/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslutning af kontaktur
Fra : auggiethisted
Vist : 1992 gange
20 point
Dato : 25-12-07 15:41

Hej

Jeg skal have tilsluttet nogle spots i indkørslen med et kontaktur, men selvom tilslutningsanvisningen ser meget let ud, kan jeg ikke få det til at virke.

Inden jeg nu returnerer kontakturet p.g.a. fejl, vil jeg lige høre en second opinion. Hvordan tilslutter man mit kontaktur korrekt.

Instruktionsvejledningen findes her: http://www.elteco.dk/Produkter/Obis/Download%20filer/53147%20DK%20Installationsmanual%20DATAMICRO+%201%20&%202%2010-2005.pdf

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-12-07 16:03

Du skal have fase/tilgang på klemme2. klemme 1. er ud der skal til spot/pære, den anden side af spot/pære er forpundet til Nul.

Så skal uret programeres til at kontaktsæt 1. går ON fra kl. ? og der er forbindelse mellem klemme 1. & 2. og det skal også programeres til at gå OFF kl.? så afbrydes klemme 1. & 2.

Jeg tror ikke dit ur er i stykker, der er nærmer en et punkt under programerind du har overset eller monterings fejl

Kommentar
Fra : auggiethisted

Dato : 25-12-07 16:12

Jeg tror, det er en monteringsfejl så...

For lige at ridse op.

Jeg skal have leder på 2. Lederen skal så fortsætte på 1'eren til spotsene.

Nul kan i princippet løbe uden om kontakturet så.

Men det der forvirrer mig er så højre side af diagrammet. Der er vist både nul og fase. Er det udelukkende til uret selv så?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-12-07 16:20

Det er næsten for simpelt.

Selve uret skal strømforsynes.

Nullen til forbrug render igennem uret. Og så har du en simpel omskifter og kan der vælge om du vil bruge slutte eller bryde. Tilgang lægger du på common klemmen.

Men som der står: Må kun installeres af autoriseret el-installatør!

NB Fortvivl ikke. De gange jeg har mødt elektrikere, installatører, maskinmestre og andet godtfolk med papir på at de burde vide noget om den slags, men alligevel ikke kan hitte ud af det, kan fylde en kolossalt tyk bog. Senest lykkedes det en elektriker at fejltilslutte 4 brandtermostater på hver sin forkerte måde. Eller da det ikke lykkedes en maskinmester at tilkoble kabel leder 1, 2 og 3 til klemme 1, 2 og 3. Så imponeres man.

Men hvordan havde du tilkoblet, kan du huske det?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-12-07 16:21

Netop

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-12-07 16:24

Fase ind på L til højre og nul ind på N til højre.

Nullen i belastningen udenom
Fase ind på klemmee 2
Fase ud til belastning på klemme 1.

Denne tilslutning er det der hedder NO (normally open). Og tages forsyningen til uret brydes deenne.

Kommentar
Fra : auggiethisted

Dato : 25-12-07 16:38

Super! Nu virker det.

Fejlen bestod i, at jeg troede, at den via den højre tilslutning fødte strømmen videre ned til kontakten med 1, 2 og 3. Det gjorde den så ikke!

Kommentar
Fra : auggiethisted

Dato : 25-12-07 16:40

Så mangler jeg bare pointfordelingen... Hvordan gøres det så lige retfærdigt...?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-12-07 16:40

You see. Simple as that!

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-12-07 16:41

Det er underordnet. Skulle man vinde kommer gevindsten ikke alligevel!

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 20 point
Dato : 25-12-07 16:45

Sæt Nul på den øverst klemme på relæspolen & Fase på den nederste klemme på relæspolen og lav en forbindelse fra Fase på relæspolen til klemme 2. Klemme 1. til spot,
og Nul til spot forbindes til Nul på kontakrur´s relæspole klemme Nul
og du har lys i spot når kontaktsæt gån ON ved den tid det er programeret til.

Godkendelse af svar
Fra : auggiethisted

Dato : 25-12-07 16:49

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-12-07 16:53

Eller for at skære det ud i pap.

Der er to funktioner som skal virke.
1:
Uret skal gå hvad enten lyset skal være tændt eller ej . Derfor skal det hele tiden have både fase og nul tilsluttet. Der et terminanerne mærket med L og N. N betyder neutral, som i dansk elektrikerslang kaldes nul. Det virker dog lige så godt, selv om der byttes om.

2 :
Kontaktsættet skal kunne slukke og tænde dit lys. Derfor forbindes kontakt sættet som almindelig lyskontakt. Brug terminalerne 1 og 2. Alternativt 2 og 3, hvis man vil have modsat funktion.

Hvis du sætter dit programur i stedet for en almindelig lyskontakt, er det ikke sikkert at der er en nulledning på stedet, og så har du et problem.

Til tænding af lys ien garage er der dog smartere løsninger end et programeret ur.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-12-07 17:09

Selv tak auggiethisted