/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
VHFI Relæ
Fra : arkibald
Vist : 5533 gange
100 point
Dato : 01-12-07 19:25

Er der nogle der kender forskellen på et VHFI og et HPFI/HFI?

Mvh
Peter

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-07 19:40

http://cubus-adsl.dk/elteknik/komponenter/hpfi.php

Muligt du finder forklaringen her.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-07 19:44

Jeg har aldrig hørt om VHFI relæ.
Det kan jo findes noget der hedder så.

Kommentar
Fra : arkibald

Dato : 01-12-07 19:48

Det relæ jeg har opsat, er et AEG Elta VHFI, så det kunne måske være en tysk forkortelse???

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-07 19:50

Antar det er HFI
Men læs det link, det forklarer alt omkring
HFI HPFI

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-07 19:54

http://www.toosfuse.com/resi.html

Her ses VHFI på AEG´s hjemmeside, med data på hver enkelt relæ.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-12-07 20:52

På hjemmesiden ser det ud til at AEG bruger betegnelsen VHFI for alle typer. Også dem med ret lav følsomhed, som vi ellers plejer at kalde FI afbrydere.
VHFI er vist en selvopfundet AEG betegnelse. Det har de jo lov til.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-12-07 21:35

genbyg.dk har en hjemmeside hvor de sælger dem brugt:
http://www.genbyg.dk/brugt_el/fejlstroems_afb/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-07 22:02

Interessant side Stig54 den gemmer jeg.
Men på QXL fandt jeg et relæ til 40 Kr.
Det var et sidespring, undskyld.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-12-07 00:37

Den er nemlig ikke at kimse ad

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 26-12-07 23:14

Hvis afbryderen har en mærkefejlstrøm på 30 mA eller 0,03A er det ihvertfald som minimum et HFI.

Jeg mener at betegnelsen VHFI var en AEG opfandt da HPFI'en kom frem - jeg gloede ihvertfald noget da jeg pludseligt fik stukket sådan en fætter i hånden, men en hurtig oprigning til leverandøren bekræftede at den var god nok.

Desværre kan man ikke ud fra bogstaverne se om der er tale om et HPFI eller kun et PFI, der skal man kigge efter på mærkefejlstrømmen.

Årsagen kan være at tyskerne bruger HPFI'er med flere forskellige mærkefejlstrømme alt efter hvad de skal bruges til.