/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Stikdåser i forelæsningslokale
Fra : Krogh_Jensen
Vist : 954 gange
86 point
Dato : 21-11-07 12:10

Har en problemstilling jeg gerne vil forelægge vores skoles ledelse. De proklamerer ofte at det er nødvendigt at følge med tiden og bruge it som en større del af næsten enhver form for undervisning. Bærbare computere er næsten også allemandseje i disse tider så det harmonerer fint. Problemet opstår når man har mere end én forelæsning på en dag (og det sker jo! :)) så er der ingen mulighed for at få strøm under forelæsningen.

Kunne altså - helt konkret - godt tænke mig at vide hvad det kræver at installeret stikdåser i et forelæsningslokale som beskrevet: 9 rækker med 16 stole på hver række. Der skal altså være enten én stikdåse med plads til 4 stik 4 steder i hver række - eller mere optimalt; 8 dåser med plads til 2 stik på hver række.

Ledningstrækningen er ikke noget problem, men jeg ved ikke hvad det kræver at kunne køre så mange stikdåser samtidigt. Hvordan samles de - hvad skal de sættes til? Og hvis nogen har arbejde som elektriker - hvad ville en ca. pris så være på at lave de installationer man ikke selv må lave som "civil" (altså det med at sætte stikdåserne fast under bordene...??

MVH Poul

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-11-07 12:24

Jeg tror du skal ha en mand ud at se på lokalet for
at få en nogenlunde god løsning.

Kommentar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 21-11-07 12:29

Grunden til jeg spørger her er at skolen længe har hørt for det af elever, men der sker ikke noget... Vil komme dem i forkøbet; og fremlægge en vejledene løsning...

Derudover kan de gøre det super billigt ved at ansætte elever til at installerer de ting som man må lave civilt... -Derfor det bare er vigtigst for mig at vide hvad det koser/kræver at få sat strøm til alle de dåser - og om man godt bare kan serie-forbinde dåserne for hver række (altså 16 dåser over én ledning?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-11-07 12:32

Elinstallationer må eleverne ikke udføre.
Netværkskabel kan de måske montere,
jeg tror dog det bliver noget makværk.
Pris: Det er umuligt at sige noget om,
de praktiske omstændigheder kan variere
derfor vil en installatør også ud og se på
lokalerne inden han kommer med et prisforslag.

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 86 point
Dato : 21-11-07 14:54

Hej Krogh_Jensen,

Det var da en anderledes opgave, men egentlig meget relevant for flere undervisningssteder. Her tænker jeg bla. på almindelige klasselokaler såvel som auditoriummer og lign., hvor det mange gange flyder med ulovlige forlængerledninger på gulve osv.
Installationen skal fremlægges, som fast installation, så det er kun en aut. el-installatør, der kan udføre dette. Det kræver at, det er muligt, at lægge kabler frem til stikkontakter under gulve eller i kabelkanaler eller lignende. Det er ikke tilladt at udføre installationen i forlængerledninger mv.
Et skud på prisen vil være kr. 50.000,00 ekskl. moms, men det er kun et skud og det er afhængig af rigtig mange ting som f.eks.,
Hvor langt er der til tavlen fra lokalet?
Er der plads i tavlen?
Hvordan kan man lægge installationerne frem til stolerækkerne?
Osv. osv.

Håber du kan bruge mit svar til noget?

MVH
Aut. el-installatør
Michael

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-11-07 17:00

som michael holm skriver
det virken nemt med forlængerledninger men da det er i "Offenligt" rum skal skolen overholde love mm.
at du har et par forlængerledninger der hjemme Privat "privat" hjem det er nået andet hvis der nogle der kommer tilskade er det dig der står med ansvaret
kommer man tilskade på en skole elign. så ruller hele systemmet

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-11-07 17:37

Det kommer jo helt an på, hvad i underviser i.
Er der i det hele taget nogen elever, der har skruet hænderne fornuftigt på ?
Der er jo ikke noget til hinder for, at få en autoriseret installatør ud og anvise hvordan kablerne skal trækkes og hvad der skal bruges af materialer. Når i så har lavet, hvad i må, kan han komme ud og forbinde snorene i enderne.
Gambrinus (Uautoriseret el-installatør)

Kommentar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 22-11-07 13:27

Hej igen - tak for de mange svar; Michael Holm har et rigtig godt syn på sagen, mens Gambrinus nok følger min tankegang :D

Det jeg gerne ville opnå er nemlig præcis dét, at vi selv (læser i øvrigt på HA på Handelshøjskolen) kan lave de "nemme" men tidskrævende installationer. Mener godt at man selv må lægge forlængerledninger. Og mener også der er noget med at man ikke må MONTERER dem selv, men gerne ved brug af fx strips, eller lign.?

Og så må en autoriseret komme og samle trådene, hehe.

Jeg takker for hjælpen; men hører gerne mere hvis nogen ved noget mere om problemstillingen!

Godkendelse af svar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 22-11-07 13:29

Tak for svaret michaelholm.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 22-11-07 18:32

Til Gambrinus,

Ifølge Sikkerhedsstyrelsen er det desværre ikke tilladt, at ikke ansatte under den autoriserede el-instalatør udfører dele af el arbejdet, da installatøren dermed ikke jf. SKS systemet kan indestå for om kablerne er trukket og behandlet korrekt, om der er monteret trækaflastning i forfradåserne, om mærkningen i dåserne er udført korrekt osv. osv.
Ovenstående er kun en konstatering og ikke en personlig mening.
Jeg ved godt at, hele instalaltionen, hvis denne ellers er til, at komme til, kan gennemgås efterfølgende, men med det tempo alle arbejder med idag, ved vi godt at, dette sandsynligvis ikke vil blive gjort.

MVH
Aut. (dette betyder at, man skal kende love og regler og følge disse
Michael

PS. For de rigtig fagidioter kan jeg orientere om at, der efter nytår skal foretages tredje parts audit af SKS systemerne hos alle el-installatører i Danmark af et akkrediteret firma.
Sikkerhedsstyrelsens udmelding er at, hvis ikke dette er godkendt indenfor tre måneder vil autorisationen blive taget retur.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-11-07 20:51

Undskyld ! Der dummede jeg mig.
Min installatøreksamen er vist lidt rusten. (1984)
Det er stadig "Det Gamle Testamente", der står og samler støv på hylden.
Gambrinus
Uautoriseret El-installatør.
(Dette betyder, at jeg engang har taget el-installatøreksamen, men har arbejdet med svagstrøm siden og derfor aldrig har fået en autorisation.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-11-07 20:56

Så Krogh-Jensen
Det er Michael Holm du skal lytte til.
Det er ham og ikke jeg, der holder sig up to date.
Gambrinus
(Dette er seriøst ment. Hvis der er nogen, der skulle være i tvivl)