/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Motor der banker
Fra : Hvidtiger01
Vist : 5977 gange
150 point
Dato : 13-12-07 20:46

Hejsa..

Motoren i min ford ka 1,3 banker når den sejtrækker eller accelerere. Det er ikke så højt, men den gør det ofte. Jeg har lige fået lavet et 90.000km eftersyn hvor de sagde at min tænding bankede lidt. Om det er det jeg kan høre ved jeg ikke, men den gør det nu stadig selv efter 2 mdr efter eftersynet. Nu kører jeg på oktan 95 og har læst, at en ældre motor oftest skal have benzin med et højere oktantal hvis motoren banker. For de har skam justeret ventiler og alt det der høre et 90.000km eftersyn til. Men nu har jeg fået beskrevet hvad der menes med en banken. Det er åbenbart en knitrelyd der menes hvis det er tændingen. Den har skam også været der og må sku indrømme at jeg ikke kan huske om den lyd har været der efter eftersynet.. Men nu er det den "Bankelyd" som kommer når der trykkes på pedalen, dvs når den køre og ikke når den står stille for der gør den det ikke.. Kan det stadig være tændingen selvom det ikke er en knitre lyd længere og sker der noget ved at jeg prøver og fylde bilen op med 98 oktan?

Mvh Hvidtiger

 
 
Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 13-12-07 20:57

Ja, det kan sagtens være tændingsbanken. Men i stedet for, at øge oktan tallet, kan du prøve, at gå et gear ned. Tændingsbanken er mest udtalt når motoren sejtrækker, og derfor forekommer det ikke når du speeder op med en ubelastet motor.
Det kan evt. være en defekt vakumslange / Spærreventil i vakumsystemet, da tændingen som sådan ikke kan justeres. Derimod kan tandremmen stå forkert, og så rykkes det hele tilsvarende.
Håber du finder fejlen.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 13-12-07 21:08

Den gør det i alle 5 gear. Skulle jeg i f.eks i et kryds svinge i 1 gear istedet for 2 ville det være alt alt for lavt et gear. Har prøvet og gøre det i 3 istedet og der brummer hele motoren, så det er for højt. Den har lige været til eftersyn hvor de udskiftet V-rem og kilerem og justeret det, så tror ikke at der skulle være noget defekt der da den også gjorde det før 90.000km eftersynet. Den gør det feks også hvis jeg på en motorvej køre 110km/t i 5.gear og trykker meget let på pedalen, dvs at den faktisk ikke trækker noget i det øjeblik. Men sker der egentlig noget ved at jeg kommer en oktan 98 blyfri på istedet for 95 blyfri? Er det noget man selv kan indstille det med tandremmen?

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 14-12-07 00:31

Hvis lyden kommer fra tændingsbanken, kan motoren tage skade, brændte stempler mm.
Fejlen skal findes.
Nej den tager ikke skade af 98 nok tværdigmod.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 14-12-07 00:57

Hvis du har tegningen over mærkerne til tandremmen, kan du kontrollere, om den står korrekt.
Vær meget omhyggelig hvis du ændrer på timingen. Fjern tændrørene og drej motoren mindst 2 hele omgange (så du undgår bøjede / smadrede ventiler m.m. ) når du har justeret remspændingen.
En anden ting: Har tændrørene det korrekte gnistgab ? For stort gab kan give problemer med, at tænde igennem.

Kommentar
Fra : alka


Dato : 14-12-07 07:05

Citat
Den gør det feks også hvis jeg på en motorvej køre 110km/t i 5.gear og trykker meget let på pedalen, dvs at den faktisk ikke trækker noget i det øjeblik. Men sker der egentlig noget ved at jeg kommer en oktan 98 blyfri på istedet for 95 blyfri? Er det noget man selv kan indstille det med tandremmen?


