/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Vedr bilhandel mellem private
Fra : Yakuzaen
Vist : 1396 gange
75 point
Dato : 07-11-07 21:32

jeg kunne godt tænke mig at høre.

Hvis nu, jeg har en bil og jeg sætter denne til salg/bytte. Og jeg får et bytte tilbud på en anden bil.
Udprinter en FDM slutseddel og tager afsted til ejeren af den anden bil.
Vi prøver begge hver især den andens bil og får lov at gennemgå den så tosset man vil.
Efter kort prøvetur og kort gennemgåelse af min bil, ønsker ejeren af den anden bil at bytte. Og ligeså gør jeg.
Istedet for at skrive byttepapirer, opnår vi istedet enighed om at vi laver 2 slutsedler på vores biler på et kontant beløb som vi mener bilerne er værd. Vi fastsætter dette til 80.000 per bil.

Så vi skriver altså en FDM slutseddel på jeg sælger min bil "A" for 80.000 kr, og afkrydser iøvrigt "Bilen købes som beset" samt "bilen sælges uden garanti eller reklamationsret" samt "Køber har afprøvet bilen". Han underskriver, og han får så slutsedlen.

Det nøjagtigt samme gør vi på hans bil "B" og jeg underskriver det samme. igen 80.000 kr. Den seddel får jeg så.

Den anden part, mener nu at bilen er 30.000 værd pga en masse problemer der er opstået med bilen. og vil annulere handlen pga dette.
Han mener yderligere, at jeg har svindlet med prisen da den ikke er det værd..

Jeg mener, at svindel..Er hvis man bevidst prøver at snyde en anden. Hvilket jeg ikke har gjort da jeg gjorde ham opmærksom på de småfejl jeg selv kendte til. Og at de fejl han har oplevet har jeg aldrig oplevet med bilen. Samt at jeg ikke har været klar over bilen har været i meget ringere stand end jeg selv troede. Jeg har på intet tidspunkt garanteret for den var i bedre stand end den var. jeg har givet ham frit spil til at kigge, og prøve bilen.
Derfor mener jeg, at da han selv har underskrevet en sådan slutseddel. har han altså selv accepteret at bilen på tidspunktet af overtagelse for ham. var det beløb værd for ham som står på slutsedlen.

Jeg ønsker ikke at annulere handlen. Har han på nogen måde ret til, at annulere den? når han har underskrevet en sådan slutseddel. og jeg ikke var klar over, at den var i ringere stand. samt jeg på ingen måde kunne vide, og logisk nok ikke kunne garantere for de fejl der måtte opstå EFTER han har overtaget bilen?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 85 point
Dato : 07-11-07 21:36

ALLE private bilhandeler er købt som beset medmindre andet er skrevet....

Du kan IKKE reklamere over PRIVAT handel.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-07 21:38

Men der er jo ingen der forbyder private at sagsøge hinanden.....

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 07-11-07 21:39

Dvs. han kan ikke annulere handlen, med påstand om at jeg har "svindlet" med prisen?
Det skal siges, at jeg har fastsat de 80.000 på basis af jeg selv gav mere. samt at markedsprisen for en tilsvarende ligger lidt under. Og min var forholdsvis nylakeret samt godkendt med diverse ombygninger. derfor lidt mere i pris. Nu siger han, at bilen er rådden i bunden. hvilket jeg ikke havde kendskab til. samt den ikke kan køre nu. og derfor vil han få den vurderet. og han er sikker på det er omkring 30.000 den bliver vurderet til. og derfor mener han altså jeg har svindlet med prisen og sat den til meget mere end den var værd pga den rådne bund og at den nu ikke kan køre.

Og den kørte fint, da vi indgik handlen. jeg kom faktisk fra den anden ende af landet i bilen. samt han jo prøvede bilen selv og derefter underskrev.

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 07-11-07 21:39

Men vil han få medhold i en sådan situation?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-07 21:45

Citat
Men vil han få medhold i en sådan situation?

Der er jo INGEN der kan svare dig på om han vilde vinde en retssag......

Så var der jo ingen grund til at holde den

Men han skal anlægge privat søgsmål mod dig for at der overhovedet er mulighed for at ændre noget.....

