/ Forside/ Karriere / Penge / Budget / Spørgsmål
10  Teil 110
Hjælp til regnestykke om DB/DG
Fra : Tobster
Vist : 8368 gange
100 point
Dato : 30-10-07 12:51

Jeg kan ikek lige få de små grå igang, så jeg håber der er nogen her der kan hjælpe.
Evt. forklare lidt...

Jeg har et produkt jeg skal sælge. Data ser såæedes ud:
Salgsprispr. stk: 3100,-
Kostpris pr. stk: 1700,-
DB pr. stk: 1400,-
Faste omk: 7620,-

Hvor mange skal jeg sælge for at opnå en dægningsgrad på 40% ???

Kommentar
Fra : pve

Dato : 30-10-07 13:05

Hermed lidt til de små grå. Du er allerede i mål (over mål), med ovenstående da det giver en DG på ca 45%.

Du beregner DG ved at tage dit Dækningsbidrag divideret op i omsætningen. Og da dækningsbidraget ikke er med faste omkostninger ser regnestykket således ud:

Omsætning 3100
- kostpris 1700
DB 1400

DG = 1400/3100*100 = 45,16%

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 30-10-07 13:10

Hej

Ja, alt det var jeg med på, men jeg er nødt til at have de faste omkostningner regnet med... Og så er det en total DG jeg skal bruge.

Det er i forbindelse med en kampagne hvor der er en række faste omkostninger til porto, trykning osv...

Jeg vil så vide hvro mange vi skal sælge for samlet set at have en DG på 40% hvor der er taget højde for de faste omkostninger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-10-07 13:12

Regnestykket er forkert givet. Der er ikke noget fornuftigt svar.
Som PVE korrekt har regnet ud er dækningsgraden 45%.
Og det er den uanset hvor meget man sælger.

Man kan måske med envis ret spørge: hvor meget skal sælges for at de faste omkostninger er dækket. Eller hvor meget inden 40% af omkostningerne er dækket.

Men det er bare ikke det , som hedder dækningsgrad.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 30-10-07 13:25

Hmmmm okay..... Men er det så DB2?

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 30-10-07 13:28

sry - DG2 ?

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 30-10-07 14:03

hej Tobster
her er lidt formler

Dækningsgrad 1 =

Dækningsgrad 1 udtrykker hvor stor en del af nettoomsætningen, der resterer til dækning af øvrige omkostninger samt til hovedaktivitetens resultat efter afholdelse af direkte produktionsomkostninger.

Dækningsgrad 2 =

Dækningsgrad 2 udtrykker det samme som Dækningsgrad 1, blot efter afholdelse af samtlige variable omkostninger.

mvh

krakgt

Kommentar
Fra : pve

Dato : 30-10-07 17:05

hej Tobster,

Jeg mener ikke der er en formel som sådan du kan bruge til det du vil. Du bliver nok nød til at forsøge dig lidt frem. I dit tilfælde skal du sælge for 135.000 (=43,55 styk).

Du kan jo starte med din nulpunktsomsætning som i dette tilfælde er salg af 16.884. Beregnes som:

Faste omkostninger / DG = 7.625/45,15%