Det tyder mest på, at tandremmen står en tand forkert.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 14-12-07 07:07

Ja det er også det jeg har læst. at hvis det ikke bliver lavet kan det ødelægge ventiler osv. Jeg har skrevet til Nellemann som er ford forhandlere som også lavede eftersynet, men de har dog ikke svaret endnu. Det gør de nok i løbet af dagen. Det er fordi jeg også har læst, at lyden kan forsvinde i ældre motorere hvis man køre med et højere oktan tal.
Det lyder noget kompliceret det med tandremmen. Nok ikke så smart at jeg roder med det kan jeg høre.. Griner..

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : transor


Dato : 14-12-07 18:46

Jeg kender ikke din motor i detaljer.

Men de normale moderne computerstyrede motorer, kan ikke banke, uanset hvad man kommer i dem. De har en bankedetektor, som omgående styrer fyldning og tænding om så motorenikke banker mere. Man kan således i en snæver vending bruge lavere oktantal benzin uden skade. Det går kun ud over trækkraft og giver højere forbrug, fordi den korrigerede indstilling er mindre effektiv.

Jeg tror den mislyd du hører fra motoren er noget andet end ægte gammeldags motorbanken.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 14-12-07 19:30

Nu siger du et lavere oktantal. Jeg tænkte på et højere oktantal om det måske kunne hjælpe. Hvad kunne det da være hvis det ikke skulle være motorbanken?

Motoren er en 1,3i og fra 1998, så den har nu nogle år på bagen. Har hørt at ford kaén har en "Gammeldags" motor hvad det så betyder!?...



Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 14-12-07 21:08

Nu er jeg ikke en haj hvad angår motor osv, men kan sige at den tikkelyd kommer når motoren har kørt lidt. Dvs den tikker ikke når den er kold når jeg starter den om morgen. Der går omkring 5 min før den så småt begynder. Lyden er i et konstant tempo, hvilket betyder, at jeg kun har hørt den tikke i det samme tempo.. Ved ikke om det kan hjælpe lidt...

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 14-12-07 23:29

Hvis Ford kalder den for "gammel type" kunne det tyde i retning af Kent motoren med stødstænger, som er en gammel konstruktion. De kunne godt lave en del ventilstøj, og knasten blev trukket af en gammeldags kæde.
Det kan være ændret (må man næsten håbe ) til noget mere moderne, men det ved jeg ikke.
Isåfald er den ikke med tandrem ? Så fejlen må ligge indenfor tændingssystemet.
Jeg ville starte med tændrør - gnistgab - funktionstest - tændkabler, og ellers hive værkføreren med ud på en køretur. Der må være en fornuftig forklaring.
Held med det.....

Kommentar
Fra : alka


Dato : 15-12-07 10:30

Der er ingen bilder der har stødstænger i dag, det er i fald så sideventil-motor, de holdt helt op i 70'erne. Alle biler har i dag - og så i 1990'erne topventileret motor. De motorer med sideventiler havde alle takthjul, i stedet for en rem/kæde.
Problemet kan måles. I værste fald kan man begynde på at gætte, og så kan man gætte på hvad som helst. Er det fx et ventilsæde? Er det en ventil? Er det et tændkabel? Er det vacumdåsen på strømfordeleren? Er det svingklodseren i Strømfordeleren? r det fjedrene i forbindelse med strømfordeleren? Er det en strømfordelerakslen, der skal smørres i hullet, når man tager rotoren af? En tændhætte måske? Er det mon tændspolen?

Mit bedste bud er, at få målt motoren, så kan fejlen findes.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 15-12-07 11:18

Det er en motor som de kalder for endura motor... Jeg var så heldig i går, at jeg fik optaget tikkelyden på min mobil hvor man tydeligt kan høre den. Min kæreste sad ved siden af med min mobil imens jeg kørte, så det var ellers noget af et syn... Griner... Jeg troede at man ikke ville kunne høre den pga støjen fra bilen, men det kunne man heldigvis. Grunden til jeg har gjort det er, at sidste gang vi var nede hos Nellemann kom lyden selvfølgelig ikke. Først da jeg kørte hjem igen!.. griner.. Men nu har jeg den på min mobil, så der kan de da høre den.

