/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Opsplitning af hovedstrøm
Fra : kultx
Vist : 4915 gange
120 point
Dato : 25-11-07 18:54

Det er et gammelt hus med tilhørende værksted.

Hvordan opsplitter man strømmen lovligt?

Lige nu er måler (hovedstrøm), og herefter deles strømmen.

Del 1:
En tyk (flerleder) går til værkstedet, hvor den går direkte ind i et HPFI relæ, og ud i en masse automat sikringer

Del 2:
Går til selve huset i et HPFI relæ og derefter til en masse automat sikringer.

Mit spørgsmål er om der "magler" noget. Jeg har ladet mig fortælle at man skal have EN hovedafbryder. Jeg har også set man kan få nogle PFI relæ'er (300mA), kan et sådan bruges som hovedafbryder? Hvis der er fejlstrøm 30-299mA, vil de så både tage PFI relæ'et og HPFI relæ'er? Og hvad over 300mA...når HPFI relæet at slå ud inden PFI relæ'et vågner?

Grunden til det er lavet sådan er at huset har eget vandværk og der ligger en del kabler ud fra værkstedet, så strømmen går tit her. Så er det jo dumt at ALT strømmen i huset går.

Håber det er forklaring nok

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-11-07 18:56

Noget du har tænkt dig selv at lave?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-11-07 18:57

Må jeg på det varmeste anbefale dig at anvende en autoriseret el-installatør. Han kan overskue det på et sekund.

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 25-11-07 19:24

Skal bruge et ligende system i min kolonihave hvor jeg selv lave strøm. Derfor ville jeg lige høre hvad loven sagde :) Så kunne jeg også tage det med i mine overvejelser til hvordan det ville passe husstanden bedst og ikke installatøren

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-11-07 19:42

Du undgår ikke en autoriseret installatør, hvis der sker en ulykke eller husene futter af kommer der ikke en rød reje fra forsikringen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-11-07 19:50

Citat
Har viden om følgende:

Biler (mest om teknik, motor osv)
El (230v/400v)
Elektronik svagstrøm
Kamera/video kamera
Solceller (og strømanlæg)
Radio / TV
Walkie

Den viden ses ikke her.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-11-07 20:03

Strømmen kommer fra enten mastsikringer eller et sikringsskab og videre gennem en stikledning ind i din måler. Allerede her kan strømmen afbrydes af en elektrikker, enten i måleren (Skillestykke), eller ved at skrue hovedsikringer ud af sikringsskab. Yderligere hovedafbrydere behøves ikke.
Hvis du har et udhus hvor måleren sidder, og der bag måleren er ført et kabel ud til en tavle til udhuset. (Del 1)
Og et andet kabel bag måler til stuehus. (Del 2)
Så vil en fejlstrøm i stuehuset, jo ikke påvirke udhuset, og omvendt.
Det er rigtigt, at man normalt har et fælles HPFI-relæ for stuehuset, der sidder foran alt til stuehuset.
Ligeledes et der klarer alt i udhuset.
Så virker relæet som hovedafbryder, men det er ikke et krav at det er bygget op sådan, men en virkelig god ide.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-07 20:04

Kære 3773 . Dine svar er ret malplacerede og ikke forstandige
Selv om kultx ikke skal lave noget af det selv, er det vel rimeligt at han søger en forklaring.
Især da han som ejer efter stærkstrømsloven er ansvarlig.

til kultx.

Nej der står ikke at der skal være en hovedafbryder.

Hvis du ser dig om i private hjem, vil du næppe finde nogen, som har egen afbryder foran måleren eller mellem måler og gruppe tavle.

sådan som jeg forstår din forklaring- som ikke er helt professionel i termerne- er alt som det skal være.

Det er helt fint at fejlstrømsafbrydefunktionen er delt ud på to.

Når hpfi afbryderne hedder 30 mA er det en nominel værdi, også kaldet mærkeværdi.
Der er altid en vis spredning i produktionen af den slags og de aktiveres ikke ved præcis 30 mA.
Reglerne siger at de er gode nok bare den mindste aktiveringsstrøm er mellem 15 mA og 30 mA.
Langt de fleste( og jeg har målt på mange) aktiverer lige omkring de 20 mA.

De vil også aktivere hvis der pludselig opstår en fejlstrøm, som er meget større, så der er ingen grund til at have en anden afbryder til større fejlstrømme.

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 25-11-07 20:05

Nu sidder det hele i min have jo på stik, så det får forsikringen svært ved at sno sig uden om. Huset har en værdi på under 10.000kr, så jeg tvivler på de sætter den helst store efterforskning igang, hvis det skulle ske. Og efter som det sidder efter stik på en anden (må jeg gå ud fra) autoriseret installation, så svare det stort set til at have en stikdåse liggende. Så vidt jeg ved, så snyder forsikringen sig ikke uden om, hvis man har en fordelerdåse i bare ET af sine stik (selv om de nok gerne ville) :)

Men mit spørgsmål var nu myntet på hvordan installationen skulle se ud og OM det kunne laves lovligt. Hvis man IKKE kan lave den gamle installation om, er der jo ingen grund til at få en installatør ud.

