/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ang. Mugne fødevarer
Fra : scheidelin01
Vist : 882 gange
200 point
Dato : 05-12-07 19:05

Jeg ved at mugne fødevarer skal kasseres og ikke bare "skrabes rene" da mug danner lange tråde ind gennem maden som man ikke kan se. Men når man nu f.eks. køber en passionsfrugt der har en hård skal og under transporten og i supermarkede ligger fugtigt og op af hinanden og derfor har mug på sig der er dannet immellem frugterne.

Skal disse så kasseres?

Kommentar
Fra : dior

Dato : 05-12-07 19:15

Jeg ville kassere dem for at være helt sikker på ikke at blive syg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-12-07 19:15

JA... fy for en klam

Et lille ps

I de store supermarkeder, bliver frugten oversprøjtet med voks, for at se frisk og fristende ud, så sørg altid for at vaske frugt og grønt grundigt

Kommentar
Fra : bill-shankly

Dato : 05-12-07 19:18

http://www.raavareguiden.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=178&Itemid=4

Iflg dette link bør du nok ikke bruge dem, det virker trods den hårde skal, til at være en sårbar frugt

Kommentar
Fra : scheidelin01

Dato : 05-12-07 19:39

Jeg behøver ikke alle de ubrugelige kommentarer tak!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 20:04

Citat
Skal disse så kasseres?

Nææ de skal da byttes. Forretningen skal da ikke sælge dig varer, som skal smides ud

Kommentar
Fra : scheidelin01

Dato : 05-12-07 20:08

jeg spørger jo netop om disse skal smides ud selvom der ér "mug" mellem fugterne i disken. Jeg ved jo faktisk ikke engang om det er mug?! Det er hvidt "uld" agtigt.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-12-07 20:24

Citat
Men når man nu f.eks. køber en passionsfrugt der har en hård skal og under transporten og i supermarkede ligger fugtigt og op af hinanden og derfor har mug på sig der er dannet immellem frugterne.

Citat
Jeg ved jo faktisk ikke engang om det er mug?! Det er hvidt "uld" agtigt.

Kommentar
Fra : scheidelin01

Dato : 05-12-07 20:42

Ja, ok..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-12-07 20:46

Citat
Jeg ved at mugne fødevarer skal kasseres og ikke bare "skrabes rene" da mug danner lange tråde ind gennem maden som man ikke kan se. Men når man nu f.eks. køber en passionsfrugt der har en hård skal og under transporten og i supermarkede ligger fugtigt og op af hinanden og derfor har mug på sig der er dannet immellem frugterne.

Skal disse så kasseres?

Hvad tror du selv !!!!! Du har måske et mindre supermarked !!!!!

Som kunde ville jeg da melde det til fødevarestyrelsen.

Kommentar
Fra : scheidelin01

Dato : 05-12-07 20:49

Nej. Jeg er skam almindelig forbruger.
Og grunden til at jeg spurgte herinde var, at en ekspedient prøvede at overbevise mig om at det ikke gjorde noget...

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 05-12-07 22:53

Slap dog a

Hvis "trådene" er grønne bør frugten skylles og børstes med en hård svamp og alt der har været i nærheden bør kasseres, da sporer kan sættes derpå. Er de derimod hvide er en almindelig skyldning nok

Svampevækst er normalt kun på overfladen og ikke i selve emnet og skyldes forkert opbevaring, hvorved betingelserne er tilstede....ligesom salmonella kun kan etablere sig på overflade (yderside) - kødside ud- og indvendig, og dræbes ved 70 grader.

Ziggy99 ...overlever på 47.år

Kommentar
Fra : scheidelin01

Dato : 05-12-07 23:13

Tak for det Zigyy99. Noget mere kontruktiv kommentar end de andre hashmisbrugere´s indlæg.
Hvor har du den viden fra? Vil gerne være sikker i sagen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-12-07 23:17

Ziggy.

Interessant hehe

Hvad har Salmonella med skimmelsvamp at gøre????

Citat
Svampevækst er normalt kun på overfladen og ikke i selve emnet
skrev du

Ja hvis det er fodsvamp, men ellers er det der findes på ydersiden KUN det synlige. EEN mugplet på oversiden af rabarbergrød trækker svampetråde helt til bunden. Av min arm

Du er 47 og har overlevet svampeangreb.... tjaeee hvem sir du blir 48?? Og så er det lidt tynd at lave statistik på EET element (dig). Jeg kender osse een ikkeryger der døde af lungekræft Jeg kender osse en ryger (40 om dagen) som er 90, og hans død er stærkt overdrevet

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 200 point
Dato : 05-12-07 23:28

Min hustru er mikrobiolog og har et nogengange "sygeligt" kendskab til svampe/sporer og bakterievækst...og hendes viden har jeg trukket på i dette spørgsmål

Det er således ikke OK, at "skrabe" grønt af rugbrød eller andet porøst levnedsmiddel, men helt fjong ved vækst på overflader der ikke har direkte berøring med den spiselige del og aligevel skæres væk.

Ziggy99

Godkendelse af svar
Fra : scheidelin01

Dato : 05-12-07 23:34

Tak for svaret ziggy99.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 05-12-07 23:36

Til Klumme

Salmonella har INTET med emnet at gøre ...men blot for at fortælle, at bakterien - som oftest medfører, at folk gennemsteger kød til døde - er ofrer for den latterlige misforståelse, at salmonella forefindes indeni kødet, ligesom der fejlagtigt antages at svampesporer har angrebet selve fødevaren.

Hvis du flækker en kylling og steger den på alle ydersider (skrog og skindside) kan sanmonella ikke overleve....

Ziggy99