/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstern HDD via netværk
Fra : Wrongstyler
Vist : 973 gange
200 point
Dato : 30-10-07 20:06

Jeg har købt en http://thermaltake.com/product/Storage/LAN_RAID/a2334/a2334.asp

Jeg vil gerne have alle mine Favoritter/billeder/dokumenter/musik liggende centralt i stedet for at alle 3 computere har de samme billeder liggende, og at vi har 3 forskellige favoritter alt efter hvilken maskine vi tænder.

Hvis jeg sætter den til en computer via USB virker den upåklageligt, og det samme hvis jeg sætter et netværkskabel imellem Landisk og computer. Men når jeg sætter den til min trådløse Zyxel router så går det galt. I starten kunne jeg intet, men da jeg kom i tanke om at portforwarde så kan jeg nu gå ind på Landiskens opsætning via Browseren(ligesom når man skal ændre opsætning på sin router) men drevet dukker stadig ikke op. Hdd der er i er en 80GB der er formatteret og gjort klar med mapper osv.
Jeg kører XP SP2 men noget antivirus der ikke klager over noget i den retning.

Håber i kan hjælpe.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-10-07 20:10

Har du givet tilladelse til nætværksadgang på den wireless del.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 30-10-07 20:58

ehh? nej det tror jeg ikke, jeg er ikke den store computermand.
Den trådløse del, er det routeren du mener?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-10-07 09:57

Ja
Routeren har en wireless indgang (AccessPoint) og de fleste routere kan tillade at computere kan få adgang til internettet (Wan) og netvværket (Lan)
Men hvis der ikke gives tilladelse til Lan, så kan computeren kun komme på internettet.

Det må stå i din manual der nok ligger på den CD som fulgte med.

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 31-10-07 17:16

Under "LAN" i min router er der noget der hedder:

Windows Networking (NetBIOS over TCP/IP) og der er et flueben i:
Allow between LAN and WAN som eneste mulighed, jeg kan vælge at slå fra eller til.

Så kan jeg lave IP alias og noget der hedder RIP direktion.

ellers er der ikke noget under LAN, hvis jeg bare havde min instruktionsbog..

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-10-07 17:20

nu er der vel ikke lavet en mac filtrering i din router så detr er fordi HDens mac adresse er tilladt. Ellers kan du jo pinge den via en pc.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-10-07 18:26

Allow between LAN and WAN er vist adgangen til internettet.

Der må være noger der hedder wireless i routeren.

Din harddisk skal også lige tilpasses med gruppenavn.
Workgroup > Alle bør have samme gruppenavn

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 01-11-07 20:07

jeg kan jo godt gå ind på HDD'ens adresse igennem min browser ved at taste http://192.168.1.37 som er adressen jeg har tildelt den. Derinde har jeg en masse forskellige indstillinger at rode med.
Så forbindelsen imellem bærbar og hdd er godt nok oppe og køre men der kommer jo ikke noget drev i min bærbare.

Jeg har MAC filter på, men det er vel ikke relevant når den ikke er koblet på routeren trådløst? og specielt når jeg kan gå ind i hdd'ens setup?

Jeg har derinde indstillet netværket imellem mine PC'ere til at hedde MSHOME som jo er MS standart navn og har også sat HDD'en til at have samme workgroup navn..

Jeg kan godt komme med nogle billeder af de indstillinger jeg har i router og hdd hvis i kender en side hvor jeg kan poste dem.

Routeren har dhcp server og det har HDD'en også. kan de lave konflikt? Routeren kører printerserver til min netværksprinter så det kan jeg vel ikke slå fra?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-11-07 21:14

Hvis HD skal bruges ude fra internettet skal den sendes direkte i gennem.
Det hedder DMZ
(Demilitarized Zone (DMZ) allows one IP Address (computer) to be exposed to the Internet)
Din harddisk regnes for at være en server.

Og der kan man tillade en comp/netværksharddisk at slippe ud og alle kan komme ind.
Du bruger den IP som vender ud mod verden ( ses her www.myip.dk)
Og routeren skal sende videre til din HD som har en lokal IP

Routeren bør fastlægge en lokal IP til din HD
Samme faste lokal IP kan måske sættes i din HD
Din HD bør ikke uddele DHCP men gerne modtage.
HD bør sidde i Lan stikket på routeren

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-11-07 21:33

For du har vel prøvet at klikke på netværksteder.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 02-11-07 10:29

Du skal da selvfølgelig selv tildele den et drevnavn ved at oprette et netværksdrev.

Start - Højreklik Denne computer - Opret forbindelse til et netværksdrev - Giv den et navn og et drev bogstav - OK

Så er den synlig i Denne Computer

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 02-11-07 15:22

Jeg har søgt på netværkssteder og der kom godt nok den brugergruppe frem der hedder MSHOME men der er intet svar efter at den har søgt i 5 min.

Og jeg har flere gange forsøgt at oprette forbindelse til 192.168.1.37 som er dens adrese men den går i fejl lige med det samme, Og så alligevel...
Prøvede jeg at nærlæse hvad der står under eksemplet og skrev \\192.168.1.37\favoritter som er en mappe på den nye disk og PUF så virkede den..

Jeg var ikke klar at man skulle skrive hvilken mappe der skulle tilføjes, jeg troede egentlig at det var nok med adressen og at den så bare ville gå ind i HDD'ens rod.

Nu har jeg jo bare lavet en Mappe der hedder public som jeg kan lægge de andre undermapper ind i.

For at afslutte vil jeg gerne sige tak til E.C for de gode tips, som jeg nu kan bruge til den offentlige del, men det var en kombination af Fijala's svar og det lille eksempel der gav løsningen. Jeg havde nemlig prøvet flere gange uden held.

Tak for nogle gode råd og en ordentlig tone

Godkendelse af svar
Fra : Wrongstyler

Dato : 02-11-07 15:23

Tak for svaret Fijala, nu kan jeg få glæde af min nye billige disk.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-11-07 15:36

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-11-07 16:49

Det var godt. Det var først her til sidst jeg fik øje på problemet, og da var den jo så lige til højrebenet. Held og lykke med den.