/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opvaskmaskine tager ikke vand
Fra : gxu2002
Vist : 1062 gange
200 point
Dato : 15-12-07 09:48

Jeg har en Bosch aquasensor opvaskmaskine af modellen SGU4342DK/17. Den er fra 2000. Den har fungerer fint indtil i dag. Den tager ikke vand ind. Opvaskmaskinen kan starte og motoren kører. Hvad er det galt med den? Brugervejledning er kun på 2 sider. Det kan jeg ikke bruge til noget som helst.
Jeg venter spændt på jeres svar.

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 210 point
Dato : 15-12-07 10:00

Prøv lige at tjekke, om der skulle sidde et filter i vandindtaget - det kan være stoppet helt til af rust og små skaller fra vandrørene.
Hvis dette ikke er tilfældet, kan det være den magnetventil der skal åbne for vandet, der er defekt. Her må du nok have fat i en reperatør, hvis du ikke selv er fortrolig med at rode med sådan noget.
Maskinens alder taget i betragtning, kan dette nok ikke svare sig i en tid, hvor en ny maskine kan erhverves for et par tusind. Den har måske så ikke så mange programmer - men hånden på hjertet - hvor mange programmer bruger man?

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : gxu2002

Dato : 15-12-07 10:11

Hej Finn,
Tak for hurtigt svar. Ja, den er eftehånden gammel. Jeg har ikke selv købt, da den er med i ejendomshandlen. Jeg vil gerne høre hvor magnetventilen sidder. Kan der også være, at varmelegemet brændt af? Det skete for min ligeså gammel vaskemaskine for nyligt.

Kommentar
Fra : nusermus

Dato : 15-12-07 11:49

den er slit ned så købe en ny

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 15-12-07 15:16

Stop lige op engang.
Der sidder en vandventil på opvaskermaskinen, det er sådan set i forlængelsen af vand indgange på maskinen, det er næsten sikkert det er den.
Jeg har lige skiftet min den kostede 77 kr køb den på nettet og den virker fint nu

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 15-12-07 16:58

Hej igen.
Som "droslerne" ganske rigtigt skriver, sidder ventilen der hvor vandet kommer ind i selve maskinen.
Hvis du følger slangen ind i chassiet, sidder der sikkert en eller anden klods med nogen ledninger på. Det er formentligt den. Men husk lige for guds skyld at lukke for vandet og hive elstikket ud af kontakten, inden du begynder at pille ved noget inden i maskinen, ellers kan julen sagten blive mere "spændende" end du bryder dig om.
Men igen - hvis du ikke er helt sikker på, hvad du foretager dig, så smut hellere en tur i Harald Nyborg og køb dig en ny maskine til 1995,-, med garanti etc.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 15-12-07 17:05

Dit varmelegeme kan godt være brændt af, men hvorfor skulle de gå samtidigt?
Årsagen til at det er gået på din vaskemaskine har sikkert været, at den aldrig rigtigt er blevet kalket af - det er der ingen der tænker på er nødvendigt på en vaskemaskine.
På mit arbejde (jeg er varmemester) kalker vi maskinerne af hver 3. måned.
Dette gør, at det er meget sjældent, at vi har brændte varmelegemer.
Som regel bliver de ødelagte, fordi "husets håndværker" glemmer at tømme lommerne for søm, skruer og værktøj, eller fordi fruen glemmer at komme sine BH'er i en vaskepose, med det resultat at BH-bøjlerne kommer i klemme mellem tromlen og varmelegemet.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : gxu2002

Dato : 16-12-07 21:20

hej,
Jeg ved ikke om, jeg bare er heldig. Jeg skruede sidepladen af og bare hive i plastikslangen på vandinddang, så starter maskinen at tage vand ind og maskinen virker nu. Jeg har ikke lyst til at pille mere i dag.
Jeg kan se, ventilen er meget beskidt. Det vil jeg først gøre noget ved efter julen.

Godkendelse af svar
Fra : gxu2002

Dato : 16-12-07 21:20

Tak for svaret f.elsborg.
Det var ventil/slangen, der er noget galt med.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 16-12-07 22:33

Hej igen "gxu2002"

Tak for point'sene - glad for at kunne hjælpe.

Det tyder på, at der en noget galt med din ventil. Håber så for dig, at den holder julen over, så den ikke svigter, når der er mest brug for den.
Det er, som "droslerne" skriver ikke nogen større opperatin at skifte den, hvis man ved, hvad man har gang i. Det kan også være du er så heldig at det bare er en ledningsforbindelse der er blevet snavset, så der ikke længere dannes ordentlig forbindelse, så det vil nok ikke være nogen skidt ide, at tjecke dette før juleaften - især, hvis julen skal holdes med hjælp fra dit køkken.

God jul.

Finn