/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gult snask/olie
Fra : MrGibbs18
Vist : 2184 gange
20 point
Dato : 30-12-07 20:41

Hej.
Jeg har lagt mærke til at der er noget gult snask på olieproppen, der hvor jeg fylder olie på.
Det har ikke været der før.
Hvad kan dette være og hvad skyldes det ?

Bilen er en Audi A3 1.6 benzin fra 99 som har kørt 229000 km

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-12-07 20:48

Det er vand som kommer i olien. Olien indeholder af samme grund en emulgator, som gør at vandet ender deroppe, hvor det ingen skade gør.
Det er formentlig bare lidt kondens, på grund af korte ture med kold motor.

En lækage fra kølevand til oliesystem, kan dog også være grunden, og så er det mere alvorligt.

Lækager af den art er næsten altid i toppakningen.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 30-12-07 20:56

desværre tyder det på at toppakningen er utæt. Mvh. K.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-12-07 21:14

Snask på¨proppen indikerer nu mest det transor beskriver.
Hvis du vil tjekke for vand i olien skal du kigge på den olie der sidder på oliepinden. Grålig til hvidt evt. gulligt betyder vand i olien (ikke det gullige skr der er i frisk motorolie).

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 20 point
Dato : 30-12-07 22:11

Og i tillæg til det som Transor og BjarneD skriver, så hold øje med om den bruger vand, eller starter urent ved koldstart, (3 cylindret) for så kan det være som kogalejy skriver.
Ja, det var kringlet, - men ofte fordi der er blevet koldere i vejret vil kondensdannelsen blive synlig, men hvis du kører en lang tur hvor motoren bliver godt gennemvarm, vil maionnaicen på oliepåfyldningsproppen forsvinde af sig selv, og eller er sandsynligheden at den igen fortager sig til foråret/sommer. Til tider forsvinder den også hvis du skifter oliemærke/type.
Men det mest sandsynlige er bare at du kan tage det roligt.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 30-12-07 22:12

Det er formentlig bare lidt kondens, på grund af korte ture med kold motor.
Det behøver ikke nødvendigvis at være noget alvorligt.
Check daglig om den bruger vand.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-12-07 01:08

Og skulle det være at vandet kommer via toppakning eller lign vil det som regel vise sig som små dråber på pinden udover som gulligt grums på indersiden af låget

Mvh sune

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-12-07 03:22

Kort konklusion, hold øje med om den bruger vand !!!

Godkendelse af svar
Fra : MrGibbs18

Dato : 02-01-08 12:26

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-01-08 15:32

Og forresten også til alle jer andre der gad at bruge tid på mig.................... Åh det var da så lidt ha en go dag