/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Udendørs lampe
Fra : ElseR
Vist : 882 gange
100 point
Dato : 27-11-07 10:58

Er det lovlig at sætte en lampe op udendørs (lampen skal selvfølgelig være beregnet til at sidde udendørs) os så føre ledningen ind og "bare" sætte den i en almindelig stikkontakt?

Mvh. Else

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-07 11:12

Det afhænger af hvordan du fører den ind, og om det er en permanent installation, og så selvfølgelig af lampens beskyttelsesklasse .

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 27-11-07 11:55

Citat
og "bare" sætte den i en almindelig stikkontakt

Ja, det er der da intet ulovligt i - omend det synes uhensigtsmæssigt.
Det er mere ledningsføringen til kontakten, der er problematisk. Hvis denne går gennem mur, så er det - så vidt jeg ved - elektrikerarbejde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-07 12:15

Du må ikke bruge almindelig tilledning ( den gængse lampeledning) og føre den gennem en mur, hvor du fuger omkring ledningshukket.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 27-11-07 12:51

Citat
Du må ikke bruge almindelig tilledning ( den gængse lampeledning) og føre den gennem en mur, hvor du fuger omkring ledningshukket.

Lige præcis - det var faktisk det, jeg mente.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-11-07 13:10

Kablet skal være tre-ledet, og godkendt til nedgravning. Hvis en stikkontakt skal bruges, skal den sidder udvendig på bygningen, og der skal være "jord" i stikkontakten.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 27-11-07 15:30

Det jeg havde tænkt mig, var at sætte lampen op over en dør, og så måske lave et hul/hak i dørkarmen, så ledningen kan komme igennem, ind til stikkontakten, som sidder indenfor, ved siden af døren. Der skal selvfølgelig en stikprop for enden af ledningen, så jeg ikke går ind og rører ved de faste instalatiner.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 27-11-07 15:42

ElseR.

Det kan du da godt, men ledningen skal stadig være en treleder, idet den - noget af vejen - løber udendørs. Din stikkontakt skal altså være være beregnet til stikprop med 3 ben (jord) som beskrevet af andre.
Disse skærmede kabler er noget ufleksible, så jeg tror ikke, at du, i længden, finder løsningen tilfredsstillende.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-11-07 17:07

kort svar NEJ det må du ikke else

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 100 point
Dato : 27-11-07 18:53

Hej Else,

Roth har ret, det er ulovligt at gøre som du beskriver. Du har ingen mulighed for selv at udføre dette arbejde på lovlig vis, uanset, hvordan du vil gøre.
>Brokke44< Burde ikke kommentere noget, vedkommende intet aner om.

MVH
Aut. El-installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-11-07 10:54

Brokke 44 tager helt fejl.
Der skal kun , og må kun være jordledning , hvis lampen er beregnet til det.
Mange lamper er jo af plast, og så er der ikke noget metalstel at jordforbinde.

Sådan som du beskriver det, er det en fast installation. Selv om der sikker er mange der gør som du ville med tilledningen gennem hul i dørkarmen , er det ikke helt reglementeret.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 26-12-07 23:20

Uanset hvordan man vender og drejer det er det en opgave for elektrikeren at opsætte belysninger udendørs - medmindre det er de her åndsvage LED - lamper som oplades af sollyset.

Dernæst SKAL der fremføres en FAST installation til den udvendige lampe - denne SKAL udføres af en aut. installatør, og der skal fremføres jordledning... Også selvom boligen er så gammel så der ikke behøver at være fremført jordforbindelse til tilslutningssteder (herunder stikkontakter) og brugsgenstande inde i boligen.

Endelig skal kablet være af en type der må anvendes i fast installation.

Kommentar
Fra : Onfire

Dato : 27-12-07 21:48

Det er ikke tilladt at udføre den pågældende installation, da man ikke må føre f.eks. Gummikabel igennem en væg eller andet kabel med stik på.

Godkendelse af svar
Fra : ElseR

Dato : 29-12-07 08:26

Tak for svaret michaelholm.
Jeg købte en juletræskæde som jeg satte op midlertidig. Jeg skulle nemlig bruge lyset i forbindelse med en fest. Jeg må så se at få fat i en elektriker så jeg kan få en ordentlig lampe op.
Mvh Else