/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Erstat gammel hus med nyt
Fra : allanni
Vist : 1027 gange
200 point
Dato : 02-11-07 21:51

Vores 130 år gamle hus skrider mere og mere, og vi kan ikke få nok for huset til at indfri gælden. Derfor ønsker vi at vælte det gamle og opføre et nyt hus.
Hvordan klarer man det, når der både er et kreditforeningslån og et pantebrev i det gamle hus?
Der vil jo ikke være pant, medens vi bygger, og bagefter er det jo teoretisk ikke det samme hus, pantebrevsindehaveren har pant i

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 02-11-07 22:09

Først og fremmest skal der jo søges om tilladelse til at rive huset ned og erstatte det med et andet.....det er slet ikke sikkert det er så enkelt at få lov til.

Dernæst, hvis tilladelsen foreligger, er det noget med at optage nye lån (byggelån)

Citat
Der vil jo ikke være pant, medens vi bygger, og bagefter er det jo teoretisk ikke det samme hus,

Jo, det er jo ikke i bogstaveligste forstand selve huset (altså materialerne) som hæfter, men ejendommen......

Nøjagtig som hvis huset eks. brændte, så er det forsikringssummen der står som "ejendomsværdien" i stedet for bygningen.

Men m.h.t. hvor meget I kan optage lån for, det afhænger jo så af, om vurderingen af ejendommen med det nye hus, kan dække den eksisterende gæld og det nye lån..........måske det også kan lade sig gøre at låne så meget, at den gamle gæld indfries.

men alt det kan banken eller et realkreditinstitut vejlede jer om.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-11-07 22:20

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=111939

Har du mere end 1 hus !!!

Citat
Hvordan klarer man det, når der både er et kreditforeningslån og et pantebrev i det gamle hus?

Citat
Der vil jo ikke være pant, medens vi bygger, og bagefter er det jo teoretisk ikke det samme hus, pantebrevsindehaveren har pant i

Næææ der vil ikke være pant , hvis du betaler gælden på det gamle hus. Om huset står på grunden eller ej, så skylder du jo penge til kreditforeningslån og et pantebrev.

Har du selv kontanter til de nye mursten !!!!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-11-07 23:09

gælden følger ikke huset, men matriklen, så du slipper ikke for din gæld selvom du bygger nyt.
og hvis huset er ved at falde sammen, er det ikke noget problem at få lov til at vælte det, medmindre det er fredet eller bevaringsværdigt.

Kommentar
Fra : allanni

Dato : 04-11-07 14:50

Vi har ingen planer om at løbe fra den eksisterende gæld, ved godt at den hænger vi selvfølgelig på.
Men ud fra jeres svar, ser det ud til at vi godt kan vælte huset og bygge et nyt. Pantebrevsindehaveren vil have pant i adressen - også selvom huset er helt væk i en periode.
Han skal rykke for et nyt kreditforeningslån bagefter, hvilket jo også er normalt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-11-07 14:56

Du kan ikke vælte noget som helst og bygge nyt, medmindre du har tilladelse fra kommunen.

Så kontakt Teknisk Forvaltning i den kommune, hvor ejendommen ligger.

Kommentar
Fra : allanni

Dato : 04-11-07 16:41

Jeg har forlængst forespurgt kommunen, om vi må vælte det gamle og bygge nyt - ingen problemer her.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-11-07 16:50

Det er da godt, så skal kommunen bare have en plantegning af det nye hus, så du kan få en byggetilladelse.

Tal også med kreditforeningen/banken.

Godkendelse af svar
Fra : allanni

Dato : 04-11-07 21:37

Tak for svaret dova.
Vi kan nu forstå, at lånet hører til matriklen, også selv om huset er "væk" i en periode.
Som du skriver, svarer det jo til at huset er nedbrændt.