/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
undskyld
Fra : h_bmv
Vist : 2500 gange
50 point
Dato : 05-12-07 23:15

Undskyld , nej det var ikke for at drille. Jeg havde stillet et spørgsmål i en helt anden kategori, men næsten ingen reagerede, og derfor var jeg egentlig gået hen og kommet til at tro at Kandu var ved at lide en stille død. Jeg skrev defor dette spørgsmål , og regnede ikke med så prompte en reaktion.

I har egentlig fortalt de ting jeg gerne ville vide, tak

Jeg har været ved at se efter fast ejendom. Jeg har bil, men vil ikke køre 50 km hver vej hver dag. Drømmen ville være et lille nedlagt landbrug, et hus og godt hus til at lave et opvarmet værksted til bil, osv. Men jeg gider sq ikke bruge al min fritid på at male, bygge og renovere, endsige overhovedet ikke.

- og økonomien rækker ikke til et lån på mere end 600.000 kr, og så er det at det bliver rigtigt svært når det gerne skulle være i nærheden af Århus....

Men jeg har mener at have set man kan få en grund til en trediedel, eller halvdelen af beløbet. (jah, så er der også tilslutnings afgifter....)

Så er det jeg så en næsten ny "pavillon" 200 mm isolering, komplet moderne 2-værelses hus på 90 kvm! til var det 90,000 kr?

Hvor længe kan sådan en holde, den skal vel bare males hver 3. eller 5. år? hvis man nu byggede en rigtig sokkel til den, og måske byggede et tag på med "høj rejsning" så den kom til at ligne et rigtigt hus?

Bor for øjeblikket på 20 lejede kvm., men er opvokset på en gård...

Jeg kan altså ikke til stede her 100% , men kigger ind og svarer op til flere gange om dagen, sidste gang gik det altså galt, sorry. Bare skriv stille og roligt, så svarer jeg næste gang jeg kommer på.

Lige nu skal jeg alstså sove. -'Nat.

MVH.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 05-12-07 23:16

Det der hentydes til er denne tråd:

http://kandu.dk/spg113382.aspx

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-12-07 00:36

Citat
Men jeg gider sq ikke bruge al min fritid på at male, bygge og renovere, endsige overhovedet ikke.

- og økonomien rækker ikke til et lån på mere end 600.000 kr, og så er det at det bliver rigtigt svært når det gerne skulle være i nærheden af Århus....

Ikke rigtigt svært....................umuligt

Ja, en grund......tilslutningsafgifter, byggetilladelser, ejendomsværdiskat af grundværdien o.s.v.

Pavillioner......det er sgu ikke sagen at bo i en skurvogn året rundt......sådan en er ikke stort andet.

Kan bruges som en nødløsning i en kortere periode.....men skal også tilsluttes strøm, varme, kloak o.lign.

Og du kan jo ikke lave værksted i sådan en.

Værksted kræver for øvrigt en erhversgrund og speciel miljøtilladelse, hvis det er til andet værksted end privat garage......altså ikke noget med erhvervsmæssigt bilværksted

Et råd:

Led efter noget til leje.....indtil økonomien er til at købe enten færdigtbygget ejendom eller grund/nybygning......de andre planer er for urealistiske.

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 06-12-07 09:00

Jeg har personligt haft god erfaring med Lillevilla (der i DK kan købes hos bl.a. Bauhaus):

http://www.luoman.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=477&Itemid=151

Den blev opført i min have, og anvendt som kontor. Officielt, på kommunens opfordring, blev den registreret som udhus/skur, da der ellers skulle isoleres (efter daværende reglement) med min. 300mm. Den havde 45mm vægge, hvilket var let at opvarme med en enkelt olieradiator (specialmodel - normalt er det vist 34 mm vægge).

Hytten blev opført på et stolpefundament, så den var løftet ca. 30-40 cm over jorden. Endvidere isoleret med 150-200mm (husker det ikke helt nøjagtigt) på taget og under gulvet. Det kostede lidt til ekstra/nye tagplader, men var besværet værd.

Indvendig anskaffede jeg ekstra 'løse' energiruder, der blev monteret om vinteren. Hytten leveres kun med enkeltglas, hvilket er fint nok om sommeren. Prisen på daværende tidspunkt - for 5-6 år siden - var omkring 18.000 kr. + ca. 2.000 kr. til ekstra tagmateriale/isolering. Lillevilla blev dengang ikke leveret med tagshinkles, men med et tagpaptag, der egentlig var bedst velegnet som undertag. Derfor blev det monteret, men en special tag'maling' påført som beskyttelse henover.

Faktisk endte hele projektet med at blive billigere, da hytten blev forsinket i levering og endte med kun at koste 12.500 kr. inkl. levering (500 kr.). Fint afslag, men den blev også forsinket 2 måneder. Dengang var den ikke lagervare hos Bauhaus, men specialordre.

Forsikringsmæssigt var det ikke noget problem. Forsikringsselskabet var fuldstændig ligeglad med, hvad jeg brugte skuret/hytten til, så længe de vidste den var der, og hvor stor den var. Knap 16 m2 til i alt under 20.000 kr. er bestemt ikke ringe + selvfølgelig lidt maling i ny og næ. Konstruktionen af Lillevilla-hytterne er fornuftig, og bestemt - i hvert fald på daværende tidspunkt - meget billigere end konkurrenterne. De fleste lignende hytter i samme størrelse og med samme 'udstyr' kostede nemt 80.-100.000 kr.