Hvis det kan laves om kunne man jo lave klar, sådan at han bare skulle lave "det sidste" og ikke bruge 200 timer på at trække kabler :)

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-11-07 21:27

du kan vel bare sætte en automatsikring ude ved hver maskine. så er problemet løst. det er der i øvrigt på mange værksteder da det ikke duer at hele produktionen går i stå bare fordi en enkelt maskine bliver overbelastet. det kan muligvis også klares med et motorværn. det skal bare være mere følsomt end sikringen.

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 25-11-07 22:55

pallebhansen og transor

Tak for jeres svar

Jeg glemte dog en temlig vigtig detalje, nemlige at det ikke ser helt rigtigt ud som det er nu. Lige nu er det delt efter måleren (og det ser ikke ud til det altid har været sådan).

På den ene del sidder der et noget gammelt FI relæ (300mA) og på den anden sidder et HFI relæ.

Umiddelbart på kabelføringen ser det gamle relæ ud til at være blevet plaseret efterfølgende og bestemt ikke af en fagmand.

Til pallebhansen>

Du skriver at der ikke behøves anden "hovedafbryder" end mastsikring? Jeg ved der er mast sikring (lang historie, men noget med en rendegraver og så skulle de skiftes). Det er sådan at der på den ene side af vejen står et skab KUN til dette hus, og så går alt strømmen ind i soveværelset. Men du siger altså det er fuldt lovligt (for en elektriker) at trække et "ubeskyttet" kabel helt ud til skuret, så længe det sidder efter måleren?

Problemet er meget kort at det er dumt hvis der kun skulle være et relæ, sådan at man skal ind i soveværelset og slå det til. Som det er PT er der et FI (300mA) relæ til værkstedet, og derude er en tavle med HFI (eller HPFI) relæ, sådan at hvis man ødelægger kablet (så det får jord) slår FI relæ'et fra.

Hvis man laver din løsning, så skal kablerne ud til værkstedet vel være alle 63Amp også. Der er jo kun mastsikringen til at beskytte?

Til transor>
Citat:" Kære 3773 . Dine svar er ret malplacerede og ikke forstandige" :) Hvor har du ret :)

Det er rigtigt at huse normalt ikke har hovedafbryder, men de har som regel også placeret deres strøm et sted. Mit problem er at HPFI relæ'erne skal placeres 2 forskellige steder og jeg bryder mig ikke om at der skal ligge et hovedkabler (ud over det fra jorden og lige 1,5 meter op til målerskabet) hvor der ikke er noget fejlstrøms relæ (om ikke andet bare et PFI)

Alle>
Jeg var af den opfattelse at når man "flyttede" strøm til flere forskellige steder i en bygning, så skulle der i umiddelbar nærhed af måleren være en hovedafbryder sådan at ALT blev koblet fra på en gang (f.eks. pga brandvæsen osv)

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 120 point
Dato : 25-11-07 23:38

Kablet som løber ud til en tavle, skal jo havde et tværsnit der er stor nok til at klare tavlens belastninger, og så er kablet jo belastningssikret.
Det er rigtigt at dit kabel til skur, så kun har mastsikringer(hovedsikring i vejskab)
Kortslutnings-sikkerheden ved en kortslutning mellem måler og tavle er også i orden, da hovedledningen nok skal slå de mastsikringer, men hvis kablet skulle kortslutte i jord, skal det jo skiftes i alle tilfælde.
Ledninger, som er beskyttet af en foransiddende overbelastningsbeskyttelse, kræves ikke særskilt overbelastningsbeskyttet.
Men mon ikke det var en god ide at få tjekket installationen, med hensyn til relæer mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-11-07 01:35

-> Transor Så længe jeg ikke som dig, giver fuldstændigt forkerte svar, er jeg tilfreds. I dette tilfælde ønsker jeg ganske simpelthen ikke at hjælpe, idet installationer af denne her karakter er for fagfolk.

Ps jeg er ikke på familiær tiltaleform med dig!

Godkendelse af svar
Fra : kultx

Dato : 26-11-07 19:08

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 26-11-07 19:21

Hej Kultx,

Strøtanker fra en installatør,

Al din installation skal generelt være beskyttet af HPFI eller PFI, så glem alt om FI relæer.
Hvis du har et FI relæ skal dette være udskiftet med et HPFI inden 31. juni 2008.

Jeg forstår ikke helt, hvorfor installationen skal deles op til to tavler efter måleren, da dette er en kostbar og efter min mening unødvendig løsning. Du skriver "Grunden til det er lavet sådan er at huset har eget vandværk og der ligger en del kabler ud fra værkstedet, så strømmen går tit her. Så er det jo dumt at ALT strømmen i huset går". Har du overvejet at, få lavet den del af installationen der er problemer med istedet for at ofre pengene på at, ændre den del der yder beskyttelsen af den fejlramte installation. Der skal ikke være problemer med, hverken fejlstrømsrelæ eller sikringer, hvis installationen ellers er ok.

