/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
sunde opskrifter
Fra : myes
Vist : 906 gange
100 point
Dato : 31-10-07 06:23

Så er det nu jeg skal bruge nogle gode ideer....
Min lille pige fylder tre på lørdag og det skal selvfølgelig fejres i børnehaven, fredag..
Børnehaven går meget op i at det de får serveret er sundt og ikke fyldt med sukker. Og det er da ikke så svært at bage nogle boller eller pølsehorn uden sukker eller med sødemidler i stedet... MEN.. Jeg kunne godt tænke mig det skulle være lidt anderledes og sjovt i stedet for.
Er der nogle af jer der har nogle gode ideer?

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 31-10-07 06:58

Sødemiddel er IKKE sundt for små børn. Hellere regulært sukker og så spare lidt på det!!!

Mini pizzaer.
Eller kig her, der er masser af muligheder:
http://6omdagen.dk/frugtfest/alle_mad.shtml

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 31-10-07 07:02
Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 31-10-07 08:17

Jeg putter nu sjældent sukker i boller og slet ikke i pølsehorn.

Men hvad med små pølsehorn (lavet m.fx cicktailpølser (de skal ikke bage ret længe"), små frikadeller, salat (der ikke er blandet) og nogle sunde grovboller?

Til dessert kan du servere chokoladekage med frisk frugt skåret i både og tern.

Det er min erfaring, at deet vækker lykke (har 3 børn på 13-21, så har prøvet det nogle gange nu)

Noget andet der vakte lykke da de blev ældre:
Drengene i den ældstes klasse var så vilde efter skole, så vi begyndte at invitere lærdag moren kl 9 til morgenmad. Om formiddagen fik de så frugt og fødselsdagskage. TIl midddag, når de vågnede ordentligt og begyndte at blive urolige igen, nå ja... så kom de glade forældre, der havde fët handlet om formiddagen og hentede dem.

Min yngste fylder her midt i november.
Vi rykkede hans børnefødselsdag en uge, og så lavede vu juleting. (de var ved at være trætte af fødselsdag på mcDonalds. Fødselsdag i bowlingcentret, eller hjemme med skattejagt.
Det var hovedsagligt det de oplevede 14 gange om året. '
Et år lavede vi romkugler og havregrynskugler, som de jo måtte tage med hjem.
Et andet år lavede vi juledekorationer (vi havde været i skoven inden, og samlet en masse sammen, et par paptallerkner med sølvpapir omkring og en pakke kronelys)
Ingefærkager og pebernødder har vi også lavet.
Julepynt til træet (det endte med at de lavede en guirlande, der nåede min drengs værelse rundt 2½ gang.
Drengene har elsket det. I starten var de lidt betuttede: må VI gerne gøre det? Må vi gerne tage det med hjem? og da de fik det bekræftet gik de igang med krum hals. Alle ville være med. Og nogle levede flere dekorationer fx.

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 31-10-07 10:07

Pizza snegle, det tror jeg børn i alle aldre elsker. Det har jeg haft bagt til børnefødselsdage til skolemadpakker, ja enda til min datters studentergilde med stor succes.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 31-10-07 10:38

Hjemmelavet frugtsalat med flødeskum er både sundt og lækkert.

Ellers er nogle gode hjemmebagte grovboller m. smør eller lidt syltetøj også en dejlig ting

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-10-07 11:47

Når det ligefrem skal være sundt, skal brøddet bages af grodt rugmel og nogle fuglefrø eller gulerødder/grøntsager.

INTET bliver sundere at sødemiddel - tværtimod!!! Det er gift for kroppen.

Brug rørsukker, det er ikke kemisk behandlet, som almindelig melis er det.

Bag evt. grovboller med øjne, næse og mund af rosiner ovenpå.

Når bollerne er "magre" må man gerne få smør (rigtig) smør på, uden at det vælter fedt-budgettet.

Abemad med vanilleis, rørt til softice, eller Dreamis tøet og rørt op, smagt til med ekstra vanille - smager som Mathildecreme - mums!

MosterHanne

Kommentar
Fra : myes

Dato : 31-10-07 12:03

Som jeg skriver skal hun på fredag fejres i børnehaven, så de skal ikke herhjem, det er noget der skal foregå deroppe. Så det skal være noget der er ligetil at tage med om morgenen. Gerne noget der kan laves aftenen i forvejen.
Meget gerne hvis nogen har nogle opskrifter, må de gerne lægge dem ved...

Anede faktisk ikke det med sødemidlet til børn, men det takker jeg for i gør opmærksom på. Jeg må ikke selv indtage for store mængder sukker, da jeg har PCO og derfor helst skal holde mig til sødemidler..

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 31-10-07 12:13

Pizza-snegle til madpakken
Antal personer: 15 stk

Ingredienser: 500 g. hvedemel med højt protein indhold
25 g. gær
3 dl. lunken vand
1 tsk. salt
1 tsk. sukker
2 spsk. olivenolie

Fyld:
tomat pure
skinke tern – hakkes meget fint evt. i mini hakker
oregano
mager rive ost

Dejen:
Gæren udrøres i det lunkne vand. Sukker tilsættes – herefter olien. List af melet æltes i – æltes godt, helst på røremaskine. Salt + resten af melet tilsættes og æltes til dejen er sej. Hæver i ca. 1 ½ time.

Dejen slås ned – hviler et par minutter. Udrulles til aflang firkant på mel drysset bord, så tyndt som muligt.

Dejen smøres med et jævnt lag tomatpure, drysses med skinke, afslut med oregano og lidt ost.

Dejen med fyld rulles til en roulade, som skæres i ca. 1½ - 2 cm., tykke skiver, sættes på bageplade med bagepapir. Drysses med ost, efter smag.

Bages i ca. 20 min., ved 180 grader C.