/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Viasat +, udskift af harddisk
Fra : zaibotdk
Vist : 1942 gange
200 point
Dato : 29-10-07 22:09

Jeg har købt en Viasat+ pakke med Pace receiveren der har 160GB harddsik.

Nogen der har forsøgt sig med at udskifte harddisken?

Går ud fra der ligger noget soft-/firmware på den som skal med hvis man sætter en større i?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-07 10:51

Jeg tvivler på at der ligger noget firmware/software på harddisken. På min reciever skulle der bare en uformateret harddisk i. Det er ikke til Viasat, men det burde også være lige meget.

Producenten advarede imod at sætte andre end de afprøvede harddiske im nen det er sikkert kun for at undgå reklamationer.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-10-07 12:18

BjarneD >
Hvor stor harddisk satte du i og er der et max ???
Ordnede din harddiskoptager aut. formateringen ???
Hvilket mærke Harddiskoptager ???
Min er en Phillips DVD3450H med 160 GB HD.

Jeg har åbnet min HD-optager og kan se det er en ganske alm. Seagate HD.

Undskyld indblandingen zaibotdk, men jeg åbner et spørgsmål senere til BjarneD med henvisning til denne tråd, da det er utroligt interessant.

//bentjuul

Kommentar
Fra : zaibotdk

Dato : 30-10-07 12:26

BjarneD> Lyder interessant, men jeg tror altså ikke disken skal være helt tom, for der er jo en masse firm-/software der styrer den elektroniske programguide osv.
Men dette lige måske andetsteds i receiveren (Der er noget flashram osv i den udover harddisken).

BentJuul> Bare i orden, det er jo indenfor emnet. Undrer mig at jeg ikke kan google mig frem til andre der har haft samme spm, men det er ret begrænset.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-07 12:40

jeg vil mene, at det der styrer sidder i en chipklods ganske som BIOS på en computer og resten styres ganske sikkert af den indbyggede software.

Det ser ud som om der er tale om en raw formatering.

Jeg har 2 ens Digiality, og den nene kører med Canaldigital og indbygget 120 gb harddisk som jeg selv monterede og den anden har jeg prøvet med både 200gb og 80 gb alle Maxtor som fabrikanten foreskriver.

Eneste problem jeg oplevede er, at jo større harddisk jo større problemer med at harddisken låser sikkert på grund af for lidt køling.
Jeg tilrettede selv ide kabel og strømstik på den der ikke har original HD og det virkede.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-10-07 14:00

BjarneD > Kom lige med en kommentar her http://www.kandu.dk/spg111769.aspx

//bentjuul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-10-07 14:16

Kære Bent

Luk du bare det spg. igen. Kandu har ændret karakter så jeg deltager kun hvis jeg syntes det er sjovt og lidt nørderi er da sjovt.
Fortæl gerne om hvad du erfarer med opgraderingen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-10-07 14:29

Du havde jo fået de samme point, hvis jeg havde stillet det som spørgsmål - så jo kom med en kommentar eller sæt en smiley derinde.

Citat
lidt nørderi er da sjovt

Helt enig, når nørden ved hvad han taler om som i dette spørgsmål, så kan det blive utroligt spændende.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-10-07 18:13

følger også lige med da jeg har samme Pace fra Viasat

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 31-10-07 18:36

Jeg har nu modtaget min nye Seagate 320 GB som jeg vil udskifte med den 160 GB harddisk der sidder i min harddiskoptager - jeg vender tilbage forhåbentlig i morgen, og fortæller hvordan det er gået.

//bentjuul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-07 18:49

Man kan vel ikke påstå, at du gør det halvt! Måslke snarere dobbelt - modig mand.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-07 18:50

P.S!
Da jeg prøvede med en 200 gb gjorde jeg det vel vidende, at det værste der kan ske ved den slags er, at det ikke virker og at man så kan bruge harddisken i en PC,

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 31-10-07 22:40

Ja, så har jeg udskiftet min 160 GB harddisk med en 320 GB i min Phillips DVD3450H.

1. problem var at den kun bootede op på sit opstartsbillede og så var det ligesom at dvd-drevet søgte efter et eller andet, måske det var det interne system der forsøgte at kopiere noget over på harddisken.

