikke har det så godt, da den skriver "ukendt (sikkert partionstabel)". Så det trænger også til at blive formateret.

Formatere gør du samme sted ved at højreklikke på drevet og vælge "Formater"

HUSK AT DU MISTER ALLE DATA PÅ PARTIONEN NÅR DU FORMATERER.

Kommentar
Fra : MentaFox

Dato : 02-01-08 03:08

jeg kan ikke formatere den aktive harddisk..

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 02-01-08 03:15

Kan du heller ikke slette den først og så formatere

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 02-01-08 05:50

Hvis du ikke har noget der skal gemmes, så højreklik på hvert partitionsområde og slet partition - for begge, derefter formater hele disken
Hvis du ikke kan slette 5,8GB partitionen, så prøv at importer fremmede diske først, og hvis det lykkes, så slet partitonen.

Det er en tidligere systemdisk du har på som anden disk. de 5,8GB er sandsynligvis en gammel skjult partition for installation.

Til o.v.n. -- PRO ! er nok forskellen..

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 235 point
Dato : 02-01-08 10:04

Partition Magic kan deaktivere en aktiv partition og lave den til NONE som er synlig fra andre partitioner.
Det kan det gratis program gparted også.

Godkendelse af svar
Fra : MentaFox

Dato : 02-01-08 14:32

Tusind tak til jer allesammen for de mange gode svar, jeg er sikker på de alle ville have hjulpet mig, men jeg brugte Eyvind's løsning..

Tusind, tusind, tusind tak!! :)