/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Armaratur defekt, hjælp
Fra : okskgf
Vist : 524 gange
20 point
Dato : 16-11-07 00:50

Jeg har købt en del armaraturer som ellers ser helt pæne og nye ud, men de vil slet ikke tænde. Det er en type med 3 rør og ovenpå sidder 3 omformere og en rund tingest. Jeg har set alle fatningerne efter for ir, men de er helt pæne med god kontakt. Rørene er helt nye, så de ikke sprunget. Jeg har dog ikke skiftet glimttændere da de ser pæne ud. Kan en defekte glimttænder (e) være skyld i at der intet sker når jeg tænder på kontakten? Er af den overbevisning at de, mindst ville blinke og/eller dem der ikke er defekte ville tænde. Er bange for de er helt stået af. Hvordan kan jeg evt. teste dem, måle hvor poweren dør.
Troede også de ville brumme fra transformatorne. Hjælp

Kommentar
Fra : okskgf

Dato : 16-11-07 01:51

glemte at skrive at ved samlemuffen er 3 betegneler "0, jord, F" jeg bruger strøm fra alm. stikkontakt u/jord. Skal der jord på for at det virker?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-11-07 06:36

Næh - du behøver ikke jord på armaturer.

Det kan godt være glimttænderen (det er det ofte). Hvis skiftning af glimttænderen ikke giver resultat, har du købt dig en samling "trætte" armaturer - lige til genbrugspladsen.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 16-11-07 10:38

Du bruger bare 0 & F.

Du kan ikke se på armaturet om det er defekt, dog kan du se på røret om det er begyndende/mørkt /sort.
Hvis ikke det forsøger sig ved at blinke kan der være 2 muligheder, et er det glimtænderen/starteren to det er trafoen, det er dog sjældent.

start med en ny glimtænder og motionere rørene i deres fatninger ellers med et nyt rør, og så til sidst i brokke44 kassen.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 16-11-07 10:42

Glemte lige at hvis du kan høre at trafoen brummer, ja så ville jeg ikke bruge det.
ikke fordi det nødvendigvis er def. men det gad jeg ikke høre på.

Kommentar
Fra : okskgf

Dato : 16-11-07 13:50

mange tak, nu virker de...det var glimttænderne

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-11-07 15:59

det er de forkerte glimetænder
der er 2 typer
1. 4-65/80W singel
2. 4-22W serie

Kommentar
Fra : porse25

Dato : 19-11-07 16:02

det var da dejligt at det lykkedes at få lys over landet
P25