/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat 127 bagruder
Fra : jlbendtsen
Vist : 1007 gange
100 point
Dato : 22-11-07 14:17

Har lige snakketmed en kollega der har problemer med løse bagruder i sin fiat 127.
Han har været ude ved nogle specialister og de havde sagt at deres lim var for miljøvenlig og kunne ikke holde til alle de rystelser der er i sådan en gammel karl... Nogen der ved hvad der kan bruges?

(bortset fra gaffatape som de i øjeblikket er sat fast med)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-07 14:47

Kør ud til en "hugger" og få ham til at sætte den i....

Han har sikkert noget at det "gamle" lim....

Det er desværre ikke første gang man hører om problemet - især på de gamle 127ere........

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-07 14:49

Omvendt kan man jo trøste sig med at man har fåët en "næsten cabriolet" for ingen penge

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 22-11-07 15:07

Ja men det er sq nok ikke så fedt om vinteren

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-07 15:36

Ehm, nu er det altså sådan at en gammel 127 slet ikke har ruden limet i

De skal sættes i med gummilister

(Tidl. ejer af en 127 samt uddannet pladesmed på Fiat)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-07 15:43

Så kan årsagen jo kun være at karossen er blevet for stor

For 20 år siden var det altså OGSÅ galt med ruderne - netop i 127eren.....

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-11-07 23:35

Og i nogle tilfælde kan problemet kommes til livs ved, at lægge en halvtyk ledning i gummilisten inden den trækkes på ruden således, at den "gør ruden større".
Det må jo værre der hunden ligger begravet, at ruden ikke fylder gummilisten ud.
(Godt det ikke er frontruden......brrrr..... )

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 24-11-07 00:10

der bruges ikke lim til bagruder i fiat 127 rillen i gummilisten ruden skal ligge i skal renses for gammelt indtørret sekomastik, derefter krænges den ned over rudekanten, en tynd glat snor lægges
ned omkring gummilisten i rillen der skal gabe over kanten af hullet i karrossen, den skal så enderne
stikker ud foroven. når ruden lægges på plads kan man indefra trække gummilæben ind på plads ved at trække skiftevis i den ene og den anden ende af snoren, ind i mellem banker man udefra med hånden så ruden trykkes ind. Når den er på plads trykker man sort sekomastik ind mellem ruden og læben på gummilisten ved hjælp af en håndtryksprøjte der fås for få kroner, det skal gøres for at tætne for regnvandet, overflødigt sekomastik fjernes med petroleum og tørres efter med en ren klud eller køkkenrullepapir. Sådan gjorde vi efter renovering og heloplakering i halvfjerserne af over 500 fiat 127, enkelte kører endnu- med ruderne i. Mvh. K.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-07 07:58

Citat
enkelte kører endnu- med ruderne i.

Det er nok dem der er bange for at få stjålet ruderne og derfor tager dem med ind om natten....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-07 08:01

kogalejy....... Nemlig, rigtigt godt beskrevet

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 24-11-07 16:56

nordtsted1 jeg er da ked af du som gl Fiat 127 ejer og endda som pladesmed snakker om noget du ikke har forstand på:
Der fandtes menlig også fiat 127 med hænglet bagsideruder hvor hængselet faldt af
jeg har limet i 100 vis af disse hængsler på igen med stor succes.
med det krævet at man har den rigtige lim Loctite har bla, en glaslim men husk der skal også bruges
en aktivator det skulle der ihvertfald for 25 år siden( om der er kommet nye typer lim siden ved jeg ikke)
127 havde også problemer med de små trækruder i fordørene de gik også løse også de kunne limes

tykkemand

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-07 17:23

Tykkemand, nu blev der jo ligesom snakket BAGRUDE!!!

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 24-11-07 19:24

Øh glemte vidst at nævne at det var sidebagruderne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-11-07 19:33

Så er det da godt hukommelsen kommer tilbage efter 2 dage

Sæt skruer i......

Accepteret svar
Fra : kogalejy

Modtaget 100 point
Dato : 25-11-07 00:34

Man kan lime dem med araldit, men de skal være fantastik rene forinden, renset med feks. sprit og så skal man have en klemmetang der kan nå at klemme emnet fast til ruden medens det hærder.
Det er noget man skal have en del øvelse i, jeg er bange for at det er gået tabt for år tibage. Mvh. K.

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 25-11-07 01:36

du kan også hvis du kan finde en siderude+ gummiliste fra en anden Fiat 127 hvor den sidder i gummiliste og sætte den i som fast rude.

tykkemand

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 25-11-07 20:09

Jeg tror det bliver svært at finde en anden Fiat 127 desværre.

Godkendelse af svar
Fra : jlbendtsen

Dato : 29-11-07 11:40

Tak for svaret kogalejy.