/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Opløsning skal jeg sende?
Fra : zakdk
Vist : 1372 gange
100 point
Dato : 28-12-07 02:13

Har et Nikon Coolpix 7900 som er et 7 megapixel kamera.
VI tager altid billeder i bedste kvalitet (3072x2304) så hvert billede fylder 2-3mb.
Vi vil gerne have nogle billeder fremkaldt og vil gøre det online, men det tager jo lang tid hvis vi skal oploade så store filer.
Skal de komprimeres? Og hvordan gøres det? Vi vil dog ikke komprimere så det går ud over kvaliteten, str de skal "fremkaldes" i 10x15.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-12-07 02:32

Hvis du krymper billederne, så forringer du også kvaliteten, men jeg kan godt se at med så store filer, og måske mange så tager det lang tid at sende, hvordan du gør ? Har du ikke et billed program som fulgte med kameraet ? Den burde kunne klare opgaven, ellers har vi PhotoFiltre, som er gratis og der kan hentes dansk til den her: http://www.pensionistedb.dk/ klik på PhotoFiltre for at komme til siden hvor du kan hente program og dansk sprogfil

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-12-07 03:02

Jeg ville ikke ændre på billederne inden de skulle laves på papir, medmindre der var tale om beskæring.

Nu afhænger oploadstiden af din internetforbindelse - men beregn ca 10-12 sek. pr. billede - så det går rimeligt hurtigt.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 28-12-07 03:38

Hej zakdk

Du ikke får noget ud af at uploade i en høj opløsning, da de fleste fotoprintere printer i opløsning på 300 dpi.
Størrelsen på billederne skal også tilpasses det færdige print. Selvfølgelig kan en forretning også gøre det, men så bestemmer du ikke hvordan billedet skal beskæres osv.
Du får brug for et billedredigeringsprogram. Dem er der masser af - gratis og i alle prisklasser. Har du Microsoft Office, har du sikkert også Microsoft Office Picture Manager. Ellers kan det gratis Picasa også det du skal bruge her:

Du skal således reducere billedet til 10x15 cm
Derefter reducerer du opløsningen til 300 dpi, eller den opløsning fotoprinteren udskriver i.
Du kan gemme det reducerede billede i nye filer, evt som JPEG-komprimering (dem med ".jpg" bag ved filnavnet. Så har du de originale filer hvis du senere vil have et større print.
Du komprimerer ved hjælp af redigeringsprogrammet:
Vælg filer-gem som og vælg i boksen med fil-type: jpg
Så er du klar til en upload.

God fornøjelse

Kresten

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 28-12-07 04:24

Jeg glemte lige at sige at du, hvis du skal indtaste pixelstørrelsen til dine ønskede billedmål: 10 x 15 cm med 300 dpi skal indtaste:
1181 x 1772 pixels

Venligst
Kresten

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 28-12-07 10:58

Hejsa.

Bentjuul har fat i den lange ende! Du skal ikke pille ved dine billeder inden du sender dem. Og du skal i allerhøjeste grad ikke begynde at resize, eller ændre på opløsningen som krestenklit foreslår.

Forretningernes udstyr er indstillet til at lave det hele for dig, og lad dem endelig gøre det.
Hvis du roder med billedet, sender det afsted, og der så bliver rodet med billedet igen... Så bliver det altså at se på det endelige resultat

Vh Fluffy (Der har fremkaldt og printet tusindvis af billeder i fotoforretning)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-07 11:07

Men billederne skal stadig beskæres - ellers printes de måske ud som 10 X 13 fordi formatet i dit camera ikke passer til 10 X 15 (Canon billeder skal beskæres her hos mig)

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-07 15:59

OK, Fluffyclaus, du har ret hvis det er et problem at finde programmer og at redigere billeder. Så kan man overlade det til de professionelle. Jeg ved godt, at forretningerne har udstyr til at ordne det hele. Men zakdk's problem var, såvidt jeg forstod, at det tog for lang tid at SENDE filerne.

Hvis man ikke sender filerne, kan man selvfølgelig bare kopiere filerne ud på f.eks. en USB-disk (-storage, -dongle, -stick ...eller hvad man nu kalder det) og aflevere det i forretningen.

Men min foto-pusher (Expert) siger, at hvis jeg selv vil beskære eller bestemme formatet, skal jeg rette den korteste side i billedet ind til efter papirmålet (13 cm , 15 cm, ...) og bede om at få det kopieret "til cut" - dvs. at hvis jeg vil have et 12 x 20 cm skal billedet være 13 x 20 cm (jeg laver bare en hvid kant forneden) og i 300 dpi.
Hvis jeg ikke gør det, vil de reducere det til 13 x 15 - de reducerer de 20 cm til 15 cm og gør altså billedet 75% mindre.

Venligst
Kresten

Godkendelse af svar
Fra : zakdk

Dato : 29-12-07 17:13

Tak for svaret krestenklit.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-12-07 17:15

Jeg bruger Photoshop - elements 2 til at beskære mine billeder et af gangen.
Jeg sætter den bare til forholdet 3 X 2 , (15 X 10 ) tegner en firkant og den holder målforholdet.
Hus bl.a Merlin kan man komme med et memorykort og stikke ind i en maskine så den selv læsser billederne over til fotolaboratoriet............en uge efter bliver de tilsendt.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 29-12-07 20:14

Tak for godkendelsen

Er lige kommet i tanke om, at gratis-programmet Irfanview er blændende til sådanne smårettelser.
Især til folk som ikke behøver alle mulige dikkedarer m.h.t. finpolering, men gerne vil mere end Picasa og Microsoft Office Picture Manage.

Så vidt jeg husker kan man også få det til Linux

Venlig hilsen
Kresten