Den rigtige løsning, hvis du absolut vil sikre installationen ud til skuret, således at det ikke går ud over resten af installationen er at, placere et ekstra HPFi relæ samt en sikring inde i tavlen i huset som, beskytter kablet ud til skuret. På den måde vil du kun være dette relæ/sikring der slår fra, hvis der en skønne dag skulle opstå en fejl i installationen.

MVH
Aut. El-installatør
Michael Holm

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 26-11-07 19:39

Michael>

Du har ganske ret i det sidste, men jeg går ud fra at hvis der kommer fejl på værkstedet (til jord og over 30mA) så vil ikke kun relæ'et på værkstedet gå, men begge HPFI relæ'er vil slukke. Og så er det jo lige meget om der er 1 eller 2 relæ'er. Eller er det den "rigtige" måde at gøre det på, sådan at begge relæ'er slår ud og når man så tænder det inden for, så "forsvinder" fejlen (altså den fejlramte del slukker)

Installationerne er lovlige og slår ikke relæ'et, men det er en stor grund med forlængerlednigner til mange forskellige steder (laderen til traktoren får sne selv om den stå inde i kabinen og sne smelter, ledningen der er hængt pænt op blæser ned efter storm i en vandpyt osv)

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 26-11-07 20:09

Til pallebhansen,

Hermed vil jeg tillade mig genopfriske din viden omkring de forhold, som gør sig gældende i dit ovennævnte indlæg, da du vrøvler lidt Jeg håber ikke du tager det ilde op,
Jeg har skrevet nogle kommentarer inde imellem din tekst med kursiv.

"Kablet som løber ud til en tavle, skal jo havde et tværsnit der er stor nok til at klare tavlens belastninger, og så er kablet jo belastningssikret." (Dette er noget vrøvl *1)
Det er rigtigt at dit kabel til skur, så kun har mastsikringer(hovedsikring i vejskab)
Kortslutnings-sikkerheden ved en kortslutning mellem måler og tavle er også i orden, da hovedledningen nok skal slå de mastsikringer, men hvis kablet skulle kortslutte i jord, skal det jo skiftes i alle tilfælde. (Det er noget vrøvl *2)
Ledninger, som er beskyttet af en foransiddende overbelastningsbeskyttelse, kræves ikke særskilt overbelastningsbeskyttet. (Man bakker heller ikke baglæns)
Men mon ikke det var en god ide at få tjekket installationen, med hensyn til relæer mm.(super god ide, da kultX, vist ikke har kompetence til at udføre dette arbejde)VH Palle Hansen

*1: Det er ikke tilladt at bagudbeskytte stikledninger/hovedledninger i en boliginstallation jf. SB § 801.433B. Man dimensionerer stikledningen efter de foransiddene sikringer, da det er dem der skal overbelastnings -og kortslutningsbeskytte hovedkablet.

*2: Et hovedkablet ikke slå nogen mastesikringer. Det forholder sig sådan at, sikringen der beskytter kablet gerne skulle udløse/springe inden kablet bliver varmet op til mere end det er beregnet til.

MVH
Michael Holm

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 26-11-07 20:12

Hej kultx,

Man placerer HPFI relæerne "parrallelt og ikke i serie", således at det kun er det ene relæ og ikke begge der udløser ved en evt. fejl. På den måde er det kun strømmen til skuret der forsvinder.

Med hensyn til den måde din installation er udført pt. er dette med meget stor sandsynlighed ulovligt.

MVH
Michael Holm

Kommentar
Fra : kultx

Dato : 26-11-07 20:22

Ja, det giver jo unægtelig lidt mere mening.

Jeg kunne heller ikke helt forstå at hvis værkstedet (i teori'en) kun havde en gruppe på 16 amp, så skulle stikleningen være til 16 amp, efter som hvis man "kom til" at hugge ledningen over skulle slå sikringer på 63 Amp som jeg formoder mastsikringerne er.

Det er korrekt at jeg ikke har kompetence til at udføre dette arbejde, men ville nu godt have et større indblik i hvordan det skulle kunne laves og fordele/ulemper ved det. Ellers resikere man at få lavet noget som elektrikkeren syntes jeg skal have og det behøves jo ikke være det samme jeg egentlig gerne ville have . Det er også rart at vide nogen lunde hvad der skal laves, så man kunne forberede huller i rette dimentioner, så ikke også elektrikkeren skal spilde kostbar tid med det

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 27-11-07 18:51

Hej kultx,

Jeg er da enig i at, det aldrig skader at sætte sig ind i tingene, tvært imod.
Til orientering skal du ikke regne med at, dine mastesikringer er mere end 25A eller 35A, da det som regle kun er industri og landbrug, der har over 35 A foran installationen.
Man betaler ca. 1000,00 pr. Ampere man for ind i huset idag.

MVH
Michael