/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Scooter 30 / 45
Fra : Jimmy17
Vist : 1768 gange
100 point
Dato : 18-12-07 09:28

Hey derude

Har tænkt lidt på at købe scooter.
Da jeg har kørekort, så kunne en scooter 45 være en mulighed.
Begge dele skal jo registreres ved nykøb samt tegnes ansvarsforsikring.

Men hvilke udgifter ville der være ved nyanskaffelse?
Hvad er billigst i udgifter, der går udover køb af selve scooteren?
Og hvad er de forskellige udgifter?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-12-07 09:32

Har hørt at en 45 kan give hak i dit kørekort ved en forseelse men ikke med en 30 km som politiet heller ej går så højt op i om kører for hurtigt men ved det ikke med sikkerhed
Hav en god dag mvh Sune

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 110 point
Dato : 18-12-07 10:02

Den eneste forskel er der, ligger i "leveringsomkostninger", da nr. pladen til en 45'er koster det samme som til en bil, hvorimod den gule plade til en 30'er er på omkring 125 kr. Ansvarsforsikringen er normalt til samme pris.

Du skal være opmærksom på, at med 30'eren skal du køre på cykelstien, som kan være træls på denne årstid, da den ikke altid bliver saltet/ryddet for sne.

Med 45'eren kører du på kørebanen, som normalt er saltet/ryddet for sne. En 45,'er et et motorkøretøj, når du kører (bortset fra motor- & trafikveje), men at betragte som en cykel, når du ikke kører, fx ved parkering or trækken.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 18-12-07 10:50

Har fundet priser på thansen for levering med nummerplade både for 30 og 45 scooter.
Så mangler jeg bare mit forsikringsselskab og spørge om priser på det.
Men er ikke noget, der er så almen viden kan jeg godt se

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-12-07 11:09

Priserne for en ren ansvarsforsiokring ligger typisk mellem 800 (hos Tre Kroner) til 1.000 kr. (hos ALKA).

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-12-07 17:07

Forsikringsprisen er tit det samme for 30 og 45knallert

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 19-12-07 00:17

En 45'er kører normalt længst på literen, idet begrænsningen på 30'eren oftest er ødelæggende for driftøkonomien!

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 19-12-07 12:16

Hey derude.

Så er beslutningen faldet.

Regnestykket ser således ud for de 2 muligheder.
Scooter 45 6998,-
Klargøring+plader 1200,-
Forsikring 978,-

Scooter 30 6998,-
Klargøring+plader 600,-
Forsikring 728,-

Og jeg køber mig en 45 scooter. Går lidt hurtigere end en 30 scooter.
Og skal bruge den til bykørsel, hvor jeg alligevel primært kommer
til at køre på vejene, så er det jo fint.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 19-12-07 13:28

...og ser du på driften, er 45 næsten altid billigere! Fandt engang en side hvor man havde opgivet km/l for både 45 og 30'er. Og begrænsningen på 30'eren ødelagde altså benzinøkonomien.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 19-12-07 14:00

Er det evt noget, du kan finde igen?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-12-07 14:47

En to-takter kører typisk omkring 25 km ltr.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 19-12-07 16:53

http://www.45scooter.dk/scootere/yamaha/aerox.htm her var en. Men har set en mere "officiel een"

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 11-02-08 16:14

Tak for svaret alka.