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 15-12-07 14:15

Først skrev du den bankede, nu er det en tikkelyd, som vel bare kommer fra brændstofpumpen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 15-12-07 22:37

Det er svært at beskrive lyden. Den er jo ikke særlig høj, men man kan sagtens høre den. Hmm det lyder lidt som når man banker meget let på døren og meget hurtigt, sådan lidt hult.. Nogle kalder det en form for tikkelyd, en dyb tikkelyd som bare går hurtigt og andre ville nærmere betegne det som en let bankelyd..
Nu siger du brændstofpumpen. Er det noget jeg umiddelbart selv kan fikse?

Der var en der sagde til mig i dag, at det faktisk også kan være vandpumpen!??

Syntes bare at det er lidt mærkeligt at den stadig laver den lyd. Jeg har jo lige haft den til et stort eftersyn, hvor de justerede og gik det hele igennem. Plus at de havde fået at vide, at motoren lavede en banke eller tikkelyd når man trykkede på speederen..

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : dova


Dato : 15-12-07 22:54

Citat
Dvs den tikker ikke når den er kold når jeg starter den om morgen. Der går omkring 5 min før den så småt begynder. Lyden er i et konstant tempo, hvilket betyder, at jeg kun har hørt den tikke i det samme tempo.. Ved ikke om det kan hjælpe lidt...


Vil det sige, at lyden ikke bliver "hurtigere" i takt med at du giver gas og dermed flere omdrejninger på motoren???

Det første jeg tænkte på med beskrivelsen om, at det først begynder når motoren er ved at være varm, var ventiler der tikker......men det dur ikke hvis lyden er konstant i hastighed og ikke ændrer sig ved gasgivning

Kommentar
Fra : transor


Dato : 16-12-07 00:00

Når jeg skrev at man kunne bruge lavere oktan uden banken, var det for at forklare princippet. Deraf følger også at banken ikke forsvinder med højere oktan. Udsagnet forudsætter at motorcomputeren og dens sensorer virker helt korrekt.
Ægte tændingsbanken kan være en computerfejl, eller sensorfejl, for motoren skal automatisk indstille sig så den lige netop ikke banker. Men med målefejl kan den jo komme til hvad som helst.
Hvorfor sender du of ikke den optagne lyd, så vi kan vurdere.

er du sikker på at det ikke bare er tikken fra en for løs ventil du hører.
Visse biler med hydraulisk indstillede ventiler vil tikke når mekanismen bliver slit eller beskidt af olieslam. Det kan værkstedet ikke jusrere dig ud af.

Kommentar
Fra : trimare46


Dato : 16-12-07 00:35

med din viden om motorer ville det nok være det mest fornuftige at betale sig fra det. en moderne motor skal man ikke pille ret meget i før det kan gå galt.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 16-12-07 08:47

Jeg vil meget gerne sende lyden, da jeg har den på min mobil. Men hvordan sender jeg den til jer?

Ja det er rigtigt, at den lyder som om den køre i et konstant tempo. Det lyder nemlig som om, at den starter når bilen når et bestemt antal omdrejninger, men er dog ikke helt sikker.

Griner... Nej jeg tror heller ikke, at jeg skal pille ved det.

Jeg ved ikke om det er en løs ventil, men syntes bare at det ville være mærkeligt når værkstedet har justeret dem for nogle mdr siden og den også gjorde det før jeg kørte den til eftersynet.

Min kæreste sagde lige, at det er som om, at det er blevet værre med lyden efter den har været på værksted. Dvs jeg syntes at den er blevet oftere og lidt højere efter det er blevet lidt koldere i vejret.

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 16-12-07 10:19

Kære alka
Ford har bibeholdt stødstængerne ialtfald op i 90`erne. Min Escort var fra 93 og forsynet med den samme 1,3 stødstangsmotor som Fiesta også kører med.

