/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
AEG LAVAMAT 16820
Fra : Laika_pigen
Vist : 5315 gange
66 point
Dato : 29-11-07 16:08

Så er den gal med min vaske/tørre maskine.

Den siger EFO i Displayet, mens den bipper.
Der står i Manualen at det systemet som hindre Oversvømmelse der er aktiveret.
Og jeg skal slukke maskinen, lukke for vandet og tilkalde hjælp.

Men nu er det bare sådan. Jeg kan IKKE slukke maskinen for når jeg drejer knappen på 0 så lyder den stadig som om den tager Vand ind.

Kan jeg trykke på nogle knapper for at få gang i den igen?

Håber der er en som kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-11-07 16:16

Den kører nok på egen gruppe på måleren.... Sluk der....

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 29-11-07 16:20

Den kører på kraft, og det har jeg fået slukket nu. Men kan jeg ikke trukke på en eller flere kanpper for evt. at den kan komme til at kører igen?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-11-07 16:25

hvis du kan det, står det i manualen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-11-07 16:26

Du kan ikke trykke på så meget når der er slukket på måleren....

Hvad sker der hvis du tænder igen...

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 66 point
Dato : 29-11-07 17:56

Citat
Den kører på kraft

Det må du have misforstået - maskinen kører 220-230V.

Når du tilslutter strømmen igen, kan du så køre tømningsprogrammet ?

Det kan være føleren, der åbner/lukker for vandet, der er defekt, og det vil jeg ikke anbefale dig at rode med selv.

Prøv at kontakte AEG's teknikere på 45364600. Det kan være de har et svar. Hvis ikke kan de give dig nummeret til Hvidevareservice.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-11-07 17:57

RETTELSE:

Telefonnummeret er 45264600

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 29-11-07 18:19

Brokke.

Da jeg fik maskinen installeret så skulle der en fagmand til for det måtte jeg ikke selv gøre. Så han sagde det var Kraft den kørte på....
Men det er nu også ligemeget for den kan igen ting.

Men når jeg sætter strøm til den igen så lyder det stadig som om den tager vand ind.

Men nu har jeg fået kontakt med Punkt1 og de får AEG til at kontakte mig imorgen, så vil de sænde en teknikker ud og se på det.

Så håber jeg kan få vasket noget tøj i næste uge.

Men undre mig over den ikke virker nu, for den virkede igår og det vaskede jeg en maskine og delte den op og tørrede den af 2 gange. (den kan kun tørre ½delen af den vægt som den kan vaske af gangen.) Og det var intet med den igår. Jeg har tilmed rensetgummiet hele vejen rundt i åbningen, og renset filtret og lukket det vand ud som er i slangen forneden.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-11-07 18:52

Det sker jo - og fejl opstår som oftest momentant.

At den stadig tager vand ind lyder som om, at det er den omtalte niveauføler, der er defekt.

Med mindre du har særlige relationer (eller stadig er i reklamationsperioden) til den Punkt1 forretning, behøver du ikke at "gå" den vej. Du kan sagtens kontakte AEG-Electrolux direkte - det er sædvanligvis flinke mennesker.

Kommentar
Fra : fisker5301

Dato : 29-11-07 19:38

Skru bagpladen af maskinen fjern vandet i bunden af kabinet. fejlen EFO forsvinder,
og du kan prøve at vaske igen

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 29-11-07 19:55

Brokke.

Den tager IKKE vand ind, det lyder bare sådan. Jeg har lukket for vandet og før da den var åben tog den stadig intet ind. For der kommer intet i sæbeskuffen.

Maskinen blev købt i Marts måned i år. Og da jeg ringede til Punkt1 der snakkede jeg med butiksindehaveren. Han fortalte jeg havde 2års fuld garanti. Så havde sagde jeg ingen regning ville få på det. Så det er jo rigtig fint af hører.

Men da vi ligger i renovering af skabe og køkken så har jeg desværre ikke mulighed for at finde Kvitteringen på maskinen, så var nød til at gå til Punkt1 først. Så de hjalp mig på den måde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-11-07 20:36

Det vil absolut heller ikke være "smart" selv at begynde at rode når der er garanti på.....

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-11-07 08:14

Når du stadig er inden for reklamationstiden - 2 år - er din fremgangsmåde helt korrekt.

OBS!!! Du skal IKKE begynde at reparere selv, idet du derved kan miste din reklamationsret.

Og pas lige på med dettehersens garanti, som din Punkt1-mand har misforstået.
Du har reklamationsret - ikke garanti. Der er en nuanceforskel - at læse på forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-11-07 08:36

Garantier hos punkt1

På alle varer i punkt1 ydes der 2 års reklamationsret. På udvalgte varer ydes længere garanti.

Hør mere i din lokale punkt1 butik.

