/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
risalamande?
Fra : melbit
Vist : 15221 gange
100 point
Dato : 17-12-07 13:28

Hey.......... Er det muligt at lave risengrøden til risalamande en uge inden brug og så nedfryse grøden? Således at man kan optø den og derefter gøre den klar til servering..
Det kunne nemlig gøre min "juleferie" en del nemmere

På forhånd tak for hjælpen
Melbit

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 17-12-07 13:32

Alm. mælk bliver grynet af at komme i fryseren, så jeg ville ikke gøre forsøget, med så vigtig en dessert

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 17-12-07 13:36

Ja det er rigtigt at risengrøden kan blive grynet af at blive frosset. Du kan jo springe over hvor gæret er lavest og købe din risengrød færdig det kan købes i "Pølser" har jeg set og de kan holde sig flere dage end den hjemmelavede grød.

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 17-12-07 13:41

Okay så - det lyder som om at det er en dårlig ide at fryse grøden Men tror ikke helt på
"købe-modellen", men så må jeg jo gøre som i gamle dage.........
Tak for Jeres bud, men venter lige og ser om der ikke er en der har prøvet det med held.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-07 13:41

Ej altså TangeAnna... færdig købt risalamande

Når det kniber med tiden til at lave grøden, så får du lige af vide hvordan jeg gør det.

Du starter om morgenen....

Du koger mælken op, kommer risene i, når det så er kommet i kog igen, så ind under dynen med gryden, der står den til lige før den skal bruges, så har grøden kogt færdigt af sig selv, dvs for dit
vedkommende må du så gøre det dagen før, så skal du kun blande det sidste i.

På denne måde tager det ikke så lang tid, når du ikke skal stå over det andet end at det lige er kommet i kog

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-07 13:42
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-12-07 13:43

Hun sagde ikke færdigkøbt ris a la mande, men færdugkøbt risengrød. Den er klart brugbar. Der er ikke meget mere end een måde at koge risengrød på, såååå bare kør løs.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-07 13:48

Citat
OBS: Og så kan den færdige risalamande fryses! - men undlad at fryse selve risengrøden.

http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/risalamande-2.html

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 17-12-07 13:52

Nåååå nu begynder det at ligne Så er spørgsmålet om man tør ?????
Lidt underligt at grød IKKE kan fryses men at den færdige dessert kan

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-07 13:54

Det må jo have en betydning om det er mælk, eller mælk og piskefløde??

Du kan jo gøre forsøget, og fortælle bagefter om det blev godt nok, jeg turde ikke gøre det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-12-07 13:59

Hvis det er fordi det tager for lang tid at lave risengrøden, så¨lav den med Minutris, det tager ikke lang tid og giver et godt resultat.

Jeg ville heller ikke fryse hverken grød eller færdig dessert.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 17-12-07 14:41

hmm... Færdigkøbt risengrød er der salt, det skal der ikke være til risen a la mande!

Min mormor lærte mig høkasseerstatningen.

I gamle dage brugte man det, at man køgte grøden op, og satte det i en høkasse. Så kunne det i ro og mag koge færdig, uden strøm og ret meget omrøring.
Idag kan hvor jegikke tror nogen har en høkasse, kan man koge grøden op, pakke den ind i et stort badelagen og sætte gryden i sengen under dynen. Det giver samme resultat.
Den skal stå nogle timer (alt efter portionsstr), og bliver færdig af sig selv.

Det kan laves dagen før. Ikke tidligere. Jeg ville heller ikke fryse det.
Dagen efter om morgenen laves det til ris a la mande.

Min opskrift er, at skifte 1/3 af mælken ud med vand. Så sparer man kalorier, og det brænder ikke så hurtigt på. Men grød af vand, mælk og grødris.
Det skal være en rimelig tyk grød. Fløden fortynder jo.

Det er ikke så besværligt. Men evil man ikke bruge tiden er der kun en udvej. Færdigkøbt ris a la mande.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-07 14:57

Jeb3.... prøv at læse indlægget kl. 13.41

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 17-12-07 15:05

Okay sov vist lidt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-07 15:06

Du er vel lovligt undskyldt, får du ikke smertestillende??? håber alt gik godt?

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 17-12-07 15:15

Jeg laver den på gammeldags manér (desværre til 3 forskellige dage) - kender godt til høkasse eller dyne metoden - og bruger den normalt osse. Håbede bare på at jeg kunne "købe" mig lidt mere tid til alle mine dejlige gæster som kommer på skift og "overlap" hele julen

Godkendelse af svar
Fra : melbit

Dato : 17-12-07 15:16

Tak for svaret Nordsted1. Og alle I andre - men først til mølle, osv.
Glædelig jul til alle og lykke til med JERES dessert´ er

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-12-07 15:26

her finder du en opskrift på ris a la mande, hvor du ikke skal koge grød først
http://www.humoristerne.dk/r_mad.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-07 15:36

Også glædelig jul til dig og dine

Valde i din opskrift står følgende

Citat
Grynenes drysse i og koges sagte under tætsluttende låg i 35 min

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-12-07 15:48

Risengrøden kan holde sig to til 5 dage i køleskabet, afhængigt af temperaturindstillinge.
Skru det ned til 1 eller 2 ° for maksimal holdbarhed.