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 07-11-07 21:46

Jeg mener bare slet ikke der er en sag. Han har kigget på en bil. prøvet den. gennemgået den. valgt at købe den.
bagefter finder han ud af, han ikke har kigget godt nok. og vil så ikke have den alligevel og vil aflevere bilen tilbage.

Det mener jeg da er helt horribelt hvis det kunne lade sig gøre?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-11-07 21:48

Når jeg går ind og læser FDM's slutseddel, er der en afkrydsningrubrik, hvor der står

Citat
bilen sælges som prøvet og beset, uden reklamationsret

Er der blevet krydset af der, kan jeg ikke se der er noget for ham at komme efter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-07 21:48

Citat
Jeg mener bare slet ikke der er en sag

Det er der også kun hvis han anlægger den....

Forsøger han det og af sin advokat bliver frarådet det - stopper det nok af sig selv......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-07 21:50

Det er der heller ikke selvom der IKKE er krydset af....

Du kan IKKE pålægge PRIVATE garanti, med mindre de selv vil give det.....

Godkendelse af svar
Fra : Yakuzaen

Dato : 07-11-07 21:52

Tak for svaret refi. Rart med hurtig hjælp. Nu jeg lidt mere rolig ;) Har smidt max bedømmelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-07 21:53

Selv tak....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-11-07 21:57

Det ved jeg godt, men hvis der OGSÅ er krydset af, så er der et synligt bevis... det var bare det jeg mente.

Bortset fra det, tror jeg godt, at hvis sælger er mekaniker, er reglerne anderledes??? Det er så ikke aktuelt i denne situation, kan jeg næsten læse mig til

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-07 22:05

Vi må jo gå ud fra de BEGGE er PRIVATE

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-07 22:07

Og ikke har 4 biler mere stående i indkørslen med et til salg skilt i vinduet......

For så går den ikke.....

Kommentar
Fra : RomanG

Dato : 07-11-07 22:10

Når man køber noget som "beset", så skal man stadig gøre rede for de fejl og mangler, som man har kendskab til på bilen. Du kan blive hængt op på mangler ved bilen, som du kendte til, hvis du ikke har oplyst køber om disse, også selv om det fremgår af aftalen, at bilen er købt som "beset". Disse generelle ansvarsfraskrivningsklausler kan og vil ofte blive tilsidesat. Det man kigger på er sælgers loyale oplysningspligt, og den kommer man ikke uden om ved blot at skrive, at bilen er købt som "beset". Men hvis du har opfyldt din loyale oplysningspligt, så er der jo ikke noget at komme efter for køber.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-11-07 22:23

Citat
Du kan IKKE reklamere over PRIVAT handel

Hvad er det da for noget ævl......selvfølgelig kan man gøre en privat sælger opmærkom på, at den bil han har solgt er behæftet med fejl og ikke så meget værd.

Men, som privatperson er det vanskeligere at få noget ud af at reklamere, da private sælgere som hovedregl ikke har samme ansvar for en solgt vare som en erhvervsdrivende ville ha'.

Køberen kan selvfølgelig slæbe sælger i retten med et krav om annullering af handlen eller afslag i prisen.

Og hvis retten skønner at sælger ikke kan undgå at have været vidende om fejl på bilen, får køber medhold i retten.
Det er dog sjældent, at den slags sager er til fordel for køber.......desværre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-11-07 22:27

Er det ikke også de vi siger

Kommentar
Fra : Yakuzaen

Dato : 08-11-07 19:46

Hvordan kan de tage stilling til om jeg har overholdt min loyale oplysningspligt? jeg har haft bilen i 1 måned. og derfor er det begrænset hvad jeg kender til den jo. jeg har aldrig set den på en lift eller noget. det eneste jeg oplevede var at bilen havde fejl på speedometeret. det oplyste jeg. samt den skulle spores. det oplyste jeg også. og de ting den havde fået skiftet.

Kommentar
Fra : RomanG

Dato : 08-11-07 20:00

Det er naturligvis også noget man tager med i overvejelserne. Du kan jo kun oplyse de fejl og mangler, som du kender til.
Hvis du har oplyst de fejl og mangler, der er ved bilen, så har du jo opfyldt din loyale oplysningspligt, og så er det svært for køber at komme med noget modsvar.