/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hjælp til Olympus e-400
Fra : marhel
Vist : 766 gange
100 point
Dato : 28-11-07 18:31

Mit Olympus e-400 har åbenbart en funktion til røde øjne, så den blinker helt vildt inden den tager billedet for at få pupillerne til at reagere, så man undgår røde øjne..

Men det er TRALS! Nogen der kender kameraet og ved hvilke indstillinger jeg skal gå ind i?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-11-07 18:43

Ja det kender jeg. Vi havde lige købt et Olympus mju 1 (alm. film) med anti rødøjne og vores første billede af mig blev til min kones fødder, fordi jeg havde sat den til antirødøjne.
Min kone troede den havde taget billedet og tog apparatet ned og blitz så tog den billedet.

I din menu må der være noget der hedder i stil med "redeye"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-11-07 18:45

Under det punkt der hedder blitzkontrol

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 28-11-07 19:19

Jeg har bare ikke noget punkt der hedder blitzkontrol..

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 28-11-07 19:34

Jeg har prøvet at gå ind og tage blitzen af, men mærkeligt nok blinker kameraet lige et par gange indendet tager billedet alligevel..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-11-07 19:45

Ja, kameraet blinker....går ud fra, at det er en af de små kontrollamper.....den måler sikkert lysforholdene, så kameraet ved hvilken blænde og lukkertid det skal vælge (går ud fra det er på autoindstilling)

Men du skal nu ha' et sted hvor du kan justere blitzen, om den skal være slået til eller fra, om der skal forsinket blitzudløser o.s.v.

Men har du ikke en manual til kameraet, der står sådan noget i.

Citat
så den blinker helt vildt inden den tager billedet for at få pupillerne til at reagere, så man undgår røde øjne..

Det har nu ikke noget med det at gøre, men derimod at rødøjefunktion justerer på blitzens udløsertidspunkt i forhold til hvornår billedet tages.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-11-07 19:59

Så har du et punkt der hedder Flash modes.......der er det under indstillingsmulighederne:

anti red-eye
auto
fill in
off
slow flash

Fandt også lige en lille test af kameraet

http://www.akam.no/test/speilrefleks/test_av_olympus_e-400/33542

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 29-11-07 09:16

har en menu der hedder flashfunktioner...

Der har jeg dem du skriver ovenover, plus lidt andre...

Er det fill in (hvis det er den med lynet :)) jeg skal bruge istedet for så?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 29-11-07 10:26

blinkene er for at give lys til automatisk skarphedsindstilling når det er for mørkt. Det skal ske inden billedet tages og er ikke til at undgå, hvis man vil have automatik. bedre apparater gør det med en rød konstant lampe, som ikke ligner blitz.

smid det ud og køb et Canon. Gerne en 2 år ældre model, som fås til småpenge, men som er bedre end Olympus.

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 29-11-07 18:54

Det er jo en smagssag om Canon er bedre end Olympus!

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 29-11-07 18:54

Men jeg accepterer nu dit svar...

Godkendelse af svar
Fra : marhel

Dato : 29-11-07 18:55

Tak for svaret transor.