Håber, at det måske gav en idé??

Til normal beboelse skal man dog naturligvis isolere efter lovens krav, og det kan ændre meget i hvor mange kvadratmeter man så får gavn af, men som udgangspunkt er Lillevilla et godt bud herfra.

Spørgsmål besvares gerne...

Accepteret svar
Fra : sybil3

Modtaget 50 point
Dato : 06-12-07 09:07

Det er en god opgave... hvorfor skulle en pavillon ikke kunne holde? Den "skurvogn" som vi bode i var efter farverne at dømme sidst malet en gang 80'erne, og den holdt da stadig... (udvendigt nok malet senere...) men det var 20m2 og vi var 5... det var trangt... men er man kun én er det jo en helt anden sag.

Alting behøver sku ikke være på 200 m2, og jeg vil sku da hellere bo i en 90 m2 skurvogn, på min egen grund, end i 20m2 i et lejet værlse.

Hvad ville jeg gøre for at starte sådan et projekt?

Find grunden, hvad koster den precist, hvad koster tilslutning?

Lav et budget for privatøkonomien efter flytningen... gadvide om ikke banken kan hjælpe...

Find på baggrund af budgetet, den nøjagtige størelse på det beløb du kan låne.

Så kan du lave et budget for dit byggeri, læs lidt i bogen "den private bygherre", så du får et godt budget...

post evt. budgettet på kandu... så det kan blive kvalitetssikret...

Ud fra budgettet kan du se hvad du har råd til at bruge på huset...

Der er jo mange der laver gode billige huse, det kunne være et sommerhus, et bjælkehus fra panbo eller findlandshuse, eller noget du har bygget selv.

Man skal nok sikre sig at hvis man anvender noget som ikke er designet til helårsbeboelse, at det kan godkendes til helåsbrug, alså læs brs98, og snak med kommunen, og dem der gerne vil sælge...

Hvis du kan finde grunden til de 200-300.000 kroner, så kan jeg sku ikke helt se hvorfor dit projekt skal kunne udføres.... men erfaringen fra mit eget byggeri, viser at det er vigtigt med gode budgetter, så man ved hvad man har at gøre med...

tænk kreativt...

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 06-12-07 11:51

Hav liige kommunen med i om det bliver tilladt at bo i det du bygger.
Det er lidt en bet hvis du ikke har papirerne iorden.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 06-12-07 20:43

Taaak , tak alle. Tænk kreativt ja, men det er der ikke mange der tør i den her verden af panisk super-normalitet

MVH

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 06-12-07 21:02

Ja, grunden vil vel stige i pris med tiden, så er der vel tjent på det næsten uanset...?

Og jeg kan jo nøjes med et ganske lille hus.

Jeg kan altid flikke et større udhus sammen senere, bare der ikke er en helt masse vedligeholdes-arbejde på beboelsen.

Hvordan er det med støj fra f.eks. stormvejr når man sidder i noget mere eller mindre skurvogns-agtigt men med 15 - 20 cm isolering eller hvad der nu skal til, i forhold til et almindeligt murstenshus?

MVH

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 07-12-07 13:52

Jeg sidder nu et et træhus, med 30cm i vægene, man kan naturligvis godt høre når det blæser, men jeg syntes ikke at det er hverken bedere eller værere end i et murstenshus.

Det vigtige at at sikre en sundkonstruktion, uden ting der flytter sig i blæsevær, alså der hvor vi bode før var tagstenene så løse at det var et tydelig indikator for blæst (heldigvis en lejet bolig)

:)

Kommentar
Fra : hidane

Dato : 07-12-07 14:01

Træhusmæssigt kan jeg kun tale med om Lillevilla, der foruden bjælke-på-bjælke systemet også har indbygget stormsikring i form af nogle stænger, der går fra gulv til loft - så i hvert fald hytten ikke blæser fra hinanden. Men den kan jo stadig godt vælte, hvis den ikke er blevet sikret ordentlig.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 07-12-07 14:22

Hvis hytten skal opføres som beboelse, skal den kunne godkendes, alså skal der være trækbånd, både i væge, og diagonalt mellem spær, og vægene skal være forangret i fundamentet, altsammen for at sikre at lortet ikke "vælter"

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 07-12-07 22:07

---> Hidane, lillevilaen støjmæssigt ? Kan naboen høre hvad der foregår indendøre ?

Kan man få nogen "statsautoriseret" til at holde øje med projektet, så man er helt sikker på at alt holder sig fysisk indenfor reglementerne?

... eller det er måske lidt "farligt" så snart projektet har denne lidt alternative karakter?

MVH

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 07-12-07 22:40

Du skal en tur på biblotektet, og låne bogen "den private bygherre"

Der vil du også blive rådgivet til at finde dig en byggesagkyndig til at kontrolere det udførte arbejde.

Derudover skal du søge om en byggetiladelse, hvor du skal dokumentere over for kommunen at du overholder gælende regler for enfamilie huse... det kan din byggesagkyndige også hjælpe med...

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 07-12-07 23:00

---->sybil : yes tak

MVH

Godkendelse af svar
Fra : h_bmv

Dato : 11-12-07 21:06

Takker alle

MVH.