/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Rippe hele CD-samlingen
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 868 gange
50 point
Dato : 12-12-07 19:26

Jeg vil nu gå i gang med at rippe vores CD-samling, små 200 stk. som formentlig senere skal afspilles via en netværksharddisk/netradio. Skal jeg vælge at bruge WMP/MP3/lossless eller iTunes?

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 60 point
Dato : 12-12-07 20:14

mp3

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 20:14

Det er da vel underordnet HVAD du bruger.....

Brug det der er nemmest.....

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 12-12-07 20:45

Hvis du skal have musikken gemt uden kvalitetstab skal du rippe til WAV i CD kvalitet, jeg mener det er WAV i ca. nogen og fyrre MHz 16 bit.

Mp3 og WMA er komprimerede formater og taber derfor kvalitet. lossless og iTunes kender jeg ikke rigtig, men jeg tror også det er komprimerede formater. Det kan ihvertfald findes på nettet.

WAV fylder jo bare noget mere, måske helt op til 10 gange en Mp3 fil, så det skal du også tage i betragtning.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 12-12-07 20:54

Windows Mediaplayer har en indstilling der hedder WAV lossless. Højere kvalitet findes ikke?

Kommentar
Fra : Saba4ever

Dato : 12-12-07 20:57

mp3...

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 12-12-07 21:00

Hvorfor er mp3 bedst? Går der ikke noget tabt? Og hvorfor ikke iTunes? Det er jo det alle taler om? Jeg spørger, fordi jeg ikke ved så meget om det hele.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 12-12-07 21:05

WAV lossless er CD kvalitet

Mp3 er et komprimeret format og giver kvalitetstab

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 12-12-07 21:09

Kan WAV lossless afspilles på de raditionelle afspillere (mp3/ipod)? (Selv om det er meningen musikken skal over på netværksharddisk med tiden).

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 12-12-07 21:13

Nej, det tror jeg ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 21:14

Det er vel DIG der skal afspille det...

Ergo skal du rippe i det DU kan afspille - ikke hvad ANDRE kan....

Det var derfor jeg startede med at du selvfølgelig bruger det format der passer til dig.... -

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 12-12-07 21:19

Selvfølgelig. Men det kan ikke udelukkes, at det måske ind i mellem vil blive spillet på en anden afspiller.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 21:23

Så må du jo rippe i flere formater så du er dækket ind.....

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 12-12-07 21:28

Hvis du ripper i wav mister du ikke kvalitet og du kan altid konvertere dem til Mp3, WMA eller noget andet.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 12-12-07 21:59

Prøv og læs denne artikel:

http://www.pcworld.dk/art/2901?a=category&i=234

Den fortæller godt nok at MP3 er det dårligste format i kraft af at det også er det ældste, men den fortæller også at testpersonerne faktisk ikke kunne høre forskel på MP3-256 Kbsek og CD'en.

Da MP3 stadig er det mest udbredte format og praktisk taget alle afspillere til CD og DVD som kan købes i dag kan afspille dette format, ville jeg bestemt vælge MP3-256 Kbsek det hvis det var mig.

Mvh.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 12-12-07 22:09

Jeg ved godt at artiklen er fra 2001, men det mener jeg kun er en fordel idet diskplads siden da er blevet billigere. Dvs. man kan langt bedre tillade sig at rippe til 256 i dag end man kunne i 2001.

Mvh.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 12-12-07 22:24

Men hvis du ripper til Mp3 så er det mindre smart at konvertere til andre komprimerede filformater da der bruges forskellige forskellige teknikker, og der mistes kvalitet ved hver komprimering.

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 12-12-07 23:27

Jeg foretrækker MP3 128 kbps eller 160 kbps. jeg synes ikke jeg får noget rigtigt ud af at gå op på 192 kbps.
Da jeg rippede min samling. brugte jeg forskellige programmer.
Windows Media Player havde ikke alle mine CDs i sit arkiv og kunne derfor ikke
give numrene andre navne end TRACK01 TRACK02 osv.
Jeg lagde disse CDs til side for senere at prøve ned andre rippere.
til sidst havde jeg kun ca 10 CDs tilbage som jeg selv mådte taste ind.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-12-07 07:46

Hejsa
Jeg har lige rippet alle mine gamle kasettebånd med Audacity og lagt dem på dvd. Jeg har prøvet både i wav og mp3 og på mit nye radioanlæg kunne jeg ikke høre forskel og valgte derfor mp3.
Jeg har ikke prøvet at fylde en dvd helt op, men har en enkelt med 200 numre på.
Det kan vel kaldes pladsbesparelse
Den eneste hage ved det er at jeg ikke kan afspille formatet i radioen i hverken min båd eller bil
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 13-12-07 11:26

Jeg synes at du skal bruge iTunes til at rippe din cd-samling med. Mest fordi iTunes er lynende hurtig og fordi den er god til at finde informationer om sangene.

ITunes kan også sættes til at rippe til MP3 format, hvilket er det eneste rigtige at gøre. MP3 er det mest brugte filformat til musik. Og det er en grund til:

Bruger du AAC-kodning(iTunes eget format), vil windows udstyr/programmer ikke kendes ved det.

Bruger du WMA-kodning, vil apple/macintosh udstyr ikke kendes ved det.

Bruger du WAV formatet, så fylder det alt for meget.

Vh Claus

Godkendelse af svar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 13-12-07 13:43

Tak for svaret troldenesdhb.

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 13-12-07 23:35

Altså troldenesdhb svaret "MP3" 3 stjerner og du fik trukket dit gennemsnit ned. Hmmmm
det har du altså sådan set selv bedt om.

Og helpmeifyoucan er du sarkastisk eller hvad. Der var altså adskellige
bedre begrundede svar der også gav MP3 som svar.

OG bemærkede du lige kommentaren fra dabj Programmet "Audacity"
Google den. Superrelevant når vi nu snakker om at rippe musik.

Tak fluffyclaus. dit svar var det bedste for mig. Jeg har en avasion mod iTunes
Pga. Ipods tvungne M4A . Jeg ville ikke have drønt om at den kunne rippe til MP3
Og ville ikke have drømt om at prøve den af. Jeg lærte noget. Tak igen.
lynende hurtig og god til at finde informationer PERFEKT