Det vile såmænd ikke undre mig, om den kører videre den dag i dag i et lidt nyere trim a la Ka.
Det er en forældet, men gennemprøvet konstruktion.
Så den "overlevede" altså ialtfald mere end 20 år.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 16-12-07 12:44

Citat
Men nu er det den "Bankelyd" som kommer når der trykkes på pedalen, dvs når den køre og ikke når den står stille for der gør den det ikke



Vil det sige, at lyden heller ikke kommer hvis du holder stille og gasser motoren op??

Altså når lyden ikke ændrer hastighed i takt med motorens omdrejninger, og hvis lyden ikke er der når bilen holder stille og gasses op..........

Så er det altså ikke i motoren du skal finde din bankelyd, så meget er helt sikkert.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 16-12-07 16:35

Den kommer kun når den køre, dvs når der er belastning. Holder man stille og gasser op er der ikke noget.

Kæresten og jeg har ikke hørt den langsommere eller hurtigere. Kun hørt den i en konstant hastighed. Og nej det er ikke en sten i dækket.. Griner.. Men den forsvinder når man slipper gaspedalen og kommer igen når man trykker på pedalen. Så aner simpelthen ikke hvad det kan være.
Som skrevet stod er det svært og definerere en lyd hvordan den lyder når man skal skrive det. Jeg tror at min kæreste kom med det rette udtryk. Den "dunker" som en lille fiskekutter sagde hun!.. Griner... Det er faktisk sandt!!.. Det lyder som en bette fiskekutter, dog bare en del hurtigere "dunken" i minuttet og knap så en dyb lyd..

Men hvis en af jer kan forklare hvordan jeg sender min optagelse af lyden, kan I jo selv høre den. Der er selvfølgelig støj fra bilen, men man kan sagtens høre dunkelyden hvis man skruer op..

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 16-12-07 18:50

Et gæt kunne være, at det kommer fra trækakslerne.
Det vil normalt være mest udtalt i den ene side, men prøv evt. at køre en runde på en stor p - plads.
Først den ene vej rundt og efterfølgende modsat. Giv lidt gas mens du cirkler, og se om det bliver mere udtalt


Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 17-12-07 14:52

Så her jeg været en tur nede hos nellemann som bla er en ford forhandler.. Det var godt nok en tam omgang jeg fik der!... .

Han kørte lige en hurtig tur med mig i passagersædet, hvor han kørte som død og helvede. Nå, men han fik da hørt lyden og sagde at for ham lød det til at være speedometeret der sagde den lyd, da den er forbundet med et kabel og ikke elektronisk. Hans argument var, at den ikke sagde det når man koblede ud imens man kørte eller sagde det i tomgang og så lød det til og være speedometeret uden at vide det 100%.. Men det var ikke motoren der siger den lyd sagde han, så jeg skulle ikke være bange for det ødelægger ikke motoren. Og det var slet ikke ventilerne. Alt det sagde han imens han var på vej væk fra mig. Jeg kunne sagtnes bestille en tid, men de kunne hurtigt bruge 3-4 timer på og finde fejlen plus at de så skulle udbedre den, så det kunne blive dyrt.

Oki tænkte jeg så!.. Men hvis det passer det han siger med, at det lød til at være speedomeret, hvordan kan det så være at lyden først kommer når man trykker på speederen og forsvinder igen når man slipper speederen???? Det kan jeg ikke forstå!... For speedomeret drejer jo stadig rundt selvom man ikke trykker på speederen... Jeg blev ikke ret meget klogere som i kan høre.. men ved ikke om I gjorde???

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : transor


Dato : 17-12-07 15:10

Hvis det er rigtigt forstået at lyden aldrig er der når bilen holder stille.

At lyden kommer når i kører, men kun når motoren får gas og trækker

Så tror jeg det er et dårligt led i en trækaksel.

Det er dem som overfører kraften fra motor til forhjulene i en forhjulstrukket bil.
Der sidder bevægelige led på, for at man skal kunne dreje hjulene.

Lyden kommer så når leddet belastes af motorkraften.

Sådanne led vil i kvalitetsbiler holde "evigt" bare der ikke kommer svavs i dem fordi gummibælgen omkring er gået i stykker.

Ned under bilen og tjek gummibælgene.

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 17-12-07 15:15

Hvis det er en af trækakselerne, så prøver man dem sådan.
Stor parkeringsplads, holde stille og havde drejet helt om til den ene side, så drejer man rundt med 1/5 gas, hør om det siger klunk klunk.
Prøven gentages til den anden side.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 17-12-07 15:49

Det vil jeg prøve at gøre i aften så. Har nemlig en stor pakeringsplads i området. Men altså hold stille med rattet drejet helt om til den ene side og giv lidt gas og.... ja så køre i cirkler og høre efter om lyden kommer. Gentages til den anden side også.. Men hvis lyden nu er der på det tidspunkt når jeg køre derned til parkeringspladsen ville den jo være der uanset om jeg drejer eller ej. Bliver lyden højere hvis det er jeg gør den manøvre?

Hvad syntes I om den forklaring med speedomeret?

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : transor


Dato : 17-12-07 16:10

Den med speedometeret er dødsyg,det har jo ikke noget med gasgivning at gøre.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 17-12-07 16:55

Citat
Den med speedometeret er dødsyg,det har jo ikke noget med gasgivning at gøre.


Næ, men det har de andre forslag sådan set heller ikke, for alle de mislyde/bankelyde man normalt kan forestille sig, vil stige og falde i hastighed, i takt med enten hjulenes omdrejninger eller motoromdrejninger....og det gør de jo ikke, hverken når hastigheden ændres eller hvis motoren bare gasses op mens bilen holder stille.

Og jo, et speedometer kan klikke/tikke/banke eller hvordan man nu vil beskrive lyden...også så højt, at man finder lyden irriterende.....nogen spedometere gør det typisk når det er koldt,

Ved andre er det kilometertælleren der står og hakker i det og siger lyde



Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 17-12-07 17:04

Hvis det var speedometer ville den jo være der, gas eller ej, udkoblin eller ej.

Ja lyden bliver meget højere hvis den har slør i trækakselerne (drivakslerne) og du drejer. Så er det enten knokleled inde ved gearkassen eller kadanled ude ved hjulene.
VH Palle Hansen


Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 17-12-07 18:36

Oki... Jamen hvis det nu skulle være de trækaksler, ville lyden så ikke dunke hurtigere jo hurtigere jeg køre?

Jeg kan først komme til parkeringspladsen efter kl.20, men skal nok skrive igen når jeg har prøvet det I skriver.. Dvs senere i aften.

Som sagt har jeg optaget lyden, så hvis I er intresseret i og høre den kan jeg sende den til jer, så I selv kan høre hvor hurtig den er og hvordan lyden nøjagtigt er??

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 17-12-07 18:45

Jo lyden fra trækakseler følger hjulomdr.
http://www.mp3-upload.net/
Du kan jo uploade den, så får du et link, som du sætter her ind.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 17-12-07 18:51

Hmm jamen så kan det jo ikke være dem. Lyden har jo en bestemt rytme uanset hvor langsomt eller hvor hurtigt jeg køre... Jeg kan lige prøve og uploade filen. Skal siges jeg jeg ca køre med 20 til 25km/t på optagelsen..

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 17-12-07 19:03

Lyden kan ikke havde den samme rytme, uanset motor bil-hastighed, det skulle da være forstærkeranlæg, elektrisk brændstofpumpe, eller viskerne der kører.
Evnt. kunne den køre på et rullefelt, og så lytte i motorrum mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 17-12-07 19:03

http://files-upload.com/files/684092/Tikkelyd fra ford ka.mp3

Her er den, men skrue hellere lige op før I starter den, der er en masse motorstøj på, men lytter man efter kan man sagtens høre den lys dunkelyd...

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 17-12-07 20:01

Har gemt lyden på min puter, mystisk, men jeg syntes nu dens hastighed øges, når bilens hastighed øges, og så kan det jo godt være trækaksel.
Prøv også at trække let i håndbremsen, medens du kører, for det kan være en bremseklods.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 17-12-07 20:34

Ja det er en underlig lyd.
Jeg smutter lige over og laver den øvelse og skriver tilbage bagefter..

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : olarsen


Dato : 17-12-07 20:43

Der er mange indlæg og jeg har kun lige skimmet dem igennem, men har du prøvet med oktan 98 benzin? Ethanol har også et højere oktantal, prøv evt. med nogle liter ethanol i benzinen, hvis ikke oktan 98 hjælper . . .

Bare endnu et skud i tågesnakken.



ole

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 17-12-07 21:13

Så har jeg været ude og dreje rundt. Man bliver dælme helt rundtosset og folk stod og kigget. Så en der tog sin mobil op af lommen, så smuttede da jeg så det.. Griner... Kan sku være, at de ringede til politiet og sagde, at der var en stodder der køre vildt på p-pladsen.. griner.. men den sagde intet, hverken den ene vej eller den anden vej..Men det er altså som om, at der skal en hvis form for belastning på før den begynder. For træder man meget let på speederen siger den det ikke, men træder man lige en tand længere ned begynder den. Prøvede også det med håndbremsen, men der var heller ikke noget..

Nej jeg har ikke prøvet 98 oktan. Det tror de ikke at det hjælper, så jeg vil ikke begynde og lede efter en tank der sælger 98 oktan hvis det ikke hjælper..

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : olarsen


Dato : 17-12-07 21:28

Tændingsbanken kommer ellers især når man træder på speederen og f.eks skal op ad en bakke, jeg mener at de fleste tankstationer sælger 98 oktan (Shell og Q8???). Jeg har selv haft en bil som tændingsbankede, men det er længe siden.
Kører du mange korte ture? Tændingsbanken kan komme af at der er meget koks på toppen af stemplerne og i topstykket, dette giver en lidt højere kompression og skal derfor også have et højere oktantal, høj kompression og høj oktan hører sammen. Hvis det hjælper med 98 oktan og du har mistanke om koks i kotoren, så prøv om du kan få et middel, som kan rense ud i motoren.
I gamle dage, da der endnu var karburator på bilerne, gav man bilen en danskvand-kur efterfulgt af en køretur med højt omdrejningstal, så var motoren ren som en nyfalden barnenumse. Det måtte endelig ikke være sodavand da det indeholdt sukker

Prøøøv det! altså 98 oktanen
ol

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 17-12-07 23:03

Det med bremsen, var altså om lyden gik væk, når man bremsede let.
Tændingsbanken er det ikke, den lyd kender jeg rigtig godt. Den lyder ligesom man slår med en hammer oven på stempelet.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 17-12-07 23:33

Lyden var der da jeg prøvede med håndbremsen, så det var ikke det.

Jeg har da mange ture under 10km, så om det er korte ture er relativt. Men jeg kan da udelukket to ting indtil videre. Bremsen og trækakslen. Kan jo prøve det med de 98 oktan i tilfælde af, at det er koks på stemplerne. Hvis det ikke hjælper har jeg nok også udelukket det. Men skal lige køre lidt længere før jeg tanker 98. For det er 95 der er i tanken nu og det nytter jo ikke og hælde 10liter 98 oktan på når der stadig er 10liter 95 i tanken. Vil nemlig ikke fylde den helt op med 98 hvis det ikke er det. Jeg har hørt om noget der vidst nok hedder redex kuren!... Kender I noget til det?

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : dova


Dato : 18-12-07 01:18

Ved du hvad.....i første omgang syntes jeg faktisk, at din mekanikers forklaring om et speedometerdrev der larmer ikke lyder så tosset...det lyder i hvert fald lige som det der

Selv om der egentlig er et par ting i det du forklarer, som ikke helt harmonerer med speedometerteorien, bl.a det med at lyden først starter når bilen er varm, og ligeledes at lyden forsvinder ved udkobling.

Men kan du slet ikke nærmere lokalisere hvor lyden kommer fra, for der er jo muligvis flere løsninger.

Jeg mener, nedenstående citater lyder godt nok noget komplekse, og jeg er meget spændt på at høre løsningen, når/hvis du finder den


Citat
Dvs den tikker ikke når den er kold når jeg starter den om morgen. Der går omkring 5 min før den så småt begynder


Citat
Hans argument var, at den ikke sagde det når man koblede ud imens man kørte eller sagde det i tomgang



Citat
Den kommer kun når den køre, dvs når der er belastning. Holder man stille og gasser op er der ikke noget.

. Kun hørt den i en konstant hastighed.
.. Men den forsvinder når man slipper gaspedalen og kommer igen når man trykker på pedalen



Citat
Den gør det feks også hvis jeg på en motorvej køre 110km/t i 5.gear og trykker meget let på pedalen, dvs at den faktisk ikke trækker noget i det øjeblik.



Citat
Det lyder nemlig som om, at den starter når bilen når et bestemt antal omdrejninger, men er dog ikke helt sikker.









Kommentar
Fra : dova


Dato : 18-12-07 01:30

Ved nærmere eftertanke.......hvis lyden kommer fra motorrummet, tror jeg det har noget med brændstofsystemet at gøre.

Nu kender jeg ikke så meget den model, men stikord kunne være noget i retning af:

gasspjæld der klaprer....

noget vacuumstyring

benzinpumpe (ved ikke hvor den er placeret på den model)

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 18-12-07 07:25

Det er jo det dova. Teorien med at det er speedomeret, men den hænger ikke rigtig sammen med at det kun sker når man trykker på gaspedalen. Og når man er oppe i fart og slipper pedalen går lyden væk. Behøver ikke at koble ud, men bare slipper speederen, så går lyden væk. Men kommer igen når man trykker pedalen ned. Man ville jo mene, at hvis det var speedomeret, ville den gøre det hele tiden når jeg køre og ikke kun når man trykker pedalen ned.. Det var derfor jeg syntes at forklaringen lød lidt malplaceret.

Man kan kun høre at det kommer ude fra motorrummet, men ikke nøjagtigt hvor. Jeg har prøvet og lokalisere lyden men kan ikke..

Mvh
Hvidtiger


Kommentar
Fra : alka


Dato : 18-12-07 09:01

Det skulle vel aldrig være et motorophæng, hvor vulkaniseringen metal/gummi er revnet/porøs?

Kommentar
Fra : muldvarp1


Dato : 18-12-07 12:30

Det bedste vil nok være at få bilen på et rullefelt,så man kan være udenfor bilen når den "kører"der vil lyden nemmere lokaliseres.
muldvarp1

Kommentar
Fra : olarsen


Dato : 18-12-07 16:59

Det med redex lyder bekendt, 10 km er en kort tur i motormæssig henseende, motoren er først gennemvarm efter 20-25 km's kørsel. 98 oktan er altså ikke så meget dyrere end 95, det burde ikke vælte et bilbudget lige at prøve at fylde tanken et par gange for at se/høre om det evt. hjalp og det skader i hvert fald ikke motoren.

Det er da i øvrigt godt at du ikke har skilt bilen ad for hvert godt råd du har fået, for så havde bilen da ligget i atomer nu

Mislyde i en bil er nok det sværeste at finde pr mail. På et rullefelt kan man jo prøve bilen under forskellige belastninger, hvilket alt andet lige nok er det bedste, men ikke det billigste som et første forsøg . . .

Når du i indledningen skriver at motoren banker, lyder det så som en metallisk klirren, - hurtige slag som metal mod metal'?

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 18-12-07 18:19

Jeg har lavet et link længere oppe hvor du kan downloade lyden og høre. Du skal bare skrue op og lytte efter en banken, tikken eller dunkelyd...

Tja jeg ved ikke om det evt er et motorophæng..

Mvh
Hvidtiger

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 150 point
Dato : 18-12-07 19:18

Så har jeg lige haft endnu en bilkyndig til at lytte nogen gange på dit link.

Han er med på speedometerteorien, og han siger, at grunden til, at lyden forsvinder når du kobler ud, er fordi så "kobles gearkassen fra" og det er der speedometerdrevet sidder i.

Forklaringen på, at lyden især kommer når bilen trækker eller du giver mere gas, kunne skyldes et slapt gearkasseophæng, så geakassen "vipper" over ved belastning.

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 18-12-07 19:29

dova, kan du fortælle hvor ham mekanikeren bor, så jeg kan undgå ham
Gearkabelet sidder rigtig nok nede på "gearkassen" på de fleste biler, men sådan at den er koblet sammen med højgearsakselen, det vil sige sammen med trækakselerne, så den på den måde kører sammen med forhjulene. Og den drejer lige meget rundt, om man kobler ud eller ej, for ellers kunne man jo bruge "den" når man blev taget for hastighedsovertrædelse.

Øø betjent jeg var kommet til at koble ud, så mit speedometer viste nul.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 18-12-07 23:20

Det er lidt forvirrende det hele. Jeg har fyldt blyfri 98 på bilen i aftes, men ved ikke hvornår det skulle tage effekt, for der var stadig over 10 liter blyfri 95 i tanken da jeg fyldte på.. Men jeg lagde dog mærke til en anden ting. Jeg prøvede på en øde vej og køre 60km/t hvor den så begyndte at tikke igen. Så trykkede jeg pedalen helt i bund hvor den selvfølgelig begyndte at accelrerere, men der forsvandt lyden. Jeg sænkede derefter farten ved og slippe speederen ned til 60 igen og holdte farten hvor den begyndte og tikke igen. Gentog det ovenstående og den forsvandt igen. Prøvede et andet gear end fjerde i en rundkørsel og da jeg kørte ud af den igen i tredje gear hvor jeg accelerede som jeg plejer et kort øjeblik hvor tikken kom, men trykkede jeg speederen helt i bund forsvandt lyden ligesom før.
Det jeg prøver at fortælle er, at det er som om at den lyd forsvinder når jeg inten trykker meget let på speederen eller trykker den helt i bund. Sådan lige midt imellem begynder lyden... Hmmm ved ikke om I fik noget ud af den lange forklaring!????

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : dova


Dato : 19-12-07 01:27

Palleb

ja, det var vist en uheldig formulering jeg fik lavet der

Og jeg er udmærket klar over, at speedometeret selvfølgelig ikke holder op med at virke når koblingen trædes ned....jeg tror godt du er klar over hvad jeg mener: altså når man træder koblingen ud løber bilen sådan set på "frihjul" og ganske vist render aksler o.s.v. med, men der er ikke samme belastning på som når der er koblet til.

Kommentar
Fra : olarsen


Dato : 19-12-07 15:51

Hvis det er tændingsbanken er det kun under accelleration/belastning at den metalliske lyd forekommer. Hvor stor en del af tankindholdet udgør 10 ltr.? Du kan jo evt. fylde på igen næsten gang tanken er nær tom, hvis det så stadig ikke hjælper kan du jo prøve en Redexkur. Med mindre det er noget med transmissionssystemet, så er der jo rullefeltet tilbage, men her er det jo kun de trækkende hjul, som kan afprøves, men som tidligere nævnt det med lyde er svært.

Godkendelse af svar
Fra : Hvidtiger01


Dato : 30-12-07 21:33

Tak for svaret dova.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177438
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408039
Brugere : 218879

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste