/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sikkerhedsseler?
Fra : Laika_pigen
Vist : 648 gange
100 point
Dato : 31-12-07 11:18

Nu har vi stadig denne her Golf I fra 83.

Nu har jeg hørt at man fra.1/1-08 skal ha sikkerhedsseler monteret bag i til passagere?

Er det rigtig?

Før måtte man HVIS bilen IKKE var født med det, GERNE sidde bagi uden at være fastspændt!

Håber der er en venlig kandu som kan hjælpe mig med et præcist svar.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-12-07 11:24

23. mar 2006 02:15, brianjons

Der kommer snart nye, skærpede regler for brug af sikkerhedsseler i biler.
Det nye princip er, at der skal være sikkerhedsseler til alle passagerer, der er med i bilen.

Det er for eksempel slut med at have fem børn på bagsædet, når der kun er sikkerhedsseler til tre.

De nye regler står i et forslag til lov om ændring af færdselsloven, men bestemmelserne om sikkerhedsseler på bagsædet træder først i kraft den 1. maj 2009.
Dog bliver det allerede den 1. maj 2006 lovpligtigt at have sikkerhedsseler til alle passagerer på forsædet.

Fastspænding af børn
Der sker - også pr. 1. maj 2006 - en yderligere skærpelse af reglerne om fastspænding af børn.
Hvis børn er passagerer i en bil, hvor der ikke kan monteres en autostol - dvs. i en ældre bil - må de kun sidde på bagsædet.
Børn må heller ikke befordres i bil i en bagudvendende barnestol på en passagersiddeplads med frontairbag, medmindre airbaggen er slået fra.
Og endelig skal børn, som er under 135 cm, bruge sikkerhedsudstyr som fx. autostole (i dag gælder reglen kun for børn under 3 år). Det koster i øvrigt et klip i klippekortet ikke at spænde børn under 15 år fast i bilen.

Hvorfor skærpede regler?
Mange undersøgelser - bl.a. Vejdirektoratets beregninger i notatet Effekt af øget selebrug 2002 - viser, at næsten hvert fjerde trafikdrab sandsynligvis kunne være undgået, hvis de pågældende havde haft sele på.
Det svarer anslået til over 80 sparede menneskeliv om året.

Vejdirektoratets beregninger

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 31-12-07 11:26

Citat
De nye regler står i et forslag til lov om ændring af færdselsloven, men bestemmelserne om sikkerhedsseler på bagsædet [B]træder først i kraft den 1. maj 2009[/B].

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-12-07 11:43

Citat
Overgangsordning:
Indtil den 1. maj 2009 kan der på bagsædet eller bagsæderne i person- og varebiler befordres et større antal personer end antallet af siddepladser forsynet med sikkerhedssele.

Justitsministeriet har tilkendegivet, at overgangsreglen ikke gælder ved befordring af børn med en legemshøjde på under 135 cm.

http://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/sikkerhedsseler/

Godt nytår

Godkendelse af svar
Fra : Laika_pigen

Dato : 31-12-07 12:58

Tak for svaret Nordsted1.

Mange tak.