Da jeg havde ventet i 5 min. tid var min tålmodighed væk, så jeg satte den opgraderings cd i som jeg lavede i går fra Philips hjemmeside i dvd-drevet. Se nu skete der noget, - displayet foran skiftede nu mellem load og boot 5-6 gange og pludselig var maskinen normal.

2. problem var så at jeg ikke kunne optage på harddisken, og da jeg gik ind i menuen og så på harddisken var den 100% fuld ????

Det blev løst ved at jeg slettede hele harddisken og den blev formatteret af systemet og nu fungerer det hele.

3. Problem er at ud af de 320 GB finder harddiskoptageren kun 250 GB og det tror jeg ikke umiddelbart kan løses, men ligger nok i systemets chip.

Så summen af det hele blev at jeg fik 90 GB mere end jeg havde og må nok acceptere at jeg ikke får fat i de sidste 70 GB på harddisken.

Iøvrigt skal harddisken i min optager være jumpet som Cable Select.

Det var så min oplevelse af at skifte harddisk i en Phillips DVD3450H

//bentjuul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-07 22:49

Ikke så dårligt endda og noget tyder på at en DVD harddiskoptager er lidt mere tricky end min parabolreciever HD.
Grunden til at den viste fuld er jo nok at formateringen ikke passede så den havde "1" taller i stedet for "0" 'er.

Moralen må være at man bare skal turde og gerne have orienteret sig lidt hos producenten.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-11-07 17:20

Jeg har nu prøvet at sætte den 160 GB harddisk tilbage igen i harddiskoptageren og den fungerede med det samme uden at jeg skulle foretage mig noget som helst og alt hvad jeg havde optaget på den lå der bare og kunne afspilles.

Så min konklusion er, bare prøv - man kan altid gå tilbage til den gamle harddisk.

Og som BjarneD skriver
Citat
at det værste der kan ske ved den slags er, at det ikke virker og at man så kan bruge harddisken i en PC

//bentjuul

Kommentar
Fra : zaibotdk

Dato : 05-11-07 12:09

Super, så er det jo bare om at forsøge. Men gad nu godt høre fra nogen der har erfaring med NETOP viasats Pace receiver (Den der følger med Viasat+ abo).
Går ud fra der nok er en øvre grænse for HD'ens kapacitet.
Men ting som rpm osv har nok også betydning.

Går ud fra det er IDE tilslutning? Altså ikke SATA el.lign?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-11-07 12:29

Hos mig var det IDE tilslutning.

Jeg udskiftede en Seagate 160 GB - 7200 rpm til en Seagate Barracuda 7200 rpm - 320 GB - 16MB og det gav som jeg tidligere skrev ingen problemer. Dog fik jeg kun 250 GB til min rådighed.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-11-07 17:28

Når nu det er så let som i her har beskrevet. Vil det så ikke kunne lade sig gøre at montere hd i en skuffe istedet og på den måde let kunne hive den ud og smide i en pc, for at kunne brænde det over på en dvd. Det er der nemlig også nogen der har spurgt om herinde.
Bare en strøtanke.

Kommentar
Fra : zaibotdk

Dato : 05-11-07 17:32

jamen det er vel optaget i et format som ikke bare lige kan afspilles i Windows Media Player feks?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-11-07 17:34

Måske måske ikke, men et brænderprogram kan vel (måske) omkonvertere formatet til et brugbart et

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-11-07 18:22

Det bliver hos mig optaget i Raw format.

Læs lidt om det her http://www.eksperten.dk/spm/683993

Det vil ikke umiddelbart være muligt at montere en harddisk-skuffe hos mig og jeg kan bare brænde en dvd i harddiskoptageren med det jeg har optaget.

Jeg gentager lige hvilken jeg har, en Phillips DVD3450H med 160 GB HD. (nu 250 GB HD)

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-11-07 13:03

Er der en der lige vil gå ind her http://www.kandu.dk/Spg111769.aspx og kommentere, da BjarneD åbenbart ikke vil have point.

Jeg syntes det er lidt synd at annullere spørgsmålet, der er trods alt nogle der kan få brug for det hen ad vejen.

//bentjuul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-11-07 13:10

Go for it!