/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"mælkehvidt skær" på eternit
Fra : maly01
Vist : 3673 gange
200 point
Dato : 04-11-07 20:49

Er der nogen derude der kender et middel til fjernelse af "fastbrændt" skærestøv på eternitplader? Har lige lagt et tag (sort B7) fra Dansk Eternit. Der er på flere af de tilskårne plader i kip og omkring Velux-vinduerne et "mælkehvidt skær" af fastbrændt skærestøv. Det ser ud til at det forsvinder lidt hver gang det regner. Men der er stadig en del tilbage.
Det værste er at jeg skal beklæde gavlene med sort eternit-skifer. Desværre har skifrene fået det hvide skær af at ligge i nærheden af hvor jeg skar tagpladerne..... -og de skal sidde under udhænget/vindskeden, så der (forhåbentlig) ikke bliver noget regn til at "vaske" dem.
Jeg leder altså efter et mirakelmiddel der kan bruges til at rengøre pladerne, -uden at ødelægge malingen. (vinkelsliber og stærk syre er altså ikke en mulig løsning.)
Der er 200 af de stærke til den der kan redde ham der kun læser montagevejledningen for at finde ud af hvorfor det gik galt...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-07 21:55

Vi lagde nyt eternittag sidste år, og der fulgte en vejledning med, hvor der bl.a. stod at man skulle fjerne støvet.

Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til Dansk Eternit og forhører mig om en mulig løsning, hvis vi her på kandu kommer med en forkert løsning, og tagpladerne bliver ødelagt, kan du ikke reklamerer over dem

Pøj pøj

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-11-07 23:08

Tagmaling - man maler da tit eternit (godt nok mest godt gamle tage)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-11-07 21:07

Hvis det går af i vand, kan du vel spule det af?