/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Leje af en havl lejlighed
Fra : akiam1
Vist : 866 gange
20 point
Dato : 26-11-07 21:38

Hej

Jeg bor til leje hos min svenske veninde som ejer en andelsbolig og ikke bruger meget tid i den, da hun tit er i Sverige, men hun har folkeregister adr. på adressen.

Da jeg bruger og bebor næsten hele lejligheden og hun kun har et lille værelses til opbevaring af ting til når hun er her. Så tænkte jeg på om det var muligt at lave en lejekontrakt hvor der og står at jeg lejer bad og afløb sammen med mit værelse så jeg kunne få boligsikring. Men ikke lejer hele lejligheden så hun kan have adr. her.

Lejligheden er en ny renoveret 2V på 65m2 og en husleje på 6500kr. Jeg betaler 4000kr om månden i leje, og er studerende.

Håber at i kan hjælpe mig!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-07 21:42

Du kan IKKE få boligsikring til et værelse.....

Kommentar
Fra : akiam1

Dato : 26-11-07 21:45

Hvad hvis jeg fremlejer hele lejligheden, kan hun så stadig have adr. der?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-11-07 21:48

Du skal stå som lejeren af lejligheden (lejekontrakten) for at kunne få boligsikring

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-11-07 21:48

Og ja, hvis du står som ejer af lejligheden, kan du godt have en logerende (din veninde), men når du søger boligsikring, skal du oplyse lejeindtægten

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-07 21:48

Hun kan jo ikke fremleje en andelsbolig hun SELV bor i....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-11-07 21:51

Du kan ikke få boligsikring/tilskud til en andelsbolig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-11-07 21:52

Ups, lagde i første omgang slet ikke mærke til at det var en andelsbolig

Sååå desværre kan du ikke få boligsikring, selv om du stod som ejeren af lejligheden, for støtten gives kun til lejeboliger

Kommentar
Fra : akiam1

Dato : 26-11-07 21:55

ok, mange tak for svarene. Man bliver jo nød til prøve, og se om man kan spare nogle penge.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-07 21:57

Hvis hun fremlejer HELE lejligheden ud til dig og selv flytter adresse - kan du få boligsikring....

Nen jeg vil tro kommunen siger det ikke er muligt for en studerende at betale den husleje, og at du fdermed har valgt en FOR dyr lejlighed....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-07 21:58

Men men men - det kan under alle omstændigheder kun lade sig gøre i en begrænset periode, da der er BOPÆLSPLIGT i en andelsbolig....

Kommentar
Fra : akiam1

Dato : 26-11-07 22:00

Bare lige for at være helt sikker, så er det ikke muligt at lave en lejekontrakt hvor der står at jeg lejer afløb og bad?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-11-07 22:00

Jeg tror ikke, det er muligt at få boligsikring, til en fremlejet andelsbolig.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-11-07 22:10

Der kan sikkert stå at du lejer "afløb" og bad, men det giver ikke ret til boligsikring.

Du skal have et selvstændigt køkken for i det hele taget at kunne søge om boligsikring.

Og det er der vel næppe plads til i en lejlighed på 65 m2, da den samtidig skal være godkendt som dobbelt hus/lejlighed.

Men som tidligere skrevet, så kan der ikke søges boligsikring til en andelsbolig.

Du kan jo købe andelen og leje et værelse ud til hende

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-11-07 03:22

Jeg bor i almennyttigt og lejer et par værelser ud med bad og lille køkken, for nogle år siden havde jeg en lejer der fik huslejetilskud.
Jeg opretter altid en officiel lejekontrakt....købt hos bogpusheren.....i forbindelse med min logerendes ansøgning bad kommunen om en sådan med udspecificerede udgifter.

Så mon ikke en lejekontrakt er første skridt mod eventuel hjælp ?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 27-11-07 06:48

Har liget dit indlæg nu og til alle dine spørgsmål er svaret kort og godt "NEJ".

hawaii7