/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Frisør elev - salon lukker!!!
Fra : taliskoko
Vist : 1263 gange
100 point
Dato : 04-11-07 12:22

Hej.

Jeg skriver på vegne af en veninde der ikke kender kandu, hun er frisør elev, men nu skal den salon hun arbejder i lukke, hvordan er hun stillet.?

Det er noget med hun selv skal finde en ny læreplads, hvis hun vil færdigegøre sin uddannelse??

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-11-07 12:36

Der er jo ike rigtig andre der kan gøre det for hende. Så ja, hun må bare i gang

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-11-07 12:40

Det er læremesterens ansvar at fuldbyrde kontrakten, og det er udmærket hvis læremesteren skaffer en anden læreplads, og selvfølgelig i nærområdet.
Og det syntes jeg ville være godt at de talte om, hvis der var nogle specielle ønker om e.v.t. stedet, som var ønskeligt.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 04-11-07 12:40

Kortoververden> Tak for dit svar. Kan du dokumentere din udtalelse?? I at det ér eleven og ikke salonen, der jo ikke er lukket endnu, der skal finde ny plads!!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 04-11-07 12:42

stilkene> Jo, men når nu butikken lukker, så kan læremesteren jo ikke fuldbyrde kontrakten.!! Og så er spørgsmålet så... Hvad så nu? Hænger hun på den eller hvad?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-11-07 12:52

Det er jo ike alt der er skriftligt nedfældet og derfor skal man ofte se på lovens hensigt frem for ordlyd.

Det er sandt at det er hendes arbejdsplads' opgave at sørge for at hun kan fuldføre sin læretid, men da der er tale om en lukning er det jo ikke det samme som hvis hun af andre årsager ikke kunne fortsætte på arbejdspladsen, derer heller ikke mange muligheder for at indføre sanktioner overfor en virksomhed når den lukker, det er derfor op til hende selv at finde en anden læreplads hvis hun er interesseret i at færdigøre sin udannelse.

Dbest set kunne hendes nuværende chef sige værsågod, her er en ny læreplads og så sende hende videre til en hvilken som helst salon uden hensyntagen til andet end at reglerne så var overholdt, så under alle omstændigheder vil hun være bedst tjent med at klare det selv, hvilket i øvrigt er stort set de samme vilkår som alle andre har på arbejdsmarkedet, så hun kan lige så godt lære det fra starten.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-11-07 13:32

Hun har loven bag sig:
http://www.metalungdom.dk/sw716.asp

Selv om det ikke er samme fagforening.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-11-07 13:39

Det har jo ikke noget med loven at gøre, her er detr blot tale om at fagforeningen vælger at hjælpe medlemmerne

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-11-07 13:57

en kontrakt er en kontrakt. den kan man ikke bare bryde. læremesteren hænger skam på sin lærling imdtil hun har fuldført sin læretid. det er ham/hende der skal finde en ny læreplads. og lønnen skal også udbetales indtil et andet ansættelsesforhold er kommet i orden. jeg vil råde hende til at tage kontakt til den faglige organisation der dækker området og få dem til at hjælpe. hvis hun er medlem af en lærlingeforening kan de også hjælpe . måske kan hun endnu nå at blive meldt ind i lærlingeforeningen hvis ikke hun er det. hun bliver bestemt ikke dårligere stillet af det. og det kan kun gå for langsomt med at få gjort noget ved det.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-11-07 14:01

Jamen jeg kan da ikke forstå hvad problemet er. - Læremesteren har da stadigvæk en forpligtigelse, (måske er den kun moralsk) men der er da ingen der ikke er interesseret i at hjælpe unge mennesker, og det koster jo ingenting, og ingen anden end læremesteren kan hjælpe bedre.
Har i drøftet det med læremesteren ?
Jeg kan ikke se der er forskel på om forretningen "går konkurs" eller bare lukker. Hvis der foreligger en kontrakt, vil jeg da bestemt tro at der står, det er læremesterens pligt at finde andet læreforhold.
I aller yderste konsekvens kan i blive nødt til selv at hjælpe med til at finde en læreplads, og er så kun heldige hvis læreforholdet kan fortsætte, hvor det slap.
Prøv evt. at kontakte frisørskolen, der var der måske også hjælp at hente, hvis ikke læremesteren er samarbejdsvillig, - ihvertilfælde ved de alt om spørgsmålet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-07 14:03

Citat
en kontrakt er en kontrakt. den kan man ikke bare bryde. læremesteren hænger skam på sin lærling imdtil hun har fuldført sin læretid

Og HVORDAN vil du "plukke" håret af en skaldet

Uanset om forretningen har pligt eller ej - er der jo ikke noget at komme efter hvis der er LUKKET....

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 04-11-07 14:05

Hej alle.

Deværre er moral ikke noget man kan bruge i en kontrakt.

Og en kontrakt er kun en kontrakt så længe der er to parter til at opretholde den. Og det er der jo ikke i det sekund forretningen lukker.!! Så kunne indehaveren jo i princippet bliver skraldemand, og forlade frisørfaget helt.!

ndtil videre er der ikke kommet noget endegyldigt svar, så jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 04-11-07 14:09

Præcis refi. Det er lige det scenarie vi er ude i.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-07 14:10

Citat
Deværre er moral ikke noget man kan bruge i en kontrakt.

Netop....

Og derfor er der ikke rigtig noget at gøre udover at "håbe" på lidt medfølelse hos en anden frisør i nabolaget.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-07 14:12

Og jo før jo bedre....

Det KUNNE jo være frisørerne kunne snakke sammen medens BEGGE forretninger eksisterer......

Er eleven dygtig nok, tror jeg ikke problemet er så stort....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-11-07 16:40

Jeg bliver så trist af at se at unge mennesker i den grad smider ansvaret fra sig....

Hvor forkælet har man lov at være, sidde med hænderne i skødet og sige: Det er ikke mit ansvar, min chef skal skaffe mig en ny læreplads......

Kom dog ud af røret og find et job

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-07 16:46

Jeg syntes under alle omstændigheder det er en god ide, at eleven kontakter sin fagforening (håber hun har en)

Citat
Hvis arbejdsgiveren smider sin elev ud uden meget gode grunde, ligger erstatningen typisk på 25.000 kr. til eleven

Mester kan selvfølgelig have en rigtig god grund til at lukke sin forretning, men er det mon en pludselig beslutning, eller har mester også vidst det ved ansættelsen af eleven??

I min kontrakt (godt nok for mange år siden), stod der div. regler ved brud på kontrakten, gør der ikke det længere??

Citatet er taget hos HK http://www.hk.dk/hkwww/blade/hkblade.nsf/0/3cb6dbbe8df66637c12568e70048aac3?OpenDocument

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-11-07 19:57

Mesteren og hans organisartion er forpligtet af lærekontrakten.
Hvis virksomheden må lukke af grunde som mesteren ikke er herre over, så plejer det at være noget som elevens fagforening og mesterens organisation ( også hvis han ikke er medlem) plejer at finde ud af i samdrægtighed, ved at en anden mester overtager færdiguddannelsen af eleven.

du skal henvende dig til din orgination, eller til mesterens. Jeg tror det hedder frisørlauget.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-11-07 21:28

Lad os nu bare lege, at salonen lukker på grund af konkurs, så er det jo meget fint at eleven kan gøre krav på erstatning, men hvis pengene ikke er der, så kan det jo være ligegyldigt.

Siger det igen, hop ned af den høje regelrytterhest, få fingeren ud og skaf et job