/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Hvor lange skal mine ski være?
Fra : VJHCredit
Vist : 3515 gange
100 point
Dato : 01-01-08 15:53

Jeg sidder og kigger på skisport.dk, hvor der sælges en masse spændende udstyr - jeg er på jagt efter et par alpin (carvingski)...min højde er ca.175 og vægt omkring de 75kg - hvor lange skal ski skal jeg erhverve mig? og er der andet jeg skal være obs på?
På forhånd tak

Mvh. VJHCredit

Kommentar
Fra : VJHCredit

Dato : 01-01-08 15:55

*der skal kun være ét skal selvfølgelig tømmermændene fra i går har taget over..

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-01-08 15:56
Accepteret svar
Fra : Mandrup72

Modtaget 100 point
Dato : 01-01-08 20:03

Nu er jeg "ikke" expert. Men jeg har står på ski siden jkeg var ca. 6 år og er nu 35.

Som jeg ser det, mangler der der den oplysning, hvor dygtigt er du?

Mig bekendt er carvingskiene lige så lang som dig selv hvis du er meget øvet. Og nok ca. -20cm hvis du er begynder. Og jeg vil tro at experter har en ski der er længere end dem selv.

Jo længere din ski er jo bedre står du fast på pisten (hvilket er meget vigtigt), men der er altid et men. Jo længere de er jo svære er de at styre (krydser hinanden og så falder man).

Din vægt har noget at sige med hvordan dine bindinger på skiene indstilles og der i beregnes hvor dygtigt du også er. Dette er bør kun experter justere, selv får jeg ordnet det på skisportstedet hvor jeg køber mine ski. Dette røre jeg ikke ved. Da jeg købte nye ski i vinters brugte de en maskine til disse udregninger.
En klassekammerat jeg engang havde justerede sig kærstes ski, med det resultat at hun brækede benet første gang hun faldt.

Angående carving, så skal du gøre op med dig selv hvilke type du er. Slalom, Styrtløb, eller noget imellem. Da jeg kikkede på ski havde jeg disse valg. Jeg valgt slalom da dette er sjovere og man må afligevel ikke køre styrtløb ned af pisterne.

Hvis du køber brugt, skal du være sikker på at de passer til din støvle.
Kikke efter revner osv.

Og når du kommer frem til skisportstedet vil jeg anbefale dig at få dem slebet og få dem til at kikke på om bindingerne er kokkekt indstillet iforhold til dig.

Jeg håber at dette er svar nok.

Godkendelse af svar
Fra : VJHCredit

Dato : 01-01-08 20:39

Tak for svaret Mandrup72.