/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Er der forskel på linser
Fra : maxhankat
Vist : 1268 gange
100 point
Dato : 22-12-07 21:29

Hej.

Er der mon nogen i dette panel, der har kendskab hvilke linser, der anvendes til at erstatte ens egne linser i tilfælde af grå stær?

Der går desværre rygter om, at de privatklinikker, der tager imod henviste patienter fra hospitaler, der ikke kan overholde den nye lov om én måneds behandlingsgaranti , bruger billigere linser fra Østen af en tvivlsom kvalitet.
Er der her nogen, der ved om det kun er et rygte?

Mvh
maxhankat(joan)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-12-07 21:47

Det lyder som et rygte.
Nu betyder linsen i øjet jo ikke alverden for den samlede linsevikning. Den beror hovedsageligt på hornhinden fordi dngrænser til luft,medens linsen ligger i væske.
Navnet linse er lidt misvisende.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-12-07 22:28

De behøver ikke importere fra Østen.
I Sverige er det lovligt at tage linser fra døde,
de betragtes ikke som en kropsdel.
Altså ingen donorregistrering.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-12-07 23:51

Nu er linsen ikke levende. At få en linse fra en død kan lignes med at få en paryk af menneskehår.

Jeg ville heller ikke bryde mig om en paryk af hår fra en afdød.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 23-12-07 00:11

Tak for alle svar.
Transor , jeg tror og håber også det kun er et rygte, men du siger:

Citat
Nu betyder linsen i øjet jo ikke alverden for den samlede linsevikning

Det forstår jeg ikke rigtig. Når man fjerner en persons egen linse, der er uklar grundet grå stær,
er det vel ikke uvigtigt om man erstatter den med en linse af en dårlig kvalitet i stedet for at anvende den bedste kvalitet ???

Teil: man anvender aldrig linser fra afdøde til at erstatte "grå-stær"-linser med.

Jeg vil lige afvente og se, om der indløber andre meninger.

Mvh
joan

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-12-07 01:24

De har brugt kunstige linser i årevis, de har jo hverken kontakt med nerver eller blod.
Linser er heller ikke nævnt i donorregistret.
http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/8901?contextfolderids=1057050407151434

Hvad angår import fra Fjernøsten af organer kan man jo få klinikken til....ærligt...at oplyse om organet er taget fra en person der er levende, den trafik er meget udbredt i Indien hvor de gerne sælger en nyre for at redde familiens økonomi. Klinikken scorer så kassen bagefter på en rig udlænding.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 23-12-07 04:34

Citat
Behandling
I lokal bedøvelse fjernes øjets linse ved hjælp af ultralyd og der indsættes en ny plastiklinse.

taget herfra http://www.peterbrincker.dk/default.aspx?PageId=2639&MenuId=2456&SubMenuId=2458

Citat
Ved operationen fjernes
linsen og erstattes med en ny kunstig
linse, hvorved synet kan bedres.

Taget herfra http://www.rs-roskilde.dk/ras/pdf/patientinfo/9-2.pdf

Sluttelig har jeg ikke hørt at der er klinikker der bruger linser af tvivlsom kvalitet - jeg kender flere der har fået nye linser og deres syn er ganske perfekt.

//bentjuul

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-12-07 07:42

Det var ikke grå stær men en gammel skade...........

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 23-12-07 12:10

Tak for svaret bentjuul. TAK FOR ALLE SVAR!

Denne udtalelse fra dig:

Citat
Sluttelig har jeg ikke hørt at der er klinikker der bruger linser af tvivlsom kvalitet - jeg kender flere der har fået nye linser og deres syn er ganske perfekt.

er det der beroliger mig mest, og så dine henvisniger til sider med gode oplysninger.

Jeg skylder at sige, hvorfor jeg lægger mit spørgsmål ind her.

Da den nye behandlingsgaranti på en måned ventetid trådte i kraft, fik patienterne ret til at vælge at lade sig behandle på en privatklinik eller privathospital. Men mange private øjenlæger har opsagt deres overenskomster med det offentlige, fordi Sundhedsstyrelsen forlangte, at de satte prisen ned på grå stær-operation for de patienter, de fik henvist, når behandlingsgarantien på en måned ikke kunne overholdes.
Der findes dog enkelte privatlæger / -klinikker, der accepterede dette påbud og gik med til at udføre operationen for et meget mindre beløb end deres faste prise (som er ca. det dobbelte).
De blev så skudt i skoene, at de kompencerede for det lavere honorar ved at indkøbe linser fra eksempelvis lande i Østen af en dårlige kvalitet.
Det lyder jo ikke betryggende for den, der gerne vil undgå hospitalernes meget lange ventetid og derfor vælger at lade sig operere på en af de privatklinikker, der som sagt er villig til næsten halvere sit normale honorar.
Men det kan jo være en udtalelser, der bunder i ren og skær brødnid.

Mvh og glædelig jul