/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Er fartskriver påkrævet?
Fra : lillelyst
Vist : 9892 gange
50 point
Dato : 12-12-07 18:45

Vi har en Iveco kassebil med kølekasse (længde 4,20 meter) - TT 3500 kg samt en trailer med længden 7,7 meter samt TT 3500 kg. Samlet længde ca. 15 meter - samtlet TT 7000 kg.
Kræver denne sammensætning fartskriver i bilen?

Synes ikke lige nettet giver det klare svar?

På forhånd tak for svar.
Venlig hilsen
Jørgen Ries

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 12-12-07 19:01

Nej! Kun biler over 3500 kg. totalvægt kræver fartskriver!

Gert

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 19:02

Såfremt der med et køretøj udføres kørsel, der er omfattet af køre- og hviletidsforordningen, er der krav om, at kontrolapparat installeres og anvendes i køretøjet, jf. kontrolapparatforordningens artikel 3.

I artikel 4 i køre- og hviletidsforordningen er der fastsat nærmere regler for, hvilke køretøjer der er undtaget fra forordningen og dermed fra kravet om installation af kontrolapparat. Følgende køretøjer er undtaget:

* Køretøjer, der benyttes til godstransport, såfremt den største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogne eller sættevogne ikke overstiger 3,5 tons.
* Køretøjer, der benyttes til personbefordring, og hvis indretning og udstyr gør dem egnet til befordring af højst ni personer, føreren iberegnet, og som er indrettet til dette formål.
* Køretøjer, der benyttes til rutekørsel med personer, såfremt rutens længde ikke overstiger 50 km.
* Køretøjer, hvis hastighed ikke må overstige 30 km/time.
* Køretøjer, der benyttes af forsvaret, civilforsvaret, brandvæsenet og ordensmagten, eller køretøjer, som er under disses kontrol.
* Køretøjer, der benyttes af vandbygningsvæsenet eller af vandværker, gas- eller elektricitetsvæsenet, af vejvæsenet, til renovation, af telegraf- og telefonvæsenet, af postvæsenet eller af radio og fjernsyn, samt radio- og fjernsynspejlevogne.
* Køretøjer, der anvendes i katastrofetilfælde eller under redningsoperationer.
* Specialkøretøjer, der anvendes til lægelige opgaver.
* Køretøjer, der benyttes til transport af cirkus- og tivoliudstyr.
* Specialkøretøjer til vejhjælp.
* Køretøjer, der prøvekøres på veje med henblik på teknisk udvikling, reparation eller vedligeholdelse, og nye eller ombyggede køretøjer, som endnu ikke er indsat i drift.
* Køretøjer, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport i privat øjemed.
* Køretøjer, der benyttes til indsamling af mælk fra gårde og til returnering af mælketransportspande eller af mælkeprodukter til foderbrug.

Følgende køretøjer er således undtaget fra forordningen for så vidt angår national vejtransport:

* Køretøjer til ikke-erhvervsmæssig personbefordring og rent privat kørsel, hvis indretning og udstyr gør dem egnet til befordring af højst 17 personer føreren iberegnet, og som er konstrueret til dette formål (indregistreret som stor personbil).
* Køretøjer, der anvendes af offentlige myndigheder til egen kørsel, som ikke konkurrerer med erhvervstransportvirksomheder.
* Køretøjer, der af virksomheder inden for landbrug, gartneri, skovbrug eller fiskeri anvendes til transport af egne produkter og materiel inden for en radius af 50 km fra køretøjets hjemsted, herunder i kommuner, hvis centrum ligger inden for denne radius.
* Køretøjer, der anvendes til transport af slagte- og fiskeaffald eller af dyrekroppe, som ikke er bestemt til konsum eller forarbejdning.
* Køretøjer, der anvendes til transport af levende dyr fra gårde til lokale markeder og omvendt eller fra markeder til lokale slagterier.
* Køretøjer, der anvendes som butikker til betjening af lokale markeder eller til dørsalg, til ambulante bank- og sparekasseforretninger, til gudstjenester, til udlån af bøger, plader eller kassetter samt til kulturelle formål eller udstillinger, og som specielt er indrettet hertil.
* Køretøjer, der inden for en radius af 50 km fra køretøjets hjemsted anvendes til transport af materiel eller udstyr, som benyttes ved udførelse af førerens erhverv, såfremt kørsel ikke er førerens hovedvirksomhed.
* Køretøjer, der udelukkende anvendes på øer med et areal på højst 2.300 km², som ikke er forbundet med fastlandet med en bro, et vadested eller en tunnel, der er åben for motorkøretøjer.
* Køretøjer, der anvendes til godstransport, og som fremdrives ved elektricitet.
* Køretøjer, der anvendes i køreskoler med henblik på erhvervelse af kørekort.
* Traktorer, der udelukkende anvendes til land- og skovbrugsarbejde.”

