/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Router, hvilken ?
Fra : karina12
Vist : 452 gange
100 point
Dato : 13-02-03 11:51

Hej.
Jeg er ved at skulle installere ADSL. Har nok besluttet, at det skal blive TDC.

Spørgsmål: De tilbyder en router til 699,- men jeg er faldet over et tilbud til 373,- et andet sted.

Den billige udgave er en Acelink med indbygget 4 ports switch og firewall.

Kan jeg tillade mig at købe den billige og så tro på, at den kan benyttes til en TDC forbindelse ??

TDC's router skulle være nedsat fra 1699,- Men sådan er der jo så meget. Hvad skal jeg undersøge ?

På forhånd mange tak
Karina

Kommentar
Fra : alkoy

Dato : 13-02-03 12:57

hej karina12...jeg har selv tdc internet og det er med deres router...men så prøvede jeg at skifte til den billige,man kunne godt gå på nettet men det gik langsomt....så mit råd tag tdc's

Kommentar
Fra : alkoy

Dato : 13-02-03 12:57

hej karina12...jeg har selv tdc internet og det er med deres router...men så prøvede jeg at skifte til den billige,man kunne godt gå på nettet men det gik langsomt....så mit råd tag tdc's

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 13-02-03 14:41

Ej da ??? Gik det langsommere fordi du skiftede Router ???
Hmmmm, lyder fandeme mystisk.

Nå men jeg vil alligevel anbefale denne router til billige penge: (uden at det går langsommere )

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597895

/Philip

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 13-02-03 17:01

Hej Karina12;

Har lige kigget på det link "philipf" har sendt ovenfor. Linket peger på en D-Link 604 Router m. 4 ports 10/100 switch.
Jeg kan kun tilslutte mig "philipf", at det er alletiders router til pengene.

Jeg har den selv installeret mod en TDC 512/512 ADSL forbindelse, hvor der er 3 PCer koblet op konstant.
Der er absolut ingen problemer med hastigheden på denne router - og i forhold til de routere TDC annoncerer med, så er der ikke nogle underlige spærringer på denne, som kun TDC kan ændre!

Jeg tror desværre ikke, at den AceLink router du henviser til har FireWall!
Nærmere det samme som på D-Link, hvor der er tale om FireWall faciliteter, som bl.a. består af NAT ( Network Address Translation ) der gør at man ikke direkte kan se IP adressen på din PC - men kun routeren.
Desuden er der mulighed for, at lave "blokkering" af adresser, så f.eks. børnene "suser" ind på porno sider, mv.

Mit råd vil derfor være: Hold dig langt væk fra TDC routere, som du ikke frit kan ændre opsætning på - men køb dig din egen xDSL Router m. 10/100 Switch. D-Link 604 er alletiders produkt til prisen.

/MVH Smitty

PS : "Alkoy". Måske den router du har prøvet er med HUB og ikke Switch. Det giver forskel i hastighed.

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 13-02-03 18:50

Smitty> Der er formodentlig heller ingen begrænsninger i de routere TDC sælger!??..
I modsætning til de routere, fx. SpeedStream, som man LÅNER ved fx. Pro@ccess!..

Jeg mener dem de sælger, er jo "usælgelige" hvis de er spærret!..

Anyways, Karina12, jeg kører selv med SpeedStream, og den kører upåklageligt!..

Kommentar
Fra : karina12

Dato : 13-02-03 19:18

Hej alle og mange tak for hurtige svar.

Jeg har nu tjekket edbpriser.dk og ka nher se, at der er flere muligheder.

Et tillægsspørgsmål: Er det vanskeligere at tilslutte en router, som ikke er TDC's ?? Det kunen være sværere at forstå brugsanvisninger o.lign.

Vi forestiller os, at vi selv skal tilslutte det hele.

På forhånd tak

KARINA

Kommentar
Fra : karina12

Dato : 13-02-03 19:22

Hej igen.

Hvad er forskellen på hub og switch ???

Der skal være 2-3 maskiner på fast.

Er der switch i en router ?
Hvd er en switch så, som TDC også sælger ?

Mange tak
KARINA

Kommentar
Fra : karina12

Dato : 13-02-03 19:30

Hej igen igen
Roder lige lidt mere rundt ude på EDBpriser.dk og tjekker brugernes bedømmelser.

Er der forsker på, om man har en fast IP-adresse eller en dynamisk ???

TAK IGEN -

KARINA

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 13-02-03 19:51

hejsa Denne router det er omtalt ( D-604) kan jeg kun støtte. den er både nem at sætte op og billig. det eneste lille minus er at man skal download en ny firmware fra sverige ( dog kun hvis man skal spille online og bruge msn tale/video)

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 13-02-03 22:37

Hej Karina12;

Hvor svært er det at sætte en ikke TDC router op?
Holder du dig til f.eks. D-Link D-604 som nævnt tidligere, så tager det vel ca. 10 min. for en førstegangs bruger!
Eller sagt mere direkte - det er præcis lige så nemt ( eller svært om du vil ) som med en TDC router.
Det er faktisk kun, at sætte kablet i fra din ADSL forbindelse - og herefter kablet fra en PC.

Hvad er forskellen på en HUB og en Switch?
Som udgangspunkt kan de det samme. Dvs. at de kan sørge for at flere PCer kan "snakke sammen" og dermed også
at de kan dele f.eks. en ADSL forbindelse.
Har man en HUB skal man dele hastigheden på netværket mellem de maskiner der er tilsluttet. Har du. f.eks. 2 PCer
på en HUB som skal "snakke sammen" så har du normalt 100 mbit internt på nettet, som deles mellem dem - altså
50 mbit til hver. Har du 4 PCer, så er der kun 25 mbit til hver.
Med en switch foregår det på en lidt anderledes måde. Her har alle PCer maksimal hastighed hele tiden.
Dvs. at selvom du har 2 PCer på, så har de stadig 100 mbit hver - og ligeledes med 4 PCer.

Er der switch i den router TDC sælger?
Ja! Der sælges i dag næsten ingen routere, hvor der ikke er en switch i. På dette niveau er der altså ingen forskel
mellem en TDC router og en router som f.eks. D-Link D-604

Er der forskel på, om man har en Fast eller Dynamisk IP adresse?
Ja! Med en fast IP adresse er det én bestemt adresse du får fra TDC - og den vil være den samme, selvom du
f.eks. slukker din router i en periode.
Har du en dynamisk IP adresse kan det ske, at din router får tildelt en anden IP adresse fra TDC end første gang
du tændte den.
Fordelen ved fast IP adresse kommer først, når man f.eks. har sin egen mailserver - eller hjemmeside - stående.
Der er det en nødvendighed at have en fast IP adresse, så f.eks. mail bliver sendt det rigtige sted hen.
Har du IKKE behov for en ovenstående hjemme i huset - så et det ikke nødvendigt med fast IP adresse.

Det var en lidt længere smørre! Håber den gav dig svar på dine spørgsmål.
Køb trygt f.eks. en D-Link D-604 router. Den er enkel at have med at gøre; og du bliver glad for løsningen.

/MVH Smitty

PS : Giver EazyOne helt ret. De routere TDC sælger skal selvfølgelig ikke forveksles med dem man kan leje. Der var helt klart mig, som ikke tænkte mig godt nok om. Til gengæld synes jeg stadig de er "for dyre" i forhold til f.eks. D-Link, da man ikke får væsentlig mere for pengene.

Kommentar
Fra : karina12

Dato : 14-02-03 00:01

Jeg takker mange gange for alle de gode og detaljerede svar.
Jeg er nu blevet meget klogere og i stand til at komme i gang med ADSL.
100 point til alle.

Kandu.dk er en kanon opfindelse.

Mange hilsner
KARINA

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 09-12-03 21:36

Hey, dette har løst alle mine problemer med firewalls og alt det der pjat: Smid routeren ud, køb en switch hvis der er flere der skal bruge forbindelsen, og extra ip-adresser fra udbyderen (koster næsten ingen penge) hvis nødvendigt. Bruge disse 2 firewalls (ikke windows for guds skyld!): ZoneAlarm og Sygate personal firewall... Du er velkommen til at kontakte mig...