/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvor stor harddisk?
Fra : tp6100
Vist : 545 gange
20 point
Dato : 15-11-07 15:58

Hej,
Jeg har en stationær computer fra 2002 der var født med en 80 gb harddisk. Da den nu er brændt sammen, kunne jeg jo godt tænke mig at udvide størrelsen lidt. Er der nogen der kender til, at der skulle være grænser for hvor stor en harddisk man kan sætte i en computer.? Vi snakker ca. 160-300 gb. Er det mon muligt at få det til at fungere?
Mvh

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-07 16:06

Umiddelbart JA....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-11-07 16:10

En comp fra 2002 vil nok kunne køre med 160 GB.
Måske var det en idé med 2 stk på 120 GB - så forsvinder alle data ikke på een gang.

Er din harddisk gået helt i smadder eller kan du bare ikke læse den.

Kommentar
Fra : tp6100

Dato : 15-11-07 16:16

e.c, Ja, to harddiske var egentlig en god ide. Og i hvert fald et alternativ til at købe en på 300..
Ja, den gamle harddisk er brændt helt sammen. "Heldigvis" skete det, mens den var sat til min bærbare med et kabel, så firmaet jeg købte kablet ved, har lovet at give 400 kr. til en ny harddisk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-07 16:18

Skulle du alligevel falde for en stor - så del den op i flere......

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 15-11-07 18:38

Det afhænger også af styresystemet og bios.

Med den årgang kan det være du , især med windows 2000 kun kan boote fra en disk partition under ca 120 GB. Endnu mindre for ældre bios.
Men når styresystem er opdateret og den rigtige driver er installeret kan du have resten på en partition over de 120 GB.

Når du har bestemt dig for en harddisk, så se på producentens hjemmeside. De fleste skriver om brug med diverse computere og styresystemer, samt hvordan man kommer omkring dem.

første gang jeg løb ind i problemet var det med en stor harddisk i en ny computer. Efter et stykke tids brug gik harddisken helt i kludder. Jeg startede forfra med ny installation og samme problem. Mente det måtte være bundkortet. og fik det byttet, med samme resultat. Så læste jeg om problemet ved Microsoft og harddiskfabrikanten.
Forhandlerens teknikkere kendte ikke fænomenet og ville ikke tro på det . efter boot fra mindre partition og indstallation af driver til håndtering af større disktabeller , har der ikke været problemer.

Godkendelse af svar
Fra : tp6100

Dato : 03-12-07 22:52

Tak for svaret transor.