/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
bindevævsgigt
Fra : aasenissum
Vist : 5480 gange
500 point
Dato : 23-12-07 08:03

min dejlige nabo er ramt af denne kroniske lidelse. ubeskrivelig smertefuld og invaliderende. den eneste her kendte er prednisolon, som han ikke kan tåle.
kan jeg være så heldig, at en eller anden herinde har et kendskab til anden virksom behandling? jeg har hørt indtil nu om b-vitaminer og udtræk af primrose (aurikler). denne behandling skulle foregå i usa.

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 23-12-07 08:19
Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 23-12-07 08:23

Hej måske kan dette hjælpe!

Patientvejledning om Klorokin

Klorokin har i mange år været anvendt til behandling og forebyggelse af malaria. Det har vist sig også at have god effekt ved leddegigt og bindevævsgigt, således at ledhævelsen og smerterne oftest aftager eller forsvinder.

Virkning:

Virkningen er langsomt indsættende, oftest i løbet af 2-6 mdr.

Dosering:

Klorokin (Ercoquin, Plaquenil) indeholder 250 mg, Plaquenil dog 200 mg. Der behandles normalt med l tabl. dgl. Efter 6 mdr. holdes pause l dag hver uge og efter 12 mdr.´s behandling holdes paus 2 dage hver uge.

Bivirkninger:

Klorokin giver kun få bivirkninger. Synsnedsættelse kan der ses, specielt hvis stoffet er givet i større doser end normalt. For at sikre, at der ikke kommer påvirkning af synet skal der foretages en undersøgelse hos øjenlæge før behandlingens start og hver 4-6 md., mens man får behandlingen. Der kan en sjælden gang optræde bivirkninger i form af udslet, kvalme, diarré og evt. svimmelhed. Symptomerne svinder med pause med behandlingen, og oftest kan behandlingen genoptages. Solbadning bør undgås.

Kontrol:

Som aført skal man under behandlingen undersøges hos øjenlæge regelmæssigt. Det er ikke nødvendigt med blodprøvekontrol, men blodprøver vil oftest blive taget med regelmæssige mellemrum for at følge aktiviteten i sygdommen.

Jeg føler med din ven. Det er en grim og smertefuld sygdom. Jeg håber i finder et middel der kan hjælpe.

MVH chaufrat

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-12-07 10:33

en af bivirkningerne, blødende mavesår, har han nu, og operation kan ikke komme på tale p.g.a. hjertet.

Accepteret svar
Fra : chaufrat

Modtaget 500 point
Dato : 23-12-07 13:56

Så er de gængse gigtmidler ude af billedet da de fleste påvirker slimhinderne. Så vidt jeg kan se har klorokin ikke den bivirkning.

Hvad siger Fysiurgen? Er prednisolon virkelig helt ude af billedet? Det giver jo ikke i sig selv mavesår, men indrømmet det kan sløre eventuelle komplikationer til et mavesår og ved lang tids behandling er der jo en del bivirkninger, specielt når det er nødvendigt med store doser. Det har din ven sikkert fået at vide af fysiurgen .

Din ven kan spørge fysiurgen om de biologiske mediciner der findes, måske kan hjælpe. Det er mediciner der hæmmer imunsystemet, men om det hjælper på bindevævsgigt ved jeg ikke. Ved leddegt er det jo imunsystemet der angriber leddene og om det også er tilfældet ved bindevævsgigt ved jeg ikke. Alt det vil en læge kunne svare på. Hvis fysiurgen mener disse mediciner (Humira eller Enbrel) kan hjælpe bliver man henvist til et Hospital hvor man så kan blive sat i behandling.

MVH chaufrat

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 24-12-07 18:47

det varer nok lidt, før jeg kommer tilbage. vores lille 3-mdrs. barnebarn er blevet indlagt.
god jul til jer alle.

ps. bindevævspatienten er min nabo, hvis kone har fortalt om gigten, så jeg skal være ret diskret mht. forslag.

tak for nu.

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 17-02-08 19:05

Tak for svaret chaufrat. det tog sin tid, beklager, men der har været en del at tænke på. naboen er nu indlagt.

tak for jeres svar.

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 18-02-08 07:31

Selv tak jeg føler med din nabo. Jeg håber de kan hjælpe på hospitalet.

MVH chaufrat