/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
moskusoksesteg
Fra : kirstenRap
Vist : 7212 gange
100 point
Dato : 31-10-07 18:35

Jeg har fået en steg af moskusokse, den er i et net så jeg tror ikke det er fileten men et andet stykke er der nogen der har forslag til hvordan en sådan sag skal tilberedes.

Vil være meget glad for lidt hjælp
Kirsten

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-10-07 19:03

Svært uden at se den....

Men mon ikke den skal "grydesteges" da den er i net.....

Accepteret svar
Fra : ibea

Modtaget 100 point
Dato : 31-10-07 20:13

Hej Kirsten.

Det var dog lidt af en opgave at sende ud på nettet.
Men, som REFI meddeler dig, da stegen er i "net", må den oplagt være en grydesteg.
Så kommer spørgsmålet: hvilke grøntsager, hvilke kryderier skal tilsættes? Hvis moskusoksen
har levet på Grønland, ja så tror jeg at kødet er krydret fra starten på alle måder, på grund
af den intense sommer deroppe. Moskusoksekødet er nok meget, meget mørkt og hvis det
var mig, der stod mig sådan "en steg", ville jeg skære en lille "luns" af og prøvestege og
prøvesmage denne inden tilsætning af eventuelle grøntsager eller kryderier. Jeg glæger mig til at følge udviklingen af denne ret, som du forhåbentlig fortæller videre til os.

Hilsen Ibea

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 31-10-07 20:35

Hej igen Kirsten.

Nu skal jeg fortælle dig en lille historie om, hvordan man kan komme helt galt afsted med
at tilberede kød man ikke kender til. Vi var to familier sammen i Norge for ca 30 år siden.
Vi vidste, at kød var dyrt deroppe, men vi var efterhånden træt at medbragt "dåsemad".
Endelig lykkedes det os at finde noget mørkt kød, der lignede oksekød, i et supermarked.
Prisen var rimelig, kødet mørt og mærke på og så meget, meget lækkert ud. Hjem i
sommerhuset med det og gang i stegepanden....men fy f.. der bredte sig en tranlugt
uden sammenligning med torskelevertran.. Der stod intet på indpakningen, som blev
hevet frem igen, men dagen efter i samme supermarked, opdagede vi, at alt i fryseren
var hvalkød. Alle vinduer stod åbne denne nat... og alle var fyldt med myggestik om morgenen.

Hilsen Ibea

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-10-07 20:53

Hej Kirsten
Min intuition siger mig, at moskusokse er fedtfattigt som andet vildt, og jeg ville derfor stege den som vildt. Lav den som en hjortefilet i flødesauce m. waldorffsalat, tytttebær og evt både brunede og hvide kartofler.

Her er en opskrift fra Alletiderskogebog: http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=18155

Kommentar
Fra : akle

Dato : 31-10-07 20:58

Hej 'ibea' ... og så får jeg lyst til at tilføje; Hvalkødsbøffer var bare min livret af de store, som barn. Hvalkødet må bare ikke lugte eller smage af tran, så har det ikke hængt eller blevet udvandet i mælk. Bøfferne tilberedes som oksekødsbøffer, med bløde løg som tilbehør. UHMMM!!!
MVH Akle

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-07 01:42

Hvalkødet er da meget afhængigt af dyret, hvaler er jo mange arter, dets alder og hvor på dyret kødet er taget fra. Jeg husker også hvalkød, som noget der kunne være lækkert.

Moskus skal du bare lave ligesom ged, som den er i familie med.

Man kanikke sige noget om hvordan kød skal tilberedes, når det eneste oplyste er dyrearten.

Kommentar
Fra : kirstenRap

Dato : 01-11-07 18:31

Tak til alle for svarene jeg vil så prøve at grydestege den.Vender tilbage efter lørdag da jeg skal have 6 gæster til moskusokse

Mange tak igen

KIRSTEN

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-07 18:38

Så mangler vi bare lidt snak om stegefif til abekød, som har ligeså meget at gøre med moskusokse som hvalkød har

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-11-07 18:39

God fornøjelse Kirsten Er spændt på at høre hvordan det gik

Kommentar
Fra : kirstenRap

Dato : 16-11-07 11:50

Blot tak for svarene ! Jeg lagde den i en rødvinsmarinade og stegte den i en gryde med tilbehør af ristede svampe babymajs,sukkersnaps,og små kartofler det blev superlækkert. Vender tilbage næste gang jeg står med et problem

Mange hilsner til alle pointene tror jeg du får Ibea

Kirsten

Godkendelse af svar
Fra : kirstenRap

Dato : 16-11-07 11:51

Tak for svaret ibea.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-11-07 12:30

Øhhh hvad er sukkersnaps

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-11-07 12:34

Har fundet ud af det. Dem havde jeg aldrig hørt om.... Man skal lære så længe man lever