/ Forside/ Interesser / Helbred / Førstehjælp / Spørgsmål
10  granner01 150
Burde da være en lov
Fra : A-R-Ana
Vist : 688 gange
50 point
Dato : 28-12-07 12:29

Heej Alle kandu bruger!

Da jeg her i nov. skulle havde et førstehjælps kursus på min skole, fortalte vores underviser at ud af ALLE de lærer vi har på skolen, var der kun 1 enkelt lærer der kunne førstehjælp :O
kun 1 på en lære på en skole fyldt med børn der kommer til skade hver dag :S
er det ikke lidt for dårligt at det ikke er en lov om at folk der arbejder med mennesker hver dag ikke kan bare en smule førstehjælp ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-07 12:37

Der er GARANTERET også mere end 1 på skolen der kan førstehjælp.....

Så mon ikke du har hørt forkert....

Om der så lige er mere end 1 der har et flot diplom på det er en anden historie.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-07 12:39

Det er en ting at kunne førstehjælp,
noget helt andet er at undervise i emnet.
Det har falck folk til.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-07 12:48

Jeg har utallige beviser på førstehjælp kurser.
Fra skoler, videre uddannelser, arbejdspladser m.fl. steder.
De fleste er fra falcks kurser.

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 28-12-07 12:52

Refi :
Heeh altså det var ikke mig der hørte forkert :D det sagde hun Smiler..
og hun var selv rimelig forbauset over det !!
Men det er i hvert fald ikke en lov !! og det er da lidt dårligt syntes jeg Hahah

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-12-07 12:57

Nu er i jo også to! Jeg mener du bestod vel?

Kommentar
Fra : samarit1

Dato : 28-12-07 12:59

1 der er IKKE lov for at f.eks lærere skal kunne førstehjælp
2 det er ikke kun falck der underviser se f.eks. www.asf.dk
3 jo der burde være lov for den slags men taget i betraktning at det tog de samlede førstehjælpsorganisationer ( BF - Falck- DRK - ASF ) 7 år at få gennemført en lov det sikrede at man skulle have et kursus når man tog kørekort har det andet vist lange udsigter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-07 13:04

Og så skal måske lige nævnes at mindst 90% af dem der arbejder med "mennesker" har haft førstehjælpskursus (ganske vist på lidt forskelige niveauer)....

Det gælder buschauffører, taxachauffører, sygehuspersonale, sportstrænere, sikkerhedsfolk osv......

Listen er lang....

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 28-12-07 13:05

samarit1 :
Ja det har du ret i !!
Dårligt, dårligt og atter dårligt :D

Accepteret svar
Fra : samarit1

Modtaget 60 point
Dato : 28-12-07 13:07

korrekt men der en heller intet krav (mig bekendt) om at disse skal holdes opdaterede. et kursus en gang er nok syntes holdningen at være

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 28-12-07 13:19

samarit1 :
Tak :D du forstår min pointe her :) hehe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-07 13:20

Næd....

Men skulle den slags være et krav, burde man måske sende ALLE op til køreprøve hvert 5 år

Det ville reducere ulykkerne og bilparken og give plads på de danske veje....

Blot se hvad periodesyn gjorde ved "gamle" biler.....

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 28-12-07 13:27

refi:
Tja..
Altså jeg syntes helt sikkert at dem der arbejder på plejehjem, børnehaver/klubber og skoler burde kunne førastehjælp !!!! Som skulle være en lov !

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-07 13:36

Samfundet udvikler sig hele tiden - så det kommer nok.....

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 28-12-07 13:39

Ja :) det kan man da håbe på

Kommentar
Fra : Bjarkan78

Dato : 28-12-07 14:13

Kan lige indskyde at man ikke skal have førstehjælpskursus for hverken at blive pædagog ellers lærer det er helt op til den enkelte om man syntes det er relevant ..... Ministeriet har ikke syntes at det var en udgift der var værd at inkludere ......

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 28-12-07 14:52

Citat
Altså jeg syntes helt sikkert at dem der arbejder på plejehjem

Helt enig!

Jeg er hjemmehjælper, og det er ikke noget krav for os heller, at vi skal kunne førstehjælp. Det kan jeg da godt være lidt utryg over, da jeg i løbet af en dag kommer ud til mange forskellige mennesker med diverse fysiske gener.

Det skal så siges, at da vi gjorde kommunen opmærksom på hvor få af os hjemmehjælpere, der egentlig har førstehjælp, fik de oprettet et kursus i løbet af bare 2 måneder. Nogen gange handler det altså også bare om at spørge.

Kommentar
Fra : A-R-Ana

Dato : 28-12-07 15:07

karenD:

det var da meget fedt i fik et pørstehjælps kursus :D
Jeg vil selv sige at jeg syntes det er enormt fedt af havde.. for da jeg selv har set nogle ulykker og sådan kan man lige pludselig forstår hvordan og hvorledes..
og det må da os være skræmmende at tænke på for jer der arbejder med mennesker.. hvad i ville gøre i forskellige siturationer.. !!

så fra min side kan det kun anbefales ;)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-12-07 17:26

Hvis det bliver indført bliver det bare et spareobjekt året efter.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-12-07 17:35

Ja, for en stor del af den udvikling, der er sket med vores samfund er, at det kun er penge, der gælder - ikke mennesker.......

Det bliver sværere at få gennemført noget til forebyggelse - man mener åbenbart, at det kan betale sig, at lade folk komme til skade, før man gør noget.

Myndighederne bruger formuer til at spare for.......

Jeg har også flere førstehjælpskurser.

Der sker jo også nye ting undenfor førstehjælp, så man er nødt til at være opdateret.

Moster

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-12-07 17:41

Det mest groteske var da at for år tilbage skulle RUTEchauffører have førstehjælp men IKKE TURISTchauffører....

Gad vide hvem der har mest brug for det hvis uheldet er ude

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-12-07 18:26

Ja, ved du hvad! refi

Godkendelse af svar
Fra : A-R-Ana

Dato : 30-12-07 11:53

Tak for svaret samarit1.