Det er da muligt der er ydet længere GARANTI på netop det produkt...

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 30-11-07 09:14

Ja jeg ved godt der er forskel på Reklamationsret og Garanti.
Men Punkt1 manden sagde det var 2års FuldGaranti, da det er en maskine til over 11.000kr.

Så jeg tror på ham, og AEG har lige haft ringet, de sagde det samme til mig. Så venter bare svar fra en Service mand fra Vodskov.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-11-07 09:21

Citat
På alle varer i punkt1 ydes der 2 års reklamationsret

Javel, og det er lovens minimumskrav. Gælder alle forretninger i Dronningeriget.
Citat
Det er da muligt der er ydet længere GARANTI på netop det produkt

Ja, det er muligt, men yderst sjældent forekommende for vaske- og vaske-/tørremaskiner.
Erfaringsmæssigt bruges ordet "garanti" i flæng af - uvidende? - ekspedienter, men prøv at få forretningen til at give dig dette på skrift.
Forbrugerstyrelsen har x-antal gange advaret mod brugen af ordet "garanti" med mindre forretningen er helt klar over, hvad dette indebærer.
Det er juristeri, men der er altså forskel (i sø- og handelsretten )

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-11-07 09:25

Citat
det er en maskine til over 11.000kr

Ih, du godeste - den kunne jeg have skaffet dig til knap 8.000,-kr

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 30-11-07 09:43

Øv Bøv, men lærte først siden her at kende i Maj og maskinen er købt i Marts.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-11-07 12:14

Ja - og i tyskland kunne du have fået den til 6.000 - men i dette tilfælde er det jo godt du ikke har købt den der..

Brokke44

På udvalgte varer ydes længere garanti.

Du plukker 2 ting ud af mit indlæg, men GLEMMER det vigtigeste.....
ALLE ved der er forskel på reklamationsret og garanti.....

Men NETOP i dette tilfælde bliver BEGGE ting nævnt - og der er altså ting de yder MERE end ½ år på.....

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-11-07 15:01

Citat
men i dette tilfælde er det jo godt du ikke har købt den der..

Hvorfor det ? Du kan da godt få service på et produkt, købt i Tyskland - jeg tror blot ikke, at Punkt1 vil tage sig af det
Citat
ALLE ved der er forskel på reklamationsret og garanti

Du ville blive forbavset, hvis du undersøgte, hvor mange, der IKKE ved det. (egen erfaring).

For fuldstændighedens skyld: http://www.forbrug.dk/faq/98/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-11-07 20:23

Selvfølgelig kan du få ordnet ting på garantien OGSÅ i Tyskland....

Men i dette tilfælde ville der så gå 2-3 uger inden der kunne vaskes igen

Det var det jeg mente med heldigt.....

Omvendt kunne der bestilles et par servicefolk af egen lomme for de 5.000 der var sparet....

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 01-12-07 22:14

Nåh men nu har jeg så haft tændt for maskinen igen, (skulle da lige se om det var en af nisserne som var tidligt på den)
Men nu er det sådan at der står vand nedenud nu, da jeg tændte den.

Hvad kan der seriøst være galt?

Hårdhvidevare service kan tidligst komme Tirsdag eller Onsdag.
Hader når jeg ikke kan få en ordenlig melding!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-12-07 07:38

Ergo er den jo utæt et eller andet sted.....

Men lad nu garantien gøre sit arbejde (det har du betalt for) - så du må have lidt tålmodighed.......

NIX pille - så dækker den ikke....

Godkendelse af svar
Fra : Laika_pigen

Dato : 03-12-07 14:43

Tak for svaret brokke44.

Så ringede de, og sagde de havde tid idag.

Nu er den så blevet fikset, og det var den slange som er nede i bunden ved siden af filtret som var faldet af. Så nu virker den helt fint igen.

Også spurgte jeg lige om det med Garantien. Han sagde inden for hvidevare brancen der blev der ydet 2år FULD GARANTI. Så det var jo bare helt perfekt.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 03-12-07 17:29

Det glæder mig, at sorg blev til lykke vendt

Jeg har selv nogen berøringsflade til handel med hvidevarer og stiller mig noget tvivlende overfor hans udtalelse. Det er ihvert fald ikke generelt gældende for branchen.
Har været inde på Punkt1's hjemmeside - der omtaler de ikke fuld garanti nogen steder.
Men OK - håber ikke, at du får brug for det.

Kommentar
Fra : esbengadsboll

Dato : 27-10-08 12:34

For andre med lign. problemer vil jeg henvise til producenterne. De har altid gamle brugsanvisninger liggende.

AEG-Electrolux træffes på tlf. 4593 1075.

Mvh. Esben Gadsbøll
www.WhiteAway.Com