Så det kommer helt an på HVAD bilen bruges til....

Det har INTET med vægten at gøre....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 19:05

Citat
Nej! Kun biler over 3500 kg. totalvægt

Vrøvl...

Det er den SAMLEDE (incl. evt. hænger) vægt der ikke må overstige 3500 kg....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 19:06

Citat
Det har INTET med vægten at gøre

Underforstået af det trækkende køretøj

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 12-12-07 19:09

Ok refi - jeg mente det var den samlede vægt som var afgørende om man skal have fartskriver i eller ej.
Vi benytter bil og trailer til opbevaring af frugt og grøntsager til brug på markedspladser samt udkørsel af ugepakker til private og firmaer. Der er altså ikke tale om godsbefordring.
Ud fra din artikel mener jeg at kunne se at jeg dermed skulle være fritaget.
Traileren kan også benyttes som salgstrailer med åbning af siderne - ved ikke om det mon har noget betydning?

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 12-12-07 19:12

Refi!
Begge dine indlæg er vrøvl!
Dit Copy/paste gælder kun for netop biler over 3500 kg. totalvægt og de undtagelser, der ikke kræver fartskriver!!
Det er KUN biler over 3500 kg. totalvægt, der skal udstyres med fartskriver og med sådan en bil/lastbil, må du køre med en trailer på Max. 750 kg. Derover skal der erhverves trailerkort eller hængerkort til lastbil!!
Altså må lillelyst køre med en 3500 kg. Iveco og så spænde lige så meget efter den, som registreingsatesten fortæller og kørekortet stempler fortæller!!

Gert

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 12-12-07 19:15

Kære begge. Jeg er ret forvirret nu, også fordi en Iveco mand i går fortalte at han mente at jeg skulle have fartskriver i.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 19:23

Køretøjer, der benyttes til godstransport, såfremt den største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogne eller sættevogne ikke overstiger 3,5 tons.

Nå.....

http://www.politi.dk/da/aktuelt/folketingspoergsmaal/fartskriver_211105.htm

Bortset fra det vil jeg tro den under alle omstændigheder er fritaget.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 19:26

GLEM de 3500 kg.....

Dem er du ALLEREDE over.....

Det er det arbejde du udfører det drejer sig om....

Jeg er også lidt i tvivl med hensyn til din sidste bemærkning - rullende forretning......

Men synshallen kan garanteret hjælpe dig.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-12-07 19:26

Jeg forstår godt du bliver forvirret, men læs denne side

http://www.daf.dk/DesktopDefault.aspx?itemid=12216

om ikke andet, så kan du da ringe til dem.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 35 point
Dato : 12-12-07 19:37

Gå ind på linksiden, og stil spørgsmålet der, -de må være vidende uden omsvøb.
http://www.applusbilsyn.dk/top-menu/kontakt/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-07 19:42

Citat
Vi benytter bil og trailer til opbevaring af frugt og grøntsager til brug på markedspladser samt udkørsel af ugepakker til private og firmaer. Der er altså ikke tale om godsbefordring.

Jo, der er tale om godsbefordring, der kan så være tale om, hvorvidt det drejer sig om befordring af eget gods, altså egne produkter/varer fra eget firma eller om det er kørsel for fremmede med fremmed gods.

Men det er ikke det væsentlige i denne sammenhæng, for med det du beskriver, må det komme ind under fritagelse i henhold til:

Citat
Køretøjer, der anvendes som butikker til betjening af lokale markeder eller til dørsalg, til ambulante bank- og sparekasseforretninger, til gudstjenester, til udlån af bøger, plader eller kassetter samt til kulturelle formål eller udstillinger, og som specielt er indrettet hertil.

Men hvis du nu eks. udførte godsbefordring med fremmed gods, så skal der så yderligere en vognmandstilladelse til

http://www.fstyr.dk/sw22346.asp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 19:52

Citat
Traileren kan også benyttes som salgstrailer med åbning af siderne

Den kan jeg stadig ikke helt lide - da den ikke "specifik" står i undtagelsen....

Men spørg den lokale fiskemand eller lign . - de bør jo i så fald have det.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-07 19:54

Forresten kan man ikke bare undlade at montere en fartskriver, det kræver en erklæring der skal medbringes under kørslen, at bilen er fritaget......det kan synshallen være behjælpelig med.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-07 20:04

g_h

Citat
Refi!
Begge dine indlæg er vrøvl!
Dit Copy/paste gælder kun for netop biler over 3500 kg. totalvægt og de undtagelser, der ikke kræver fartskriver!!
Det er KUN biler over 3500 kg. totalvægt, der skal udstyres med fartskriver og med sådan en bil/lastbil, må du køre med en trailer på Max. 750 kg. Derover skal der erhverves trailerkort eller hængerkort til lastbil!!
Altså må lillelyst køre med en 3500 kg. Iveco og så spænde lige så meget efter den, som registreingsatesten fortæller og kørekortet stempler fortæller!!

Du vrøvler....og det her har INTET med kørekortregler at gøre......ved du ikke hvad ordet "inklusive" betyder:

Citat
Følgende køretøjer er undtaget:

* Køretøjer, der benyttes til godstransport, såfremt den største tilladte totalvægt inklusive påhængsvogne eller sættevogne ikke overstiger 3,5 tons.

Du har sådan set ret i, at en bil der ikke skal køre med påhæng, der gælder 3500 kg's reglen for fartskriver, men:
Vi står med en spørger, der har et vogntog (bil + påhængsvogn) med en tilladt totalvægt på 7 tons, altså overstiger bilens totalvægt INKLUSIVE påhængvogn jo altså 3,5 tons.....og derfor ville den normalvis IKKE være fritaget for fartskriver............men en anden regel sandsynliggør så, at den kan blive fritaget:

Citat
Køretøjer, der anvendes som butikker til betjening af lokale markeder eller til dørsalg, til ambulante bank- og sparekasseforretninger, til gudstjenester, til udlån af bøger, plader eller kassetter samt til kulturelle formål eller udstillinger, og som specielt er indrettet hertil.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-12-07 21:48

Hej LILLELYST og I andre.
Jeg skulle lige se inden jeg går i seng. Sikke dog en masse vrøvl med over og under 3500 kg. Glem det, det har intet at sige. Jeg har en 15 personers bus med totalvægt på 3750 kg og skal ikke bruge fartskriver. og må trlkke en trailer på 2000 kg og skal stadi ikke bruge fartskriver eller overholde køre- hviletidsbestemmelser.

Angående dit spørgsmål lillelyst så er svaret nej og glem så alt det sludder der er kommet.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 12-12-07 21:56

Altså umiddelbart mener jeg ikke selv at jeg skal have fartskriveren i ud fra jeres kommentarer, og om synshallen kan hjælpe ved jeg ikke, da de jo kan hver deres meninger afhængig af hvordan reglerne bliver fortolket. Umiddelbart er jeg villig til at fortsætte i god tro og køre uden, og så jeg tage diskussionen med pågældende myndigheder når tiden kommer (forventer da at jeg bliver stoppet snarest for vejkontrol m.v)

I får tak for jeres indlæg.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 21:58

Citat
glem så alt det sludder der er kommet.

Det var en "hidsig" omgang....

Du må lige pointere HVOR du mener vi alle siger noget sludder....

Du taler blot om hvad DU må - hvad har det med spørgsmålet at gøre ??????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-12-07 22:00

Grundreglen er STADIG - køretøjer (vogntog) OVER 3500 kg SKAL have fartskriver....

Så kommer undtagelserne.........

Nogle europæiske og andre landelokalt......

Godkendelse af svar
Fra : lillelyst

Dato : 12-12-07 22:15

Jeg vælger at skrive spørgsmålet til applus, færdselsstyrelsen samt politiet og håber på en afklaring.
I får alle tak for jeres indsats.

Venlig hilsen
Jørgen Ries
Lillelyst

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-12-07 22:30

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2606

Der burde svarene være Men skal man være sikker så skal rigspolitiet kontaktes!

For alt er et fortolknings spørgsmål, I mit firma er vi fritaget for Køre/hviletiderne P.G.A. Opbygningen/hvad bilen KAN/IK KAN....

Og så er det store spørgsmål jo ik om der skal være et kontrolapperat i bilen men OM den skal bruges eller ej... For den skal være der...

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-12-07 22:35

Du skal passe på med bare at køre, for de har starmmet op, så du kan bliver straffet med tilbagevirkende kraft, fra april '07... Det kan blive meget dyrt hvis du skulle ha brugt den og kommer til kontrol.... Det kan meget let bliver 6 cifre på bøden... Så undersøg det Og det er RIGSPOLITIET der giver dig svaret!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-12-07 23:48

"Og om synshallen kan hjælpe ved jeg ikke"

Jamen synshallen er:

Citat
Jeg vælger at skrive spørgsmålet til applus

APPLUS

Citat
Du skal passe på med bare at køre, for de har starmmet op, så du kan bliver straffet med tilbagevirkende kraft, fra april '07

Også længere tilbage

her i Midtjylland, er der en fyr der i retten blev dømt til at betale hele sin indtjening tilbage for 6 år, helt tilbage fra sidst i 90erne........6½ mill.

Det blev så dog senere nedsat til ca 2 mill.........straffen var fordi der ikke var orden i papirerne og tilladelserne i forbindelse med hans lille bil , hvor han påstod at være i god tro

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 12-12-07 23:52

Dova Det bliver da ikke bedre af de går længere tilbage... -ggg- Men ja det kan være en ruinerende "fornøjelse"