/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
HJÆLP - min disk er "væk"
Fra : sparx
Vist : 479 gange
50 point
Dato : 01-01-08 15:02

Har brug for lidt hjælp.

Var i gang med at formatere en ekstra disk i min PC som sidder i en skuffe i windows computeradm. modul.
Men undervejs stoppede den og disken forsvandt. Den er ikke synlig mere... Har prøvet at smide den i en anden maskine som eneste disk og boote fra fdd i dos. Disken findes heller ikke på den måde.

Hvad skal jeg gøre???

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 01-01-08 15:36

Hej. Noget kunne tyde på, at din harddisk ikke er så god mere... Hvor gammel er den? Kan du høre, om den stadigvæk kører, når maskinen er booted? Er det en P-ATA eller S-ATA sisk? Hvis det er en P-ATA, sidder alle pins i stikket endnu, som de skal? JEg har nemlig prøvet, at en pin blev bukket bagud og knækket... Det lykkedes mig dog at lodde den på igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-08 15:39

Din ekstra disk er sat som slave ikke (evt. begge HD som CS på samme kabel)

Din MasterBootRecord kan være gået i udu.
Det kan rettes med en 95/98 diskette sådan:
Stat comp. med disketten

A:\>fisk /mbr (husk mellemrum k /)
enter
Prøv så en
A:\>fdisk
enter
Nu bør du se status på harddisk.

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 01-01-08 16:19

den har ikke kommandoen "fisk" skulle der stå fdisk /mbr ???

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 01-01-08 16:22

ved fdisk /mbr fås svaret

ingen tilgængelige diske

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-08 16:23

ja - fdisk /mbr

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-08 16:24

Altså fdisk /mbr når den er alene i en comp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-08 16:27

Men hvordan er den tilsluttet som ekstra HD.

på samme datakabel som HD med styresystem

på datakabel nr 2 sammen med CD/DVD

Hvordan er stillingerne MAster / SLave

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-08 16:40

Du skal også lige kigge på harddiskens 4 strømstik - om den ene er knækket eller trykket ind.

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 01-01-08 17:23

Alle stik ser ud til at sidde rigtigt.

Det primære er at få den til at køre alene i ekstra kabinet, skal blive til børnenes PC.

Men fdisk duede altså ikke...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-08 18:59

Men hvordan er den tilsluttet som ekstra HD.

på samme datakabel som HD med styresystem

på datakabel nr 2 sammen med CD/DVD

Hvordan er stillingerne MAster / SLave

Og kan den ses her:
h-klik på denne comp > administrer > diskhåndtering

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 01-01-08 19:05

Den kan heller ikke ses som slave i min primær PC i diskhåndtering. Sidder datakabel med DVD IDE 2.
Det kunne den god først, det var herfra jeg ville formatere den, hvorefter den forsvandt!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-08 19:17

Hvis det er en ældre IBM / Western D så er der flere måder til at sætte jumpere forkert.

men...........................................det kunne også være den sørgelige kendsgerning.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-01-08 19:50

Eyvind >der er kommet en kommentar til dit spørgsmål http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=98402 som jeg ved du ikke får mail om mere.

Undskyld min afbrydelse sparx

Kommentar
Fra : bog

Dato : 01-01-08 23:40

sparx : Bliver harddisken fundet i biossen hvis den sidder som master hvis det er en pata.
samt det er det eneste drev der er i pcen.

Når den er fundet så prøv lige nogle testprogrammer.

finder biossen ikke harddisken kan den være defekt, håber ikke der er vigtige data der på.

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 02-01-08 10:14

jeg kan ikke komme i BIOS, og ved boot på floppy findes ingen drev, så tror ikke den er i BIOS, jeg synes jeg kan høre den spinne op ved power on.

Der er ingen data på den. Var jo i gang med at formattere den da den forsvandt...

Kommentar
Fra : Aussi

Dato : 04-01-08 16:16

Du kan komme ind i BIOSen ved at fjerne det lille knapbatteri på bundkortet, og er du ikke sikker på hvilken jumper du skal kortslutte(for at nulstille strømmen) lader du blot pcen ligge natten over før du sætter batteriet i igen.
Hvis du IKKE kan se harddisken ved søg, er den uden tvivl DØD, and may it rest in pease.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 04-01-08 23:54

En anden måde på teste om harddisk virker er at sætte den i en usb kasse.
Virker harddisken vil den kunne ses i diskhåndtering hvis det windows man bruger.

ved opstart burde du kunne se om disken er blevet fundet
som plejer være det første billede der kommer frem på skærmen ved opstart.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-01-08 13:34

Ved ikke om du kan bruge mit indlæg, men jeg var også ved at formatere min harddisk, da den lige pludselig ikke kunne findes, Windows CDen kunne ikke se den, jeg vidste den var der og skiftede Windows CDen ud med en cd med Gparted, den kunne ordne disken så jeg kunne lægge Windows XP ind igen, se tippet